Dieselbrandstof pomp lekt bij koude start

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
MarkR
Berichten: 1
Lid geworden op: zo apr 09, 2023 8:57 pm

Dieselbrandstof pomp lekt bij koude start

Bericht door MarkR »

Beste VW LT forum leden,

Ik ben bezig met wat onderhoudsklussen aan mijn 6 cilinder diesel LT 27 camper uit '89. Alles ging eigenlijk als gepland, totdat we een lekkende brandstofpomp tegenkwamen. Deze lekt bij de koude start, langs het asje. Nu had ik al op het forum gevonden dat daar revisie setjes voor zijn, en deze hebben we dan ook gehaald en gebruikt. Helaas blijft de pomp lekken bij de koude start. Als 2e optie hebben we het asje vervangen met een bout met 2 koperen ringen, in de hoop de boel af te dichten, maar zelfs dit werkte niet. De diesel kwam tussen de koperen ring en bout naar bouten.

Heeft iemand hier ervaring mee? We denken zelf dat er misschien iets meer mis is met de brandstofpomp en dat het lekken simpelweg een symptoom is van teveel opgebouwde druk. En dat het rubber bij het asje het zwakste punt is en daarom lekt. We zaten zelf te denken om nog een dicht kapje te maken, en het kapje incl. koude start as/hendel helemaal te vervangen en het zo af te dichten. Als de brandstofpomp echter andere problemen heeft dan zal de lek misschien ergens anders beginnen. Gezien we volgende weekend naar Spanje willen... willen we niet teveel risico nemen en straks onderweg problemen hebben.

In het revisiesetje zaten 2 rubbertjes om het asje af te dichten, en we hadden het idee dat het ene rubberringetje strakker zat dan de andere. We hebben het strakkere ringetje nog niet geprobeerd. Iemand ooit eerder gehad dat het ene rubbertje niet het andere is? Het is een officieel bosch revisie setje, dus zou wel enige kwaliteit verwachten.

Heeft iemand hier meer ervaring mee? Wat de oorzaken kan zijn? Of we de koudestart gewoon volledig kunnen afdichten zonder problemen? (de camper start koud heel prima, dus de koude start is sowieso niet nodig).

Alvast hartelijk dank voor het meedenken en delen van jullie ervaring :-)

@knutsel: bedankt voor de rechterbuitenspiegel, past goed!
Plaats reactie