Expertise gezocht
-
Expertise gezocht
Dag allemaal,
Mijn schoonvader heeft 15 jaar lang een LT28D 2.4 gehad die, vanwege verhuizing, plaats moest maken.
Omdat ik zelf docent ben op een middelbare school in Gorinchem hadden wij het idee op school om de LT op te laten knappen door leerlingen.
De school heeft namelijk een aantal technische opleidingen, zodat wij dit een mooi project vonden voor onze leerlingen (16, 17 jaar).
De leerlingen hebben inmiddels de brandstofpomp, startmotor, dynamo en verstuivers laten reviseren (Renes uit Nieuwpoort) en hebben alle distributieriemen vervangen. Daarnaast zijn alle brandstofslangen vervangen. De motor heeft inmiddels 1 keer gelopen (1 maand geleden), maar momenteel lukt dat niet meer. Soms krijgen we hulp van docenten van onze eigen school, afdeling mobiliteit & transport, maar eigenlijk zijn we op zoek naar experts op het gebied van de LT. Zijn er experts die in de buurt wonen van Gorinchem die af en toe willen meekijken en het leuk vinden om te helpen bij dit project? Alle hulp is welkom!
Gr DaveBrubeck
Mijn schoonvader heeft 15 jaar lang een LT28D 2.4 gehad die, vanwege verhuizing, plaats moest maken.
Omdat ik zelf docent ben op een middelbare school in Gorinchem hadden wij het idee op school om de LT op te laten knappen door leerlingen.
De school heeft namelijk een aantal technische opleidingen, zodat wij dit een mooi project vonden voor onze leerlingen (16, 17 jaar).
De leerlingen hebben inmiddels de brandstofpomp, startmotor, dynamo en verstuivers laten reviseren (Renes uit Nieuwpoort) en hebben alle distributieriemen vervangen. Daarnaast zijn alle brandstofslangen vervangen. De motor heeft inmiddels 1 keer gelopen (1 maand geleden), maar momenteel lukt dat niet meer. Soms krijgen we hulp van docenten van onze eigen school, afdeling mobiliteit & transport, maar eigenlijk zijn we op zoek naar experts op het gebied van de LT. Zijn er experts die in de buurt wonen van Gorinchem die af en toe willen meekijken en het leuk vinden om te helpen bij dit project? Alle hulp is welkom!
Gr DaveBrubeck
-
Re: Expertise gezocht
Mijn leerlingen zijn nog steeds bezig met het aan de praat krijgen van het motorisch gedeelte.
Ze lopen echter tegen het volgende aan: zodra het contact omgedraaid wordt begint het contact van de brandstofpomp te roken.
De brandstofpomp is gereviseerd door Renes uit Nieuwpoort en die geven aan dat de pomp in orde is.
Dan zou het volgens mij de bedrading moeten zitten, maar toen de motor in een eerder stadium rondliep kwam er geen rook vanaf.
Heeft iemand hier een idee over hoe we dit probleem kunnen tackelen?
Ze lopen echter tegen het volgende aan: zodra het contact omgedraaid wordt begint het contact van de brandstofpomp te roken.
De brandstofpomp is gereviseerd door Renes uit Nieuwpoort en die geven aan dat de pomp in orde is.
Dan zou het volgens mij de bedrading moeten zitten, maar toen de motor in een eerder stadium rondliep kwam er geen rook vanaf.
Heeft iemand hier een idee over hoe we dit probleem kunnen tackelen?
Wat bedoel je met contact op de brandstofpomp?
Er loopt maar 1 draad en die loopt maar een solenoid.
Die gaat open als je er stroom op zet en dus diesel doorlaat.
Bedoel je niet de bedrading naar de gloeistiften?
Maak anders even een foto.
Er loopt maar 1 draad en die loopt maar een solenoid.
Die gaat open als je er stroom op zet en dus diesel doorlaat.
Bedoel je niet de bedrading naar de gloeistiften?
Maak anders even een foto.
-
Ik zal een foto maken, maar dat duurt 2 weken.
Leerlingen gaan volgende week op werkweek en daarna hebben ze herfstvakantie
Leerlingen gaan volgende week op werkweek en daarna hebben ze herfstvakantie
..
Laatst gewijzigd door oscar f1 op za okt 19, 2024 11:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Klinkt als kortsluiting.DaveBrubeck schreef: ↑vr okt 18, 2024 8:37 pm .........zodra het contact omgedraaid wordt begint het contact van de brandstofpomp te roken...........
Voor wat ik er van weet is de pomp zelf verbonden met de massa,
de draad naar de pomp activeert een solenoid.
Als de solenoid geen stroom krijgt slaat de motor af ( of hij gaat niet aan)
Je kunt wat meten aan die draad ( even los halen ) kijken wanneer er wel of geen stroom op staat.
Ook kun je meten of de aansluiting naar de solenoid contact heeft met de massa.(dan heb je kortsluiting)
Het kan zijn dat met de revisie van de pomp er iets mis is gegaan met de solenoid of de aansluiting.
Controleer ook of de massa naar de motor goed vast zit,
anders gaat dat een andere weg zoeken ( bijvoorbeeld door de gaskabel)
Dit is wat ik weet van de werking,
heb geen ervaring met storingen aan de dieselpomp maar dit is hoe ik zou gaan speuren naar de oorzaak.
Plaatje van Duitse forum. De pijl geeft de aansluitlip van de magneetklep aan.
1990 1G, tweetanksysteem
-
Ik heb inmiddels wel een filmpje van het gebeuren, maar die kan ik zeker niet plaatsen hier?
-
-
- Moderator
gewoon dikke kortsluiting, springt er geen zekering door?
zit het draadje wel goed gemonteerd?
afsluiter er uit draaien en nieuw er in
Barny
zit het draadje wel goed gemonteerd?
afsluiter er uit draaien en nieuw er in
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.

Ikke stem op Barny!
Vreemd dat ie ongezekerd is.
Vreemd dat ie ongezekerd is.
Bij mij was het zo dat als ik een draadje maakte tussen de + van de accu en het contact van de klep en ik tikte met het draadje er tegen dan hoorde ik de klep binnenin tikken. Niet hard maar wel hoorbaar. Je kunt dus op het gehoor controleren of de klep het doet.
Voor de veiligheid een zekering bv. 2 A in het draadje zetten.
Voor de veiligheid een zekering bv. 2 A in het draadje zetten.
1990 1G, tweetanksysteem
-
We hebben de stopmagneet van de pomp vervangen waardoor deze gestopt is met roken.
Alles lijkt nu in orde te zijn, alleen vermoeden we dat de pomp niet goed op tijd afgesteld staat.
Ik heb hier geen verstand van en mijn leerlingen ook niet.
Is er iemand in de buurt van Gorinchem die hiermee zou willen/kunnen helpen?
Alles lijkt nu in orde te zijn, alleen vermoeden we dat de pomp niet goed op tijd afgesteld staat.
Ik heb hier geen verstand van en mijn leerlingen ook niet.
Is er iemand in de buurt van Gorinchem die hiermee zou willen/kunnen helpen?