Startproblemen
-
Startproblemen
Beste forummensen,
ik heb de onderwerpen in het forum eens doorgeploegd om te zien of er iemand ervaring had met het niet willen starten van de LT.
Ik zocht specifiek iets wat een aanwijzing zou kunnen zijn waar de meest voorkomende storingen te vinden zijn, voor zover je dat bij een VW al mag zeggen.
Door de bank genomen zijn de bussen toch in hoge mate betrouwbaar, lijkt me.
Ter zake: de LT28 (2.4 D) slaat niet meer aan.
Een tijd terug had ik de ANWB al eens ingeschakeld, maar dat was omdat de accu te weinig prik had.
Nu gebruik ik de bus zeer incidenteel, maar de keer daarna sloeg de motor zonder problemen aan.
Deze keer dus niet.
Vraag is: waar te zoeken? Het voorgloeilampje brandt, hopelijk betekent dat ook dat er daadwerkelijk voorgegloeid wordt. Het is gelukkig niet dermate koud dat de temperatuur een spelbreker is, of zou moeten zijn.
Erg lang doorstarten durfde ik niet aan, om te voorkomen dat de startmotor de geest zou geven. (als het goed is zou 10 tot 20 sec. de max. moeten zijn? )
Ik las o.a. iets over zekeringen, relais en een afsluiter op de brandstofpomp, al weet ik niet of dat betrekking heeft op een diesel.
Tips in welke volgorde de oorzaken uit te sluiten zijn welkom, misschien is het een idee om á la de Olyslager vraagbaak een diagram op het forum te zetten, zodat in de toekomst anderen hier wat houvast aan hebben?
Dat geschreven hebbende; bestaat er een sleutelvraagbaak waarin de LT's van de eerste generatie onderwerp zijn?
(in vergelijking met personenauto's is de markt voor een bedrijfswagen een kleine, maar wie weet...)
ik heb de onderwerpen in het forum eens doorgeploegd om te zien of er iemand ervaring had met het niet willen starten van de LT.
Ik zocht specifiek iets wat een aanwijzing zou kunnen zijn waar de meest voorkomende storingen te vinden zijn, voor zover je dat bij een VW al mag zeggen.
Door de bank genomen zijn de bussen toch in hoge mate betrouwbaar, lijkt me.
Ter zake: de LT28 (2.4 D) slaat niet meer aan.
Een tijd terug had ik de ANWB al eens ingeschakeld, maar dat was omdat de accu te weinig prik had.
Nu gebruik ik de bus zeer incidenteel, maar de keer daarna sloeg de motor zonder problemen aan.
Deze keer dus niet.
Vraag is: waar te zoeken? Het voorgloeilampje brandt, hopelijk betekent dat ook dat er daadwerkelijk voorgegloeid wordt. Het is gelukkig niet dermate koud dat de temperatuur een spelbreker is, of zou moeten zijn.
Erg lang doorstarten durfde ik niet aan, om te voorkomen dat de startmotor de geest zou geven. (als het goed is zou 10 tot 20 sec. de max. moeten zijn? )
Ik las o.a. iets over zekeringen, relais en een afsluiter op de brandstofpomp, al weet ik niet of dat betrekking heeft op een diesel.
Tips in welke volgorde de oorzaken uit te sluiten zijn welkom, misschien is het een idee om á la de Olyslager vraagbaak een diagram op het forum te zetten, zodat in de toekomst anderen hier wat houvast aan hebben?
Dat geschreven hebbende; bestaat er een sleutelvraagbaak waarin de LT's van de eerste generatie onderwerp zijn?
(in vergelijking met personenauto's is de markt voor een bedrijfswagen een kleine, maar wie weet...)
-
- Moderator
Re: Startproblemen
ik weet niet of er al een schema is maar eigenlijk is het voor elke auto gelijk
werkt de starter goed? gaat hij vlot genoeg in de rondte, maar ook niet te vlot?
word er brandstof ingespoten ?
werken de voorgloeiers ?
het gloeilampje is een indicatie geen zekerheid, en gloeien is bij elke temperatuur nodig
is de compressie goed ?
en een starter kan best wel wat hebben, starten zolang het nuttig en nodig is
als een van deze bovenstaande niet goed is dan krijg je hem niet op een normale manier aan de gang
Barny
werkt de starter goed? gaat hij vlot genoeg in de rondte, maar ook niet te vlot?
word er brandstof ingespoten ?
werken de voorgloeiers ?
het gloeilampje is een indicatie geen zekerheid, en gloeien is bij elke temperatuur nodig
is de compressie goed ?
en een starter kan best wel wat hebben, starten zolang het nuttig en nodig is
als een van deze bovenstaande niet goed is dan krijg je hem niet op een normale manier aan de gang
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.

Misschien is ergens lekkage ontstaan en loopt de diesel terug naar de tank. Zie je diesel in het doorzichtige brandstofslangetje?
1990 1G, tweetanksysteem
-
Tijdens de APK kwam een lek aan het licht, dat betrof een klein stukje slang bovenop het motorblok. Dat is toen vervangen en sindsdien zijn er aardig wat kilometers weggezet.
Wat betreft dat doorzichtig stukje slang, zal ik bij eerste gelegenheid eens kijken.
Ik had al overwogen om bij de eerstvolgende poging eens wat remmenreiniger te gebruiken.
(De wegenwacht heeft het ooit eens bij een andere auto van me toegepast. Het werkte in elk geval. Of het gezond is? )
Wat betreft dat doorzichtig stukje slang, zal ik bij eerste gelegenheid eens kijken.
Ik had al overwogen om bij de eerstvolgende poging eens wat remmenreiniger te gebruiken.
(De wegenwacht heeft het ooit eens bij een andere auto van me toegepast. Het werkte in elk geval. Of het gezond is? )
-
- Moderator
als je dat soort grappen gaat uithalen zorg dan dat iedereen waarvan je houd uit de buurt is en een brandblusser bij de hand,,,,,,,,,,,
Barny
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

Er zit inderdaad een kabeltje op de inspuitpomp. Als de sleutel op contact staat en je tikt met het kabeltje tegen de contactlip moet je het dieselstopklepje horen tikken, heel zachtjes.
En hij moet natuurlijk gloeien. Als je hem op contact zet moet de boordspanning iets zakken, dat betekent dat de gloeiers stroom trekken.
En natuurlijk moet er diesel zijn. Je kunt voor de lol een balgpompje in de aanvoerleiding zetten om diesel op te pompen. Of een jerrycan met diesel met een korte slang en dieselfilter aan de pomp aansluiten.
Dat zijn de basisdingen, een diesel die altijd liep kan niet ineens niet meer lopen.
En hij moet natuurlijk gloeien. Als je hem op contact zet moet de boordspanning iets zakken, dat betekent dat de gloeiers stroom trekken.
En natuurlijk moet er diesel zijn. Je kunt voor de lol een balgpompje in de aanvoerleiding zetten om diesel op te pompen. Of een jerrycan met diesel met een korte slang en dieselfilter aan de pomp aansluiten.
Dat zijn de basisdingen, een diesel die altijd liep kan niet ineens niet meer lopen.
1990 1G, tweetanksysteem
-
Hopelijk wordt dit geen eindeloze reeks..
Om in elk geval één probleem te elimineren, heb ik een nieuwe accu gehaald.
Helaas werd me al snel duidelijk dat er ergens anders een probleem is bijgekomen; er komt totaal geen prik meer op de plaatsen waar het hoort en dat begint al bij de radio.
Er is een eenvoudige startonderbreker ingebouwd en zodra ik daar contact maak, is de radio het eerste apparaat wat een teken van leven geeft.
Nu niet.
De eerste vraag die in me opkomt: zit er nog ergens een zekering in de pluskabel die niet in het instructieboekje is vermeld? Of een relais?
Starten kan ik in elk geval vergeten, op het instrumentenpaneel is net zo min een teken van leven te bekennen...
De startonderbreker heeft in de basis hetzelfde principe als het systeem dat bij o.a. de laadklep van de bijvoorbeeld de merken Dhollandia en aanverwanten wordt toegepast.
Lijkt me vrij robuust...
Om in elk geval één probleem te elimineren, heb ik een nieuwe accu gehaald.
Helaas werd me al snel duidelijk dat er ergens anders een probleem is bijgekomen; er komt totaal geen prik meer op de plaatsen waar het hoort en dat begint al bij de radio.
Er is een eenvoudige startonderbreker ingebouwd en zodra ik daar contact maak, is de radio het eerste apparaat wat een teken van leven geeft.
Nu niet.
De eerste vraag die in me opkomt: zit er nog ergens een zekering in de pluskabel die niet in het instructieboekje is vermeld? Of een relais?
Starten kan ik in elk geval vergeten, op het instrumentenpaneel is net zo min een teken van leven te bekennen...
De startonderbreker heeft in de basis hetzelfde principe als het systeem dat bij o.a. de laadklep van de bijvoorbeeld de merken Dhollandia en aanverwanten wordt toegepast.
Lijkt me vrij robuust...
*
Laatst gewijzigd door WilfredT2 op di sep 29, 2020 9:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Die startonderbreking is toch niet zo'n rode massasleutel hè? Die moet je er meteen uit slopen want dat zijn ondingen! Deze dingen staan (hier op het forum) bekend om slechte contacten.
En vergeet vooral niet om de nieuwe accu eerst helemaal vol te laden. Je koopt ze niet vol namelijk!

En vergeet vooral niet om de nieuwe accu eerst helemaal vol te laden. Je koopt ze niet vol namelijk!

-
Zoiets is het inderdaad en het ding heeft nog nooit problemen gegeven.
Al zal meten hier moeten uitsluiten of daar nu geen sprake van is.
Wordt vervolgd...
Al zal meten hier moeten uitsluiten of daar nu geen sprake van is.
Wordt vervolgd...
Je kunt natuurlijk gaan meten of het ding veel weerstand geeft maar of je daar veel wijzer van wordt... Vergis je niet in de hoeveelheid stroom die nodig is om te gloeien en tegelijk de startmotor te laten draaien. Dat moet allemaal door die contacten heen.
Ik heb eenzelfde schakelaar in de massakabel vanaf de accu zitten.
Inderdaad niet een ideale oplossing, maar het werkt wel degelijk goed.
Ik was het namelijk erg zat om regelmatig met een lege accu te staan..
blijkbaar lekt er ergens stroom weg en ik heb nog niet ontdekt waar precies.
De vorige eigenaar(s) hebben nogal wat aan de originele bedrading lopen prutsen en hier en daar wat toegevoegd met voor mij onduidelijke doelen.
Ooit ga ik daar nog eens helemaal doorheen, maar eerst nog moed verzamelen.
Of een dergelijke schakelaar bij jou het probleem is kun je heel snel uitsluiten natuurlijk, gewoon kortsluiten en je weet het.
Inderdaad niet een ideale oplossing, maar het werkt wel degelijk goed.
Ik was het namelijk erg zat om regelmatig met een lege accu te staan..

De vorige eigenaar(s) hebben nogal wat aan de originele bedrading lopen prutsen en hier en daar wat toegevoegd met voor mij onduidelijke doelen.

Ooit ga ik daar nog eens helemaal doorheen, maar eerst nog moed verzamelen.
Of een dergelijke schakelaar bij jou het probleem is kun je heel snel uitsluiten natuurlijk, gewoon kortsluiten en je weet het.
-
Beste forummers,
hier een (tussen)stand van zaken;
de afwezigheid van prik was inderdaad te wijten aan de startonderbreker, dus dat is er in elk geval eentje die weggestreept kan worden.
Starten ging in elk geval met een vlot draaiende startmotor, het aanslaan pas na enig "aandringen"
(lees: doorstarten)
De motor pakte met enige moeite op, maar daarna liep deze gewoon stationair.
Nu is het afwachten wat de volgende keer starten gaat brengen.
Als het opnieuw een doorstartsessie wordt, ga ik niet vrolijk worden...
hier een (tussen)stand van zaken;
de afwezigheid van prik was inderdaad te wijten aan de startonderbreker, dus dat is er in elk geval eentje die weggestreept kan worden.
Starten ging in elk geval met een vlot draaiende startmotor, het aanslaan pas na enig "aandringen"
(lees: doorstarten)
De motor pakte met enige moeite op, maar daarna liep deze gewoon stationair.
Nu is het afwachten wat de volgende keer starten gaat brengen.
Als het opnieuw een doorstartsessie wordt, ga ik niet vrolijk worden...
-
Dag forumleden, de startproblemen zoals hierboven vermeld zijn uit de wereld geholpen, al heb ik het afgelopen jaar nog te maken gehad met een dynamo die de strijd had opgegeven. Daar is intussen een nieuwe voor in de plaats gekomen, maar er steekt nu een ander probleem de kop op; bij warme motor draait de startmotor te langzaam rond, te vergelijken met starten met een accu die te weinig capaciteit heeft.
Zo stond ik dus verleden jaar in Luxemburg na een tankstop en starten met behulp van kabels hielp niet, uiteindelijk lukte het alleen met aanduwen....
Niet bepaald een charmante oplossing en -wat mij betreft- ongewenst.
Intussen heb ik een draagbare starthulp gekocht in de hoop dat die me zou kunnen redden in geval ik weer eens met een platte accu zou komen te staan.
Die dacht ik dus gisteren te gebruiken omdat -opnieuw- de startmotor te langzaam draaide.
Helaas.
Je mag toch verwachten dat na een rit van ruim 30 kilometer de accu voldoende capaciteit heeft om de startmotor te voeden en in combinatie met die starthulp zou het zeker moeten lukken.
Dus ook deze keer moest met slepen de wagen weer aan de praat geholpen worden.
Heeft iemand iets soortgelijks al eens aan de hand gehad?
Voor de volledigheid; de eerste start bij een koude motor slaagde wel zonder hulpmiddelen, al duurde het even voordat de motor aansloeg, maar dat wijt ik aan het gegeven dat er ruim drie maanden stilstand aan voorafging.
Zo stond ik dus verleden jaar in Luxemburg na een tankstop en starten met behulp van kabels hielp niet, uiteindelijk lukte het alleen met aanduwen....
Niet bepaald een charmante oplossing en -wat mij betreft- ongewenst.
Intussen heb ik een draagbare starthulp gekocht in de hoop dat die me zou kunnen redden in geval ik weer eens met een platte accu zou komen te staan.
Die dacht ik dus gisteren te gebruiken omdat -opnieuw- de startmotor te langzaam draaide.
Helaas.
Je mag toch verwachten dat na een rit van ruim 30 kilometer de accu voldoende capaciteit heeft om de startmotor te voeden en in combinatie met die starthulp zou het zeker moeten lukken.
Dus ook deze keer moest met slepen de wagen weer aan de praat geholpen worden.
Heeft iemand iets soortgelijks al eens aan de hand gehad?
Voor de volledigheid; de eerste start bij een koude motor slaagde wel zonder hulpmiddelen, al duurde het even voordat de motor aansloeg, maar dat wijt ik aan het gegeven dat er ruim drie maanden stilstand aan voorafging.
Je kunt de massa kabel naar de startmotor/motorblok eens controleren.