Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Nicolas
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:10 pm

Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door Nicolas »

Ik ben in Georgië op reis op het moment en we rijden de LT heuvel op, begint de motor met een dreun te bonken en stoten. Eerst dacht ik aan de versnellingsbak, maar merkte slgauw dat het in de motor zat. Aan de kant gezet, sleepdienst geregeld en we staan nu bij een garage. De motor loopt, maar tikt vrij luid en loopt alsof deze een cilinder mist. En ja, de monteur vreest een probleem met de zuiger of krukas. Motor gaat er na het weekend geheel uit om te kijken wat er intern niet goed is. Kan van alles zijn, drijfstanglagers versleten, zuiger zelf of wie weet de krukas...

Ik ben benieuwd of iemand iets dergelijks meegemaakt met zijn LT en wat het uiteindelijk was.

Groeten!

VW LT35, 2.4 diesel 1987
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 537
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door oscar f1 »

Ik heb wel eens een verhaal gelezen dat er water in de benzine was gemengd,
schijnt regelmatig te gebeuren in die baltische staten.

Motor er uit is de laatste stap,
inspectie onder de kleppendeksel en
een compressie test lijkt me een beter begin.
Nicolas
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:10 pm

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door Nicolas »

Dank voor je reactie!
Inspectie onder de kleppendeksel is uiteraard gebeurd. Ik zal ze zeker wijzen op een compressiemeting. Het liefst heb ik dat de motor er niet uithoeft natuurlijk, maar kan een compressiemeting dan uitsluitsel geven dat het bijvoorbeeld niet ligt aan een versleten drijfstanglager? Om maar iets te noemen.
Nicolas
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:10 pm

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door Nicolas »

Vraagje, mocht het nodig zijn hier voor de monteur in Georgië, is het welbekende handboek voor de D24 editie 1982 ook zga geheel bruikbaar voor de D24 DW uit 1987? De de DW was in 82 nog geen feit, maar misschien zijn de verschillen met de CP motor minimaal.
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 537
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door oscar f1 »

Nicolas schreef: ma nov 20, 2023 12:55 pm.................maar misschien zijn de verschillen met de CP motor minimaal.
Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen.

Hier vind je part nummers voor onder andere de DW motor
https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/lt+l ... /1986-6/1/
Nicolas
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:10 pm

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door Nicolas »

Dankje, zeker handig!
Het gaat mij vooral om aandraaimomenten en instellingen etc.
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 537
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door oscar f1 »

KOPBOUTEN-DW.gif
KOPBOUTEN-DW.gif (84.81 KiB) 1622 keer bekeken
Nicolas
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:10 pm

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door Nicolas »

Super, dat is mooi info, dankje!
Ik begreep ook dat de krukasbout vervangen dient te worden als je de distributieriem verniewd. Klopt dat? Want dat zal nu ook het geval zijn.
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 537
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door oscar f1 »

Nicolas schreef: di nov 21, 2023 7:39 pm Super, dat is mooi info, dankje!
Ik begreep ook dat de krukasbout vervangen dient te worden als je de distributieriem verniewd. Klopt dat? Want dat zal nu ook het geval zijn.
Dat heb ik nog niet eerder gehoord,
die bout moet wel echt goed vast,
uit mijn hoofd 300 newton meter.
Maar wij hebben hem gewoon terug geplaatst.
En dan zonder locktight,
want er uit draaien was bijna onmogelijk bij ons,
die zat helemaal vol met locktight.
Maar daar zijn verschillende visies over.
Maar vervangen van de bout heb ik nog niet eerder gehoord of gelezen.
Nicolas
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:10 pm

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door Nicolas »

Ok, dan zal ik daar verder geen aandacht aan besteden.
Wat ik inmiddels wel weet is dat de uitlaatklep in de eerste cilinder is afgebroken, dus dat is niet best. Nu afwachten wat die afgebroken klep aan schade heeft aangericht. Ik ga er even vanuit dat de cilinderkop en de zuiger dit niet hebben overleefd... hopen dat het daarbij blijft.

Dus, als iemand nog een goede (gebruikte) kop heeft liggen, ik hoor het graag. :)

Vraag me sowieso af hoe dit kan gebeuren. Motor heeft 90.000 km gelopen.
Barny
Moderator
Berichten: 1900
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door Barny »

ik zou de krukasbout en alle kopbouten altijd mee vervangen, je weet namelijk niet wat die allemaal heet meegemaakt, en hoe vaak gebruikt
er komen grote krachten op te staan en als het mis gaat heb je grote problemen, dat is de hele kleine besparing, op zo een groot bedrag, nooit waard

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 537
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door oscar f1 »

Nicolas schreef: wo nov 22, 2023 12:02 pm .............weet is dat de uitlaatklep in de eerste cilinder is afgebroken, dus dat is niet best.................
Nog updates uit Georgie?
Gaat het lukken weer rijdend verder te komen?
Nicolas
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:10 pm

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door Nicolas »

Jazeker!
De motor is echt goed aan gort gedraaid. Kop beschadigd, zuiger gescheurd, drijfstang krom en de krukas maar niet eens meer laten demonteren. Ik denk dat het teveel risico is om deze motor te hergebruiken, dus gekozen voor een gebruikte DW motor. Overgenomen van een LT-clublid. 🙂

Ik ben nu bezig met de Georgische transporteur die de motor vanuit NL naar Georgië gaat brengen. We zullrn nog even geduld moeten hebben. Ik kijk al uit naar als we weer kunnen touren met onze LT. In ieder geval dank voor alle hulp en het advies op het forum.
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 537
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door oscar f1 »

Nicolas schreef: ma nov 27, 2023 9:43 pm ......De motor is echt goed aan gort gedraaid..........
Wat een pech!
gelukkig is de oplossing in gang gezet.

Wal jammer van die motor,
die blokjes kunnen lang mee gaan,
die van mij staat al op 390.000 km.
Eg gebruikt weinig olie en rijd 1/11 (L/Km)

Ik moet wel zeggen dat die van mij elk jaar nieuwe filters en olie krijgt,
en dan de beste minerale olie van kendall.

Succes met het Georgische avontuur !
Nicolas
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:10 pm

Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië

Bericht door Nicolas »

Ja het is zeker jammer en zonde.
Ik weet dat deze blokjes prima kunnen zijn, die van jou bewijst dat. Maar misschien zit de pech ook in het feit dat de auto voor z'n leeftijd weinig had gelopen. Ik kocht 'm als ex-brandweerbusje met nog geen 10.000 km teller. Ik heb daar 80.000 km probleemloos aan toegevoegd. Maar als een bus van destijds 35 jaar oud zo weinig heeft gelopen, dan heb je misschien ook meer kans dat onderdelen, pakkingen etc. gewoon slechter worden. Het is in die zin soms beter om een oudje met wat meer km's te kopen waarbij alles goed is ingesleten. Maar ja, misschien staat het er ook compleet los van hoor.
Plaats reactie