Ruitenwissers werken enkel op stand 1

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Borisss
Berichten: 71
Lid geworden op: vr jul 15, 2016 5:22 pm

Ruitenwissers werken enkel op stand 1

Bericht door Borisss »

Heyhey

Sinds kort werken mijn ruitenwissers enkel nog op de eerste stand.
Ik hoor en voel de hendel aan stuur klikken in de 2de stand, alleen bewegen ze dan niet maar stoppen ze waar ze stonden. Ze staan dus stil.

Iemand enig idee?
Ik heb overlaatst mijn dashboard vervangen met een nieuwer type, maar ik heb volgens mij alles aangesloten, ik zou ook denken dat als stand 1 wel werkt en stand 2 niet, het ligt aan de selector aan de hendel, of aan motor zelf?

Bedankt om mee te denken!
Gr, Boris
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1679
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Ruitenwissers werken enkel op stand 1

Bericht door harm.eikelkamp »

eventjes aan de motor meten......meten is weten......

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Ruitenwissers werken enkel op stand 1

Bericht door PaulusM001 »

De mijne loopt ook stroef, denk een vw probleem? ik heb er een reserve en die heb ik nu uit elkaar liggen en foto's gemaakt. Aan het mechaniek ligt het volgens mij niet, dat is goed met vet gesmeerd, ik heb gezien dat de motor 3 koolstof staven heeft. Ik heb de collector weinig gepoetst en met weinig hoge druk uitgeblazen, kan ook vuile contacten zijn even ontvetten en contacten schuren. Ik moet nog monteren en testen, verder zie ik ook 2 stelschroeven met borgverf, ik denk fabriekstelling of stelling voor de snelheid van bewegen? geen idee?
Succes :D
"blusbus"
Gebruikersavatar
Borisss
Berichten: 71
Lid geworden op: vr jul 15, 2016 5:22 pm

Re: Ruitenwissers werken enkel op stand 1

Bericht door Borisss »

harm.eikelkamp schreef:eventjes aan de motor meten......meten is weten......

gr harm
En hoe kan ik dit meten?
even uit mijn hoofd, er zit een fiche met 4 kabels in de ruitenwissermotor, waarvan waarschijnlijk 1 vaste stroom 12v, 1 kabel die het interval regelt? (vanuit ruitenwisserhendel) en de andere twee zullen iets te maken hebben met het ruitenwisservloeistofpompje?

Of is er slechts 1 kabel met een 12v, en wordt deze door de relais gestuurd met een interval?
Dan moet ik 'gewoon' meten dat er 12v toekomt in pulsen aan de ruitenwissermotor? (zowel op stand 1 als stand 2)

Bedankt voor je hulp, als je het zo niet kan uitleggen dan neem ik dit weekend wat foto's zodat je het makkelijk kan verduidelijken.

Gr, Boris
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Ruitenwissers werken enkel op stand 1

Bericht door PaulusM001 »

Denk ook 1 voor de min, want de motor hangt op rubber en maakt geen contact met het frame.
Dan heb je plus+ min- stand 1 en 2, en één voor de interval? = 5 draden denk geen relais? geen ruitenwissertank?tenminste de mijne! heeft 5 draden. Er staan nummers bij van 4 draden, een aansluiting maakt contact met het huis van de motor. Tijd voor een goed schema!! :roll: :wink:
"blusbus"
Gebruikersavatar
Borisss
Berichten: 71
Lid geworden op: vr jul 15, 2016 5:22 pm

Re: Ruitenwissers werken enkel op stand 1

Bericht door Borisss »

Heeft iemand een idee hoe alles juist werkt?

Loopt er een draad van stand 1 & stand 2 naar de ruitenwissermotor?
Of is de hendel aan het stuur slechts een selector die door een relais loopt en telkens een ander interval genereerd? (stand 1 of stand 2)
Dan weet ik of er zowel in stand 1 als in stand 2 'iets' te meten moet zijn aan de motor zelf, of dat het eventueel aan een relais kan liggen.

Of een andere manier om het na te kijken?
THANKS!
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1679
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Ruitenwissers werken enkel op stand 1

Bericht door harm.eikelkamp »

ik heb even de zoekfunctie gebruikt en wala http://www.vwltclub.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=2324 hopelijk kun je hier verder mee......even kijken of er een relais zit met nr 19. even het hele stuk lezen.

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Barny
Moderator
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Ruitenwissers werken enkel op stand 1

Bericht door Barny »

de snelheden van de ruitenwissermotor werkt op het wisselen van de magnetisch velden niet via een realais

waarschijnlijk heb je een gewone draadbreuk of je schakelaar niet goed of je RWM niet goed

jammer dat je niet heb ingesteld bij je profiel waar je woont, dan heb je kans dat mensen bij jou in de buurt meer bereid zijn om met een gebruikte RWM te proberen of het dan wel werkt

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Borisss
Berichten: 71
Lid geworden op: vr jul 15, 2016 5:22 pm

Re: Ruitenwissers werken enkel op stand 1

Bericht door Borisss »

Probleem is opgelost.

Er komt een fiche met een aantal kabels toe op de ruitenwissermotor, maar daarna gaan er slechts twee kabels naar de ruitenwissermotor.
Stand 1 kreeg ik ongeveer 4 volt, stand 2 0 volt.

Probleem zat em in de schakelaar aan stuur, ookal klikte hij wel, contact maakte hij niet.
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1679
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Ruitenwissers werken enkel op stand 1

Bericht door harm.eikelkamp »

boriss bedankt voor de terug koppeling hier kunnen anderen ook weer wat mee 8) 8)

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Plaats reactie