VW LT28D

Alleen projecten zoals restauraties en grote reparaties.

Plaats reactie
coos
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 17, 2021 7:33 pm

VW LT28D

Bericht door coos »

Hallo allemaal,

Ik heb in mei 2020 een LT 28 camper gekocht die verkocht werd met een 'kapotte motor'. Dat betrof de Perkins 2.7 nog, de bus is van 1976. Terplekke gekomen bleek het een stel met weinig verstand van techniek, die de bus weer hadden gekocht voor festivals. Zij hadden hem een dik jaar maar de bus raakte direct oververhit op de snelweg. Ze hebben daarna er een paar mensen naar laten kijken maar geen diagnose kunnen maken. Ze zeiden dat hij niet wilde starten maar dat lukte mij gelukkig toch nog wel (anders was het op de kar krijgen wel een klusje geweest). Door het motorprobleem en wat roestplekken heb ik de bus nog aardig scherp kunnen kopen.

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal thuis was het een stuk eenvoudiger de bus te starten, blijkbaar kwam dat vooral door het lange stilstaan. De diesel zal wel terug de tank in gelopen zijn door het parkeren op lichte helling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst maar eens schoongemaakt, daar knapte hij flink van op.

Afbeelding

Ik ben daarna een paar keer een klein stukje weggeweest met de bus, vanwege het motorprobleem. De oververhitting liep ik pas tegenaan op de snelweg, net als degene waar ik hem van kocht. Met de kachel op heet en de ramen open was dat nog te managen, maar lange ritten zaten er niet in. Daarnaast had de bus ontzettend grote grijze rookwolken bij starten op een koude motor, dus dat hinte al op wat vermoedelijk de oorzaak was: versleten zuigveren en cylinders. De twee-na vorige eigenaar had hier blijkbaar ook al last van, want er was een tweede carterventilatie-leiding geplaatst op de klepdeksel. Symptoombestrijding dus.

Om de slijtage te fixen moet je eigenlijk een (gedeeltelijke) revisie doen. Maar dat vond ik het niet helemaal waard qua kosten voor de motor die je dan hebt, dan liever toch een 6 cylinder reviseren als je toch dat geld uitgeeft. Dus toen gekeken naar de nieuwere 2.4 turbodiesels maar die waren toen al stevig geprijsd, dus niet direct een blok gekocht.

Daarna liep de APK snel af dus heb hem voor de keuring gehad, dat viel op zich te overzien maar één van de punten was ook hevige lekkage van de motor. Weer een aanleiding voor een andere motor. Maar de bus had ook een treeplank helemaal doorgerot dus die moest gelast worden, dus daar eerst mee aan de slag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het laswerk voor de bus is zoals je ziet niet bepaald topkwaliteit, maar ik wil van de bus ook geen museumexemplaar maken. Hij moet gewoon goed zijn en zoals in dit voorbeeld is de roest opgelost. Nu heb ik enkel bij dit geval een domme fout gemaakt door teveel te vertrouwen op mijn namaakwerk van het uitgesneden deel. Ik heb de plaat helemaal afgelast en later nog eens gepast. Je raadt het al: de deur wilde niet meer dicht. Erg stom natuurlijk. Dus de plaat is er weer uit geslepen.

Rond de tijd dat ik zover was, was het juni/juli 2020. Toen besloot ik van de situatie op de woningmarkt gebruik te maken en mijn huis te koop te zetten. Daar moest echter aardig wat aan gebeuren en kwam de camper stil te liggen.
coos
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 17, 2021 7:33 pm

Re: VW LT28D

Bericht door coos »

Toen vorig jaar lopen wikken en wegen over wat ik met de bus wilde doen. Ik had nog twee diesel-opties op zolder liggen van mijn BMW hobby: een 2.5 TDS (indirecte injectie met 143pk). Die past blijkbaar, een man uit Oost Europa had de conversie al eens uitgevoerd: link. Daar had ik destijds nog twee van liggen, in de twee carterpan smaken die er te krijgen zijn dus dat moest altijd lukken.

De tweede optie was een 3.0 m57 motor (common rail met 184pk), deze sprak mij het meest aan. Voor die motor is tegenwoordig ook een hoop te krijgen om in non-BMW auto's in te bouwen, denk aan standalone kabelbomen en het verwijderen van diefstal beveiliging. Ook deze is al es ingebouwd in een LT 4x4: link. Die kerel verkoopt ook adapterkits om deze te koppelen aan de originele LT versnellingsbak en met nette motorsteunen e.d. Is alleen jammer dat hij meer dan 20.000 dollar voor een ombouwset vraagt, dus dat wordt hem niet. Ik zou het probleem kunnen omzeilen door 'gewoon' de automaatbak te gebruiken die er bij zat. Erg mooi dat John_LT hier op het forum al een dergelijke motor aan het ombouwen is, maar dan de nieuwere versie met twin turbo's.

Welke van bovenstaande opties ik ook zou kiezen, het zou een groot project worden en nog wel even duren voordat ik de LT zou kunnen gebruiken. Toen bood zich in de herfst een derde, zeldzame optie aan: een ander Perkins motor van WilfredT2 hier op het forum! Deze was in betere staat dan de mijne en te koop voor een dikke 700 euro en dan zou ik daarmee een tussenoplossing hebben om eerst met de camper te kunnen rijden voor een groot motorswap project te beginnen.

Dus bij Wilfred langs geweest en de koop rond gemaakt. In december had Wilfred hem klaarstaan, met een perfecte van motorsteunen voorziene pallet (zie project-topic van Wilfred om te zien hoe die gedemonteerd werd).

Afbeelding

Eenmaal thuis wat motorcleaner gekocht en een stukje geprobeerd op het carter.

Afbeelding
coos
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 17, 2021 7:33 pm

Re: VW LT28D

Bericht door coos »

Begin deze maand ben ik dan eindelijk weer met de bus begonnen, dus eerst maar eens op de brug krijgen.

Zo stond hij er de laatste 1,5 jaar bij:
Afbeelding

Als ik de motor koud zou starten in Rome zou er een nieuwe paus aangesteld worden:
Afbeelding

Eenmaal op de brug moest ik bezig met de stempels, de huidige kon de bus niet op dus destijds al eens een verhoogde variant gekocht. Maar deze moest nog te pas gemaakt worden.
Afbeelding

Dat lukte uiteindelijk, al was de bus vrij wiebelig eenmaal op hoogte. Dus toch gekozen om achter maar wat aan elkaar geschroefde blokken tussen het krikpunt en de brugarm te monteren. Daarna was hij vrij solide, al nog wel een stuk wiebeliger dan prettig voelt.
Afbeelding
coos
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 17, 2021 7:33 pm

Re: VW LT28D

Bericht door coos »

Vervolgens bezig met de nieuwe Perkins. Eerst een mooi pakkingsetje gescoord in Duitsland, de onderdelen voor dit blok zijn lastig verkrijgbaar:

Afbeelding

Op een semi-legale wijze vervolgens een workshop manual kunnen kopen voor 10 dollar, daarna bezig met het kleppenstellen:

Afbeelding

De camper van Wilfred heeft voordat hij hem kocht een lange tijd stilgestaan en in die tijd heeft er een rattennest op het blok gezeten. Dus veel roest en vuil. Dat eerst maar wat schoonmaken zodat de nieuwe pakking goed kan afdichten:

Afbeelding

Afbeelding

De kleppendeksel was door de corrosie vrij ver heen, er zat zelfs al een klein gaatje in.

Afbeelding

Die van mijn oude motor was in goede staat, los van de extra carterventilatieleiding.

Afbeelding

Dus die leiding er af, dichtgelast en met een beetje primer weer gemonteerd.

Afbeelding
WilfredT2
Berichten: 245
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: VW LT28D

Bericht door WilfredT2 »

Hey, wat superleuk dat je hier een verhaal start!

zat laatst al eens te denken of je er al mee gestart was. achteraf zou ik de perkins er via de onderkant uitgehaald hebben Helemaal als je een 2 kolommer hebt. Het blok is onderaan best breed, waardoor die amperaan door het gat in de cabinevloer kan.
coos
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 17, 2021 7:33 pm

Re: VW LT28D

Bericht door coos »

Dank je, wel grappig ook dat het aansluit op jouw verhaal.

Klopt zo heb ik het inmiddels ook gedaan, vooras er onder weg en de motor laten zakken. In mijn volgende post zal ik dat proces documenteren, was nog niet zonder slag of stoot :wink:.
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: VW LT28D

Bericht door Barny »

mooi project, mooie bus en zeker ook mooi beschreven
en die perkingsmotor
toendertijd verfoeide ik ze, te log, te veel herrie, te traag, erg Engels en nooit oliedicht te krijgen
maar nu vind ik het prachtige blokken, en met een beetje verzorging niet kapot te krijgen

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
WilfredT2
Berichten: 245
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: VW LT28D

Bericht door WilfredT2 »

Barny schreef: za mei 21, 2022 1:27 am en die perkingsmotor
toendertijd verfoeide ik ze, te log, te veel herrie, te traag, erg Engels en nooit oliedicht te krijgen
maar nu vind ik het prachtige blokken, en met een beetje verzorging niet kapot te krijgen
Ik deel dit wel Barny. Hij liep echt mooi, veel koppel en inderdaad gaf die nooit een krimp. Zelfs het tempo zou ik nog mee kunnen leven.

Maar het lawaai... Het is gewoon niet leuk dat je op vakantie gaat en je kinderen (die direct achter de bestuurder in de 4-zit zitten) niet eens kan verstaan. Na een grondige isolatie, vond ik het in de cabine nog wel meevallen overigens. De bestuurder en bijrijder voorin, konden nog wel goed met elkaar communiceren zonder te moeten schreeuwen. Maar de communicatie naar achteren, was gewoon niet te doen.
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: VW LT28D

Bericht door Barny »

je kinderen achterin niet horen
juist dat, zou ik als een groot voordeel zien :)

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
coos
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 17, 2021 7:33 pm

Re: VW LT28D

Bericht door coos »

Dankjewel Barny! Wilfred ik heb dezelfde isolatiepanelen nu binnen gezien jouw goeie ervaring daarmee.
coos
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 17, 2021 7:33 pm

Re: VW LT28D

Bericht door coos »

Volgende stap in het klaarmaken van de nieuwe motor is de keerringen aanpakken.

Afbeelding

Voor was simpel zat, daar kun je de poelie er zo afschroeven en dan is de keerring er uit wippen erg eenvoudig.

Afbeelding

Achter is het het makkelijkst om de keerringhouder te demonteren. Gezien ik de pakking al had liggen was dat een snelle keuze.

Afbeelding

Zoals in de werkplaatshandleiding stond lopen er groeven in de krukas door de keerring achter. Advies is dan om de keerring 3,3mm naar achter te zetten. Dat kun je twee keer doen, daarna ben je aan een nieuwe krukas toe. Maar ik vermoed dat dit blok bij de derde keerring al niet meer zal rijden.

Afbeelding

Afbeelding
coos
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 17, 2021 7:33 pm

Re: VW LT28D

Bericht door coos »

Na de keerringen was ik zover dat ik de oude motor wilde demonteren. Gezien dat de bus op een tweekolommer staat en ik geen motortakel heb was mijn inziens de motor naar beneden laten zakken het eenvoudigst. Dus vooras er onderweg en motor laten zakken (althans dat was het idee). Ik heb geen stuurbekrachtiging dus het is enkel remleidingen los en stuurstangen ontkoppelen om de vooras los te krijgen.

De oude motor heeft zoals eerder genoemd een sterke lekkage van de dieselpomp. Ik vermoed dat dat wel eens de aanleiding kon zijn voor deze handgemaakte carterbeschermer, hij ligt namelijk vol met diesel en doeken.

Afbeelding

Na her en der schoonmaken er achter gekomen dat de bodem getectyleerd is. De lekkende dieselpomp sproeide een soort mist, was mij al eens opgevallen. Die mist is dus in het grootste deel van de tectyl gekomen in de motorruimte en ook voor een deel langs de aandrijving onder de bodem. Op die plekken is de tectyl zacht geworden en heb je dus snel vieze handen. Het plan is dus om dat allemaal weg te halen zodat ik in de toekomst kan sleutelen zonder continue grote zwarte vegen op de armen te krijgen.

Afbeelding

Met de dubbele draagarmen met daartussen de veerpoot is demontage van de LT28 vooras erg eenvoudig.

Afbeelding

Dit is hoe ik de motor heb laten zakken. Twee assteunen in hoogste stand met een houten paal (is uiteindelijk een dikke stalen as geworden) met een kettingtakel er aan. Ik heb wat hout gebruik en aan de bestuurderskant de assteun wat extra steun gegeven vanuit de voetenruimte, het was namelijk wat wiebelig.

Afbeelding

Afbeelding

De uitvoer viel tegen. Ik heb de versnellingsbak laten zitten, die kon mooi op de stabilisatorstang liggen. Maar om de price-as vrij te krijgen van de drukgroep moest het blok een heel stuk naar voren. Maar dan loop je uiteindelijk met de thermostaat tegen de rand van de motorruimte aan, waar de motorkap op komt. Dus die heeft helaas een deukje opgelopen met al het gewroet. Uiteindelijk wel gelukt, maar het was niet fraai hoe het gegaan is. Mocht ik het ooit over doen, dan gewoon motor en bak in één keer laten zakken.

Hier de deuk, was vrij eenvoudig weer terug te krijgen. Er zit ook aardig wat vliegroest onder de bodem door de hele motorruimte heen en ook boven de bak. Dus nu ik daar goed bij kan pak ik dat ook allemaal op nu.

Afbeelding

Met het eindresultaat. Je kunt goed zien hoe zwart alles is van de stroperige tectyl/diesellaag. Ook de slangen, leidingen en stroomdraden. Alles zit er onder :| .

Afbeelding

En nu het nieuwe blok klaarmaken voor een verse laklaag. Daarvoor eerst de aanvoer en retourleidingen van de oude motor overzetten, het rattennest had alles aan de bovenzijde van het nieuwe blok doen corroderen.

Afbeelding
coos
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 17, 2021 7:33 pm

Re: VW LT28D

Bericht door coos »

Wilfred had zijn kapotte opvoerpomp vervangen door een electrische achter bij de tank. Maar mijn oude motor deed starten en lopen zonder gedoe dus ik zet eerst de mijne gewoon weer over, mocht die ooit stuk gaan zal ik ook de electrische opvoerpomp route bewandelen.

Afbeelding

Voor de warmtewisselaar kun je geen pakkingen meer krijgen voor zover ik kon zien, dus dan zelf maar eentje maken uit pakkingspapier.

Afbeelding

De draadeinden van het uitlaatspruitstuk waren afgebroken, dus die heb ik uitgeboord zodat ik met standaard bouten kan monteren. Gelijk ook geüpgrade van M6 naar M8.

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het laatste wat gebeuren moest voor het spuiten. Dus nu eerst maar grondig schoonmaken. Eerst is de zogeheten 'motor cleaner'. Dat werkt erg goed, zo goed dat direct allerlei vuil van het blok loopt. Inclusief wat blauwe verf :lol:. Dus pittig spul, zou ik minder blij mee zijn als ik niet het blok was gaan spuiten.

Afbeelding

Daarna ook nog wat truck cleaner, toen was alles mooi vetvrij en droog.

Afbeelding

Eerst in de primer.

Afbeelding

Ik gebruik een spuit met in dit geval twee komponent füllprimer, die zet er mooi een dikke laag op. Nu niet nodig maar voor autopanelen kun je het dan weer opschuren en kun je lichte oneffenheden zo weg krijgen.

Afbeelding

Vervolgens de twee komponent industrielak, is iets goedkoper als autolak. De kleur is RAL 9003 Signaalwit.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: VW LT28D

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Hallo Coos,
Wat een fantastisch verhaal, ik zou zelf toch meer gekozen hebben voor de 2.5 TDI als ik het toch zou moeten doen.
Ben nu ook al wat jaartjes bezig met de camper en ik hoop tegen het einde van alle ellende, echter heb ik gisteren de inspuitpomp van de 2.4 afgehaald om te laten reviseren ( zuigt niet meer aan ) en hoop dan eindelijk alles klaar te krijgen. Dit doe ik hoofdzakelijk om de camper geheel origineel te houden dus dan waardeer ik wel de perkins weer in jouw zeer nette bus.
Heel veel succes en ga het zeker volgen.
Arnold
Plaats reactie