Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Ik ben in Georgië op reis op het moment en we rijden de LT heuvel op, begint de motor met een dreun te bonken en stoten. Eerst dacht ik aan de versnellingsbak, maar merkte slgauw dat het in de motor zat. Aan de kant gezet, sleepdienst geregeld en we staan nu bij een garage. De motor loopt, maar tikt vrij luid en loopt alsof deze een cilinder mist. En ja, de monteur vreest een probleem met de zuiger of krukas. Motor gaat er na het weekend geheel uit om te kijken wat er intern niet goed is. Kan van alles zijn, drijfstanglagers versleten, zuiger zelf of wie weet de krukas...
Ik ben benieuwd of iemand iets dergelijks meegemaakt met zijn LT en wat het uiteindelijk was.
Groeten!
VW LT35, 2.4 diesel 1987
Ik ben benieuwd of iemand iets dergelijks meegemaakt met zijn LT en wat het uiteindelijk was.
Groeten!
VW LT35, 2.4 diesel 1987
Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Ik heb wel eens een verhaal gelezen dat er water in de benzine was gemengd,
schijnt regelmatig te gebeuren in die baltische staten.
Motor er uit is de laatste stap,
inspectie onder de kleppendeksel en
een compressie test lijkt me een beter begin.
schijnt regelmatig te gebeuren in die baltische staten.
Motor er uit is de laatste stap,
inspectie onder de kleppendeksel en
een compressie test lijkt me een beter begin.
Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Dank voor je reactie!
Inspectie onder de kleppendeksel is uiteraard gebeurd. Ik zal ze zeker wijzen op een compressiemeting. Het liefst heb ik dat de motor er niet uithoeft natuurlijk, maar kan een compressiemeting dan uitsluitsel geven dat het bijvoorbeeld niet ligt aan een versleten drijfstanglager? Om maar iets te noemen.
Inspectie onder de kleppendeksel is uiteraard gebeurd. Ik zal ze zeker wijzen op een compressiemeting. Het liefst heb ik dat de motor er niet uithoeft natuurlijk, maar kan een compressiemeting dan uitsluitsel geven dat het bijvoorbeeld niet ligt aan een versleten drijfstanglager? Om maar iets te noemen.
Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Vraagje, mocht het nodig zijn hier voor de monteur in Georgië, is het welbekende handboek voor de D24 editie 1982 ook zga geheel bruikbaar voor de D24 DW uit 1987? De de DW was in 82 nog geen feit, maar misschien zijn de verschillen met de CP motor minimaal.
Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen.
Hier vind je part nummers voor onder andere de DW motor
https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/lt+l ... /1986-6/1/
Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Dankje, zeker handig!
Het gaat mij vooral om aandraaimomenten en instellingen etc.
Het gaat mij vooral om aandraaimomenten en instellingen etc.
Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Super, dat is mooi info, dankje!
Ik begreep ook dat de krukasbout vervangen dient te worden als je de distributieriem verniewd. Klopt dat? Want dat zal nu ook het geval zijn.
Ik begreep ook dat de krukasbout vervangen dient te worden als je de distributieriem verniewd. Klopt dat? Want dat zal nu ook het geval zijn.
Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Dat heb ik nog niet eerder gehoord,
die bout moet wel echt goed vast,
uit mijn hoofd 300 newton meter.
Maar wij hebben hem gewoon terug geplaatst.
En dan zonder locktight,
want er uit draaien was bijna onmogelijk bij ons,
die zat helemaal vol met locktight.
Maar daar zijn verschillende visies over.
Maar vervangen van de bout heb ik nog niet eerder gehoord of gelezen.
Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Ok, dan zal ik daar verder geen aandacht aan besteden.
Wat ik inmiddels wel weet is dat de uitlaatklep in de eerste cilinder is afgebroken, dus dat is niet best. Nu afwachten wat die afgebroken klep aan schade heeft aangericht. Ik ga er even vanuit dat de cilinderkop en de zuiger dit niet hebben overleefd... hopen dat het daarbij blijft.
Dus, als iemand nog een goede (gebruikte) kop heeft liggen, ik hoor het graag.
Vraag me sowieso af hoe dit kan gebeuren. Motor heeft 90.000 km gelopen.
Wat ik inmiddels wel weet is dat de uitlaatklep in de eerste cilinder is afgebroken, dus dat is niet best. Nu afwachten wat die afgebroken klep aan schade heeft aangericht. Ik ga er even vanuit dat de cilinderkop en de zuiger dit niet hebben overleefd... hopen dat het daarbij blijft.
Dus, als iemand nog een goede (gebruikte) kop heeft liggen, ik hoor het graag.
Vraag me sowieso af hoe dit kan gebeuren. Motor heeft 90.000 km gelopen.
-
- Moderator
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
ik zou de krukasbout en alle kopbouten altijd mee vervangen, je weet namelijk niet wat die allemaal heet meegemaakt, en hoe vaak gebruikt
er komen grote krachten op te staan en als het mis gaat heb je grote problemen, dat is de hele kleine besparing, op zo een groot bedrag, nooit waard
Barny
er komen grote krachten op te staan en als het mis gaat heb je grote problemen, dat is de hele kleine besparing, op zo een groot bedrag, nooit waard
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Jazeker!
De motor is echt goed aan gort gedraaid. Kop beschadigd, zuiger gescheurd, drijfstang krom en de krukas maar niet eens meer laten demonteren. Ik denk dat het teveel risico is om deze motor te hergebruiken, dus gekozen voor een gebruikte DW motor. Overgenomen van een LT-clublid.
Ik ben nu bezig met de Georgische transporteur die de motor vanuit NL naar Georgië gaat brengen. We zullrn nog even geduld moeten hebben. Ik kijk al uit naar als we weer kunnen touren met onze LT. In ieder geval dank voor alle hulp en het advies op het forum.
De motor is echt goed aan gort gedraaid. Kop beschadigd, zuiger gescheurd, drijfstang krom en de krukas maar niet eens meer laten demonteren. Ik denk dat het teveel risico is om deze motor te hergebruiken, dus gekozen voor een gebruikte DW motor. Overgenomen van een LT-clublid.
Ik ben nu bezig met de Georgische transporteur die de motor vanuit NL naar Georgië gaat brengen. We zullrn nog even geduld moeten hebben. Ik kijk al uit naar als we weer kunnen touren met onze LT. In ieder geval dank voor alle hulp en het advies op het forum.
Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Wat een pech!
gelukkig is de oplossing in gang gezet.
Wal jammer van die motor,
die blokjes kunnen lang mee gaan,
die van mij staat al op 390.000 km.
Eg gebruikt weinig olie en rijd 1/11 (L/Km)
Ik moet wel zeggen dat die van mij elk jaar nieuwe filters en olie krijgt,
en dan de beste minerale olie van kendall.
Succes met het Georgische avontuur !
Re: Gestrand met mijn 6 cilinder 2.4 diesel in Georgië
Ja het is zeker jammer en zonde.
Ik weet dat deze blokjes prima kunnen zijn, die van jou bewijst dat. Maar misschien zit de pech ook in het feit dat de auto voor z'n leeftijd weinig had gelopen. Ik kocht 'm als ex-brandweerbusje met nog geen 10.000 km teller. Ik heb daar 80.000 km probleemloos aan toegevoegd. Maar als een bus van destijds 35 jaar oud zo weinig heeft gelopen, dan heb je misschien ook meer kans dat onderdelen, pakkingen etc. gewoon slechter worden. Het is in die zin soms beter om een oudje met wat meer km's te kopen waarbij alles goed is ingesleten. Maar ja, misschien staat het er ook compleet los van hoor.
Ik weet dat deze blokjes prima kunnen zijn, die van jou bewijst dat. Maar misschien zit de pech ook in het feit dat de auto voor z'n leeftijd weinig had gelopen. Ik kocht 'm als ex-brandweerbusje met nog geen 10.000 km teller. Ik heb daar 80.000 km probleemloos aan toegevoegd. Maar als een bus van destijds 35 jaar oud zo weinig heeft gelopen, dan heb je misschien ook meer kans dat onderdelen, pakkingen etc. gewoon slechter worden. Het is in die zin soms beter om een oudje met wat meer km's te kopen waarbij alles goed is ingesleten. Maar ja, misschien staat het er ook compleet los van hoor.