Dynamo lt

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
jefke92

Dynamo lt

Bericht door jefke92 » di mei 19, 2020 5:31 pm

Beste,
Hier ben ik weer met mijn dynamo probleem.
Het dunne kabeltje die van mijn dynamo naar binnen loopt ligt blijkbaar los in mijn kabinet vandaar dat het accu lampje niet brand en dat ik handmatig de dynamo moet activeren zeg maar.
Nu ik heb gemeten aan mijn batterij lampje en daar komt wel degelijk stroom op maar doet het niet,deze is vervangen geweest door nieuw lampje maar nog steeds geen succes.
Iemand die mij kan vertellen waar exact het kabeltje moet worden aangesloten.
Heb wel gezien dat het geen origineel kabeltje is maar dat maakt WSS geen verschil.het uiteinde is een platte fiche zal ik maar zeggen.

Mvg Jeffrey

WilfredT2

Re: Dynamo lt

Bericht door WilfredT2 » di mei 19, 2020 10:38 pm

in het vorige onderwerp wat je hierover startte (viewtopic.php?f=1&t=10506)

is eigenlijk het hele systeem uitgelegd. daarnaast is er een schema gedeeld over hoe het systeem werkt. Veel meer is op afstand niet te vertellen. Wat is er nu nog onduidelijk?

Je geeft aan dat er spanning op je accu-lampje komt. En daarna? Maakt het lampje aan beide zijden goed contact? is je printplaat/folie nog intact, of zit daar misschien een beschadiging op? Maakt je dynamo goed massa?

Dat kabeltje wat jij hebt kan NIET rechtstreeks op een bestaand punt aangesloten worden, dat is er door iemand ingeknutseld. Origineel loopt die draad naar de brede 9 of 10 polige (zo even uit mijn hoofd)

ik weet niet of een 83-er en een 76 gelijk zijn, maar bij mij zit het zo:

Afbeelding

Er zit een 9 polige aansluiting achter op de tellers. Die zie je hier vrijwel midden op. Vanaf de stekker lopen deze door via de printplaat/folie (dat blauwe met zilverkleurige paden erop)

Zodra je de bus op contact zet, komt er een 12v + op 1 van de draden. Deze loopt via de printplaat naar de lampjes van de oliedruk en de dynamo. Vanaf het dynamolampje gaat er 1 terug die verder nergens mee verbonden is, rechtstreeks weer naar de 9 polige stekker. Vanaf daar gaat die over in een draad, die naar je dynamo loopt. draait je motor niet, dan is je dynamo een massa punt en brand je lampje. Zodra je motor loopt, wordt de dynamo een + en loopt er geen stroom meer door het lampje en deze gaat uit.

jefke92

Bericht door jefke92 » di mei 19, 2020 11:17 pm

Danku voor het antwoord maakt heel wat duidelijk dat het kabeltje nie rechtreeks ergens kan aangesloten worden , ik zal eens mijn massa punten controleren.
Vind het dan wel raar dat deze kabel dan gewoon loshangt aangezien die van de dynamo komt.
De kabels die in de printplaat zitten zijn wel overal ergens verbonden

jefke92

Bericht door jefke92 » wo mei 20, 2020 12:38 am

Dus het zal ergens misgelopen zijn vanaf het punt van de 9 polige stekker naar mijn dynamo.
Sorry voor het moeilijk doen terwijl het heel simpel is maar de elektriciteit van mijn bus is echt een ramp.overal draadjes afgetapt naar andere draden enzovoort.
De vorige eigenaar zal daar inderdaad ook wel wat mee geknoeid hebben.
Bestaan er eigenlijk kabelbomen waarmee je terug naar de originele setup kan of moet je dit zelf doen?

WilfredT2

Bericht door WilfredT2 » wo mei 20, 2020 9:52 am

Ik denk ook dat het misgaat tussen de 9-polige stekker en de dynamo.

De voeding voor je olielampje en de dynamo is dezelfde. Brand je olielampje wel wanneer je de bus op contact zet?

Wat is de kleur van de kleine draad op je dynamo?

jefke92

Bericht door jefke92 » wo mei 20, 2020 2:38 pm

Ja alle andere lampjes doen het perfect .
Dat is die zelfgeplaatste rode kabel die in mijn kabinet ligt.deze gaat tot aan mijn dynamo

WilfredT2

Bericht door WilfredT2 » wo mei 20, 2020 2:55 pm

Dan hoef je nog maar een paar dingen te doen

- haal dashboard los.
- volg het spoor op de printplaat folie die vanaf de batterijlamp komt, naar de 9 polige stekker
(dat is dus NIET het spoor wat ook naar je olielampje loopt)
- bepaal dan welke draad van de 9 polige stekker dit is
- verbind deze met je rode draad.

jefke92

Bericht door jefke92 » wo mei 20, 2020 3:30 pm

Die kabel heb ik gevonden het rare is dat deze in de Zekeringskast zit maar zal eens proberen

jefke92

Bericht door jefke92 » wo mei 20, 2020 3:45 pm

Ok heb het deels gevonden .
De kabel even wat in het midden de behuizing weggehaald rode kabel ertegen houden en het lampje brand maar gaat niet uit tijdens starten of gas geven.deze zit wel nog steeds in de zekeringskast

WilfredT2

Bericht door WilfredT2 » wo mei 20, 2020 4:45 pm

Dat is logisch.

punt 1: de zekeringkast is niet 100% alleen zekeringkast, er zitten daar ook simpelweg verbindingen. Dit is makkelijker tijdens het bouwen dan alle draden in 1x laten lopen.

punt 2. Het lijkt erop dat de draad die jij te pakken hebt, continu massa maakt. dus je krijgt 12v vanaf het acculampje en dat maakt massa via de draad die je gevonden hebt. dus je lampje brand. Tegelijk zit de draad naar de dynamo eraan, en die maakt massa totdat je motor loopt. Maar je hebt dan nog steeds massa via de draad aan de zekeringkast.

Je kan meten of je dynamo werkt, door te kijken hoeveel volt er op je accu staat. alles tussen de 12 en 12,5 betekend dat je dynamo niets doet. Vanaf 13Volt weet je dat je dynamo werkt.

DAarnaast zou je lampje uit moeten gaan als je deze weer loshaalt van de draad naar de zekeringkast, als je motor eenmaal draait. Je lampje moet dan uitgaan, terwijl je dynamo spanning levert.

Het is nu zaak om uit te vinden waarom de draad vanaf de zekeringkast continu massa maakt.

jefke92

Bericht door jefke92 » wo mei 20, 2020 5:27 pm

Het is gelukt heb de draad uit de zekeringskast gehaald en direct aangesloten op de rode kabel.lampje gaat uit bij bedienen gaspedaal en accu laadt op 😊
Super bedankt voor de hulp !
Nu naar de volgende problemen 😋

Plaats reactie