stroomverdeler LT 35 2.4 liter 6 cyl. benzine DL 1985

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
B.G.

stroomverdeler LT 35 2.4 liter 6 cyl. benzine DL 1985

Bericht door B.G. »

Beste LT liefhebbers,

Ik ben pas net lid en heb me zojuist voorgesteld in de betreffende rubriek.

Naarmate wij meer en verder zijn gaan rijden met onze bus heb ik een probleem geconstateerd met de stroomverdeler van onze LT.
De motor is steeds slechter gaan lopen en na het uitsluiten van een heel aantal zaken (zie onderaan dit bericht) kom ik uit op een probleem met de verdeler.

Er zit behoorlijke speling op de rotor-as die er (naar ik denk) voor zorgt dat het afstellen van ontstekingstijdstip op dit moment een crime is. En er dus ook voor zorgt dat de motor zo beroerd loopt.
De speling is in de draaiing (wellicht te wijten aan slijtage van de tandwielen?) maar is minimaal.
Vooral axiaal zit er veel speling (dus de hele rotor-as hoog/laag). Doordat de vertanding schuin is zorgt dit er automatisch ook voor dat de rotor verdraait als de as bijvoorbeeld meer omhoog komt.
Via ietwat provisorische meting kom ik uit op een verschil van ongeveer 4mm verdraaiing als ik de twee bij elkaar optel.
(de duimstok op de foto is om een 'nul' uitgangspositie te verkrijgen voor meting dus niet om de speling te meten)
de speling zorgt er voor dat in de ene uiterste posititie de rotor op het 'nulpunt' staat en in de andere 4mm is opgeschoven
IMG_2029.jpg
IMG_2029.jpg (72.75 KiB) 1076 keer bekeken
speling op rotor-as van ong 4mm.jpg
speling op rotor-as van ong 4mm.jpg (65.03 KiB) 1076 keer bekeken
Bij de schacht zie ik een behoorlijke ruimte tussen het huis en de bus waar het tandwiel aan vastzit en ik vraag mij af of dit zo wel hoort?
Verklaart in ieder geval de axiale speling, maar nu de vraag of dit normaal is of een defect.
dist schacht omlaag.JPG
dist schacht omlaag.JPG (79.21 KiB) 1076 keer bekeken
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of er zaken zijn die niet kloppen of tips om de oorzaak te achterhalen van de enorme speling in de verdeler.
HELP HELP HELP :D

Wat ik al gedaan heb in de ontstekingsketen:
Nieuw:
bougie, bougiekabels, verdelerkap, rotor, bobine, contactpunten
Vacuüm vervroeger werkt
mechanische vervroeger werkt (grondplaat gaat soepel heen, en soepel weer terug door de veertjes)

Alle tips zijn welkom!!!
vriendelijke groet, Bernard
Plaats reactie