Remmen verbeteren, kan dat?
Remmen verbeteren, kan dat?
Hoi
Mijn LT35 TD 2.4 is weer bijna prefect. Alleen de remmen ben ik niet tevreden over. De vacuum pomp heb ik vervangen. Dat was voor niets. Het vacuum is niet lek, dat heb ik getest.
De remkracht verdeler lijkt het ook goed te doen. Heeft het zin om nieuwe schijven en remblokken te kopen? Kan het zijn dat mijn rembekrachtiger minder goed is? Het reviseren van de hoofdremcylinder, is dat zinvol?
Kan ik een handig stappenplan volgen om niet onzinnige dingen te gaan vervangen?
Mijn LT35 TD 2.4 is weer bijna prefect. Alleen de remmen ben ik niet tevreden over. De vacuum pomp heb ik vervangen. Dat was voor niets. Het vacuum is niet lek, dat heb ik getest.
De remkracht verdeler lijkt het ook goed te doen. Heeft het zin om nieuwe schijven en remblokken te kopen? Kan het zijn dat mijn rembekrachtiger minder goed is? Het reviseren van de hoofdremcylinder, is dat zinvol?
Kan ik een handig stappenplan volgen om niet onzinnige dingen te gaan vervangen?
-
- Moderator
Re: Remmen verbeteren, kan dat?
weet wel dat je te maken heeft met een wagen die ontworpen is in de beginjaren 70 van de vorige eeuw,
toen waren mensen nog gewend om autos te hebben zonder enige rembekrachtiging,
de LT heeft verhoudingsgewijs kleine remschijven, en daarbij zijn de camper ook altijd volgestouwd tot hun maximale gewicht, of er regelmatig overheen
dus al trap je nog zo hard, de wielen zullen niet gaan blokkeren
voor de rest kan je natuurlijk altijd kijken hoe de conditie van je remschijven zijn, en je remblokken, als die ooit een keer heel erg warm gewonden zijn gaat ook daarmee het remvermogen achteruit
Barny
toen waren mensen nog gewend om autos te hebben zonder enige rembekrachtiging,
de LT heeft verhoudingsgewijs kleine remschijven, en daarbij zijn de camper ook altijd volgestouwd tot hun maximale gewicht, of er regelmatig overheen
dus al trap je nog zo hard, de wielen zullen niet gaan blokkeren
voor de rest kan je natuurlijk altijd kijken hoe de conditie van je remschijven zijn, en je remblokken, als die ooit een keer heel erg warm gewonden zijn gaat ook daarmee het remvermogen achteruit
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.

Helder, ik ga er nieuwe remblokjes onder zetten. Vast een goed idee.
Zo zien mijn schijven er uit. De slijtage is echt vrij klein. Als ik het vergelijk met de schijf dikte.
Wat moet ik op letten? Wanneer zijn ze versleten?
Zo zien mijn schijven er uit. De slijtage is echt vrij klein. Als ik het vergelijk met de schijf dikte.
Wat moet ik op letten? Wanneer zijn ze versleten?
persoonlijk vind ik de remmen van mijn lt35 ook heel matig. ze zijn zeker weten in goede staat, dus schijven goed. Blokken, trommels, schoenen en cilinders allemaal nieuw maar het is gewoon niet veel remkracht.
nu remt ie op de voor schijven het meeste en die remklauwen zijn gewoon klein. het zijn gewoon enkele zuigers per kant, dat is gewoon mager voor 2-3000 kg.
voor zover ik weet zijn de remklauwen van de lt, gelijk aan die van de volkswagen t2 (vanaf 1970 ongeveer, daarvoor had de t2 trommelremmen voor).
voor de t2 bestaan verbeterde uitvoeringen met dubbele zuigers. dat geeft merkbaar meer remkracht. deze moeten voor zover ik weet ook op de lt passen. Zijn onder andere hier te koop:
https://www.fossewayperformance.co.uk/v ... e-upgrade/
nu remt ie op de voor schijven het meeste en die remklauwen zijn gewoon klein. het zijn gewoon enkele zuigers per kant, dat is gewoon mager voor 2-3000 kg.
voor zover ik weet zijn de remklauwen van de lt, gelijk aan die van de volkswagen t2 (vanaf 1970 ongeveer, daarvoor had de t2 trommelremmen voor).
voor de t2 bestaan verbeterde uitvoeringen met dubbele zuigers. dat geeft merkbaar meer remkracht. deze moeten voor zover ik weet ook op de lt passen. Zijn onder andere hier te koop:
https://www.fossewayperformance.co.uk/v ... e-upgrade/
-
- Moderator
de remschijven slijkten in het midden het hardst , als ik zo de foto zie is dat bij jou ook het geval
de onderste foto kan ik niet goed duiden, is die roestrand op de schijf zelf, dan zou ik die ook mee vervangen, daarbij zie ik ook wat verkleuringen op je schijf,
wil je het goed hebben, zou ik beide vervangen, als je nu nieuwe blokken monteert op die holle en verroeste schijven is eigenlijk zonde
dat schijven en klauwen van een T2 ook op een LT past is voor mij nieuw,
EDIT, even gekeken maar volgens mij gaat het niet passen, de maten van de schijven zijn anders, dus de remklauw gaat ook niet passen zover al ik het kan zien
Barny
de onderste foto kan ik niet goed duiden, is die roestrand op de schijf zelf, dan zou ik die ook mee vervangen, daarbij zie ik ook wat verkleuringen op je schijf,
wil je het goed hebben, zou ik beide vervangen, als je nu nieuwe blokken monteert op die holle en verroeste schijven is eigenlijk zonde
dat schijven en klauwen van een T2 ook op een LT past is voor mij nieuw,
EDIT, even gekeken maar volgens mij gaat het niet passen, de maten van de schijven zijn anders, dus de remklauw gaat ook niet passen zover al ik het kan zien
Barny

De remklauwen opboren tot er een grotere zuiger in past. Dan heb je meer remkracht.
De goedkeuring vervalt dan neem ik aan.
Bv van 57 naar 60 mm geeft 11 % meer kracht.
De goedkeuring vervalt dan neem ik aan.
Bv van 57 naar 60 mm geeft 11 % meer kracht.
Nieuw: 20 mm. Vervangen bij 18 mm.
1990 1G, tweetanksysteem
-
- Moderator
met opboren krijg je ook een grotere pedaalslag, ik weet niet o dat handig is
barny
barny

Zover ik weet heeft elke LT 1 tot 1996 dezelfde remklauwen voor .
Van de LT 28 tot zelfs de LT 55 .
Ikzelf heb een LT 50 en rijd rond met ongeveer 4150 KG en als ik goed trap verwacht ik zelfs dat al mijn wielen gaan
blokkeren dus dat een LT niet goed remt kan ik niet bevestigen .
Wel heb ik denk al 7 jaar geleden beide remklauwen voor vervangen voor gereviseerden die ook een soort van zinklaag
hebben en er nog steeds erg netjes uitzien .
Van de LT 28 tot zelfs de LT 55 .
Ikzelf heb een LT 50 en rijd rond met ongeveer 4150 KG en als ik goed trap verwacht ik zelfs dat al mijn wielen gaan
blokkeren dus dat een LT niet goed remt kan ik niet bevestigen .
Wel heb ik denk al 7 jaar geleden beide remklauwen voor vervangen voor gereviseerden die ook een soort van zinklaag
hebben en er nog steeds erg netjes uitzien .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
Ik heb er nieuwe schijven op gezet. De zuigers waren nog perfect. En uiteraard Nieuwe remblokken.
Achter verse remzuigers en remschoenen. Die waren niet geweldig. Nu kan ik weer lekker remmen. Een heel goed verschil!
Achter verse remzuigers en remschoenen. Die waren niet geweldig. Nu kan ik weer lekker remmen. Een heel goed verschil!