VW LT 4.0 liter 6 cilinder benzine, Tabbert.

Alleen projecten zoals restauraties en grote reparaties.

WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door WilfredT2 »

ondertussen ga ik wel langzaam verder met de LT. Even wat weinig tijd... Corona, kind met waterpokken, volgend kind met griep...pfff



maar de uitlaat is klaar, ben nu bezig met de radiateur. Oh, en de LT heeft nu zulke sportieve uitlaten, dat is sowieso 10 pk extra!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door WilfredT2 »

weer een update! Ik ben nog lekker verder aan het klussen, iets minder uren dan ik zou willen maar het is even niet anders.

Komt bij dat het wat klusjes zijn die veel denkwerk kosten, en weinig maakwerk. Oftewel, op de foto's is de vooruitgang niet goed zichtbaar. Een blok erin hangen is snel gedaan en geeft veel zichtbaar resultaat. De volgende stappen kosten meer tijd, met minder zichtbare vooruitgang.

De radiator hangt. en hij hangt 'bijzonder'. ik heb hem schuin gemonteerd. Hierdoor wil ik de luchtflow zodanig sturen dat die onder de camper komt, ipv onder de motorkap uitkomt. De motorkap werd altijd best warm, en dat is niet comfortabel omdat we de camper toch voornamelijk met lekker weer gebruiken. en daar komt bij dat de motor dan onnodig in warme lucht staat te draaien. Idealiter had ik een iets kortere radiator gehad, nu komt ie net onder de voorbumper uit. Maar ik ben ook wel praktisch ingesteld, ik had deze radiator nog, en vind het dan zonde om weer een andere te kopen, puur omdat die net iets korter is. en de camper staat zo hoog, ik heb geen problemen met groundclearance.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De oliekoeler hangt ook. Dit is een aparte, kleine radiator. Ik zal hiervan een foto maken, ik kan nu wel proberen uit te leggen hoe die hangt maar dat gaat niet lukken in woorden.

en hopelijk komt vandaag de transmissie-olie-koeler ook binnen, dan is alles qua koeling klaar.
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door WilfredT2 »

de 3 koelers hebben hun plek gevonden. Oliekoeler, grote radiateur en de versnellingsbakoliekoeler

Ik heb de radiateur middenin, bakkoeler links en oliekoeler rechts. allemaal in vrije luchtstroom, met rubber of epdm flappen ga ik de ruimtes rondom de koelers nog afdichten zodat alle lucht ook daadwerkelijk door de koelers gaat

het is niet goed op de foto te krijgen, maak er maar wat van. Ik ga het niet met woorden uitleggen :-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door WilfredT2 »

het gaat hier door, maar traag. Kwam vanalles tussendoor. er lag asfalt voor de schuur, dat wilde ik eruit hebben. En met dit lekkere weer is het ook goed om buiten aan het werk te zijn. Dus asfalt eruit, riolering aanbrengen (dit was er nog niet in de schuur), en bestrating erin.
Afbeelding
Afbeelding

Maar nu weer verder met de LT.
Ben bezig om koelvloeistof van te plaatsen, dan is de koeling klaar. Bakkoeler is aangesloten, oliekoeler geplaatst en aangesloten. Het lijstje wordt echt korter.

- koelsysteem afmaken
- brandstofleidingen
- bedrading
- schakelpook
- gaskabel

dan moet ie rijden. Ondertussen moet ik nog wel de aandrijfas wegbrengen en laten lassen/balanceren.
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1679
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door harm.eikelkamp »

kijk kijk.......er gebeurt genoeg in en rond de schuur....en ook nog eff de jag naar buiten....moet ie wat bruiner worden :lol: :lol: :lol:
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Conjooooo
Berichten: 9
Lid geworden op: zo jan 23, 2022 7:11 pm

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door Conjooooo »

Ik kan je vertellen rijdt fantastisch lt automaat
Heb zelf een bus met 2.5tdi automaat
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door WilfredT2 »

even weer een update. Er is veel gedaan, maar ook veel wat niet boeiend is om te melden. Leidingen aansluiten, inlaat, koeling etc.

Nu is alles aangesloten. Gisteren al even getest en hij draait ook rond. Hij start nog niet. Waarom niet? Er zit nog geen benzine in. hopelijk kan ik vandaag even een kannetje halen, en dan vanavond starten.

Daarna nog elektra netjes maken en integreren in het originele dashboard.

Cardanas ligt ondertussen bij technotrans om netjes in fase te laten zetten, lassen en balanceren!

Het gaat de goeie kant op!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1679
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door harm.eikelkamp »

Kijk mooi spaghetti......maar het einde is in zicht....het blijft boeiend de eerste keer starten
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
benno
Berichten: 977
Lid geworden op: wo jan 19, 2011 9:22 am
Locatie: hengelo ov

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door benno »

Altijd spannend een eerste rit , hoop dat het lang plezier van mag hebben . Blijf zeker meelezen en genieten .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
coos
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 17, 2021 7:33 pm

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door coos »

Wauw gaaf, dus binnenkort naar de RDW toe?

Wat bedoel je met 'in fase zetten' van de cardanas?

Wordt vast genieten om straks met het raam op een kier de bergpassen op te rijden 8).
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door WilfredT2 »

https://youtu.be/djpDW3glNEc

hij doet het.

- Eerste rit moet nog even wachten hoor, heb nog wel wat af te werken.
- Ja, ergens in mei naar RDW voor omkeuren
- in fase zetten is ervoor zorgen dat de kruiskoppelingen in hetzelfde vlak draaien, anders krijg je inconstante snelheid in de aandrijving.
coos
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 17, 2021 7:33 pm

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door coos »

Mooi werk!
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door WilfredT2 »

de ECU en TCU hebben een mooie plek onder de bestuurdersstoel.

Afbeelding

en 4 relais
Afbeelding

de draadboom ziet er wat groot uit, maar is vrij simpel omdat het motor/bak gedeelte eigenlijk op zichzelf staat.

De voedingen zijn weer aangesloten, en nu is het simpel. Van de 4 relais zijn de 2 rechter belangrijk. 1 is voor 'op contact zetten' en die ernaast is startmotor rondslingeren.

ik moet nu dus enkel 2 draadjes naar voren trekken, richting contactslot of knopjes op het dashboard en dan kan ik hem weer gewoon starten.
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1679
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door harm.eikelkamp »

Npg eff en dan lekker touren
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
ErwinStapert
Berichten: 785
Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
Locatie: Amsterdam

Re: VW LT28 Tabbert

Bericht door ErwinStapert »

Wat een geduld-kennis-vakmanschap-ruimte en wat een heerlijk verslag :mrgreen:
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Plaats reactie