Pagina 1 van 1

kokerbalken verrot

Geplaatst: zo feb 12, 2023 8:29 am
door emilmoller2
Gisteren zagen we dat onze dierbare bus, onze vrijheidsmobiel, kokerbalken en andere onderdelen heeft die voor een te groot deel bestaan uit zwart getectyleerde pur schuim.

!2 jaar hebben we er mee door Europa getoerd, is in de loop der tijd voorzien van allemaal goede onderdelen en verbeteringen. Hij is nu goed voor nog eens 40 jaar.

Behalve dat een vd vorige eigenaren dacht dat pur schuim en tectyl een goed idee is voor dragende delen

We zijn radeloos en willen je vragen wat nu te doen. We denken een aan donorbus, waarin we alls 1982 Sven Hedin zaken over kunnen zetten

Ideeën erg welkom

Emil Möller
0651860992

hier staat een foto: https://docs.google.com/document/d/e/2P ... b3zUi9/pub

Re: kokerbalken verrot

Geplaatst: zo feb 12, 2023 8:58 am
door Barny
hoe is hij die 12 jaar door de APK gekomen?
heb je ook foto's van die balken?

Barny

Re: kokerbalken verrot

Geplaatst: zo feb 12, 2023 6:23 pm
door emilmoller2
de plaatwerker die het geconstateerd heeft, zei dat het erg goed gedaan [dwz gecamoufleerd] was. Alleen door hard met een prikker in ogenschijnlijk harde delen te prikken toonde zich de ware aard. APK keurders hebben er vermoed ik niet op getest..

ik zal de plaatwerker om foto's vragen

Re: kokerbalken verrot

Geplaatst: ma feb 13, 2023 1:08 pm
door WilfredT2
Ik denk dat je wat specifieker moet zijn om een goed advies te krijgen. Je geeft aan dat er slechte kokerbalken zijn, maar tegelijk ben je ook al met de bus bij een plaatwerker. En je geeft aan dat de bus verder goed is.

dan denk ik: laat de plaatwerker de kokerbalken lassen, en dan ben je klaar. Zo moeilijk is het niet om kokerbalken te lassen.

Is er meer aan de hand?

een complete donorbus klinkt leuk, maar is een hele onderneming om dan van 2 weer 1 goeie te maken. Ook een donorbus heeft zijn gebreken, en je zult er vrijwel zeker geen 1 vinden die zijn eigen roestproblemen niet heeft.

Re: kokerbalken verrot

Geplaatst: di feb 14, 2023 7:15 pm
door emilmoller2
Ja, ik was bij de plaatwerker voor een wielkastrand. En hij kon telkens maar geen goed vlees krijgen om de zaak goed te krijgen.
Op een bepaald moment kwam hij bij de accubak terecht en daar bleek purschuim gebruikte te zijn.
Toen begon hij nattigheid te voelen en is op allerlei andere plaatsen met een prikker stevig gaan prikken in ogenschijnlijk nornale delen.
Veel pur met tectyl, ook in de balken. Na wegkrabben tectyl bleken de balken op een aantal plaatsen gescheurd / doorgeroest.
Doordat de diepe roest op allerlei moeilijk / niet toegangelijke plaatsen zit en de pur in de brand kan raken als er dicht bij gelast wordt, kan alleen een volledige hersteloperatie soelaas bieden. En dat wordt teveel voor ons budget [10.000 + euro]

Hij vindt dat we onze lieve Heer moeten danken dat we 11 jaar geen raar ongeluk hebben gekregen door iets constructiefs wat het in een bocht en/of hobbel zou begeven.

We hebben ondertussen in Dld een 1976 donorbus gevonden, die in orde lijkt te zijn. Die gaan we zeer nauwkeurig bekijken.
Alles overzetten is idd een grote klus, maar gegeven onze gehechtheid aan onze bus de moeite alleszins waard.

Re: kokerbalken verrot

Geplaatst: wo feb 15, 2023 11:41 am
door WilfredT2
Bedankt voor je verhaal. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. 12 jaar, is dus 12x apk. Dus 12 keer op de brug en waarschijnlijk ook nog wel eens tussendoor.

Wel heel vervelend voor jullie, begijp me goed. Maar toch vreemd. heb je ook beeldmateriaal van de aangetaste kokerbalken? Of ga je volledig af op het woord van de plaatwerker?

Re: kokerbalken verrot

Geplaatst: zo feb 19, 2023 1:49 pm
door emilmoller2
eerlijk gezegd was ik te geëmotioneerd om zelf te gaan kijken; heb zijn woord [vriend en 30- jaar plaatwerker] er voor aangenomen
hij zou de bus maken [wielrand] en heeft geen belang om het verhaal op te tuigen

iets anders: heeft een latere LT35 ['89] dezelfde dak-afmetingen als een '82 LT28 [we willen het dak overzetten]

Re: kokerbalken verrot

Geplaatst: ma feb 20, 2023 11:42 am
door WilfredT2
De dakafmetingen zijn hetzelfde.

Toch moet je zelf even gaan kijken volgens mij. Je bent nu bezig met behoorlijke projecten (dakombouw, van 2 busjes 1 maken) puur omdat 1 persoon gezegd heeft dat er veel werk zit aan jullie busje.

Dat is op zijn minst Naief. (niet verkeerd bedoeld hoor)

De tijd en moeite die het kost om een dak over te zetten of van 2 busjes weer 1 goeie te maken, daar kun je ook heeeel erg veel voor lassen.

Re: kokerbalken verrot

Geplaatst: di feb 21, 2023 11:16 am
door emilmoller2
dank voor je meeleven met dit geval

ik ga me vermannen en zelf kijken, al is het maar om grondig / doorvoeld afscheid te kunnen nemen
en de doorstart zonder schroom te gaan doen

Re: kokerbalken verrot

Geplaatst: do mar 16, 2023 5:16 pm
door benno
LT s van 82 en 89 kunnen wel wat verschillen tussen zitten maar volgens mij vooral in vloer en aandrijving .
82 heeft denk ik een ijzeren motorkap en rechtop staande motor en ronde tellers in dashboard en aandrijving naar achterwielen in het midden .
89 een kunststof lagere motorkap met schuin liggende motor en vierkant dashboard en aandrijving naar achterwielen uit het midden .
Veel kan worde overgezet maar niet echt alles .
Wat wil je dan allemaal overzetten .
Misschien krijg je al handige info .