Starten op lpg

Alle overige techniek en LT-gerelateerde onderwerpen.
Plaats reactie
Ron Hurkx
Berichten: 4
Lid geworden op: do jul 04, 2019 8:45 pm

Starten op lpg

Bericht door Ron Hurkx »

Wie kan mij vertellen, waarom ik net niet goed op lpg kon starten, met het najaarstreffen ging starten prima, het is nu 12 graden, kan dat een oorzaak zijn in combinatie met nog geen winter lpg in de tank?, na 100 meter rijden opnieuw starten ging prima. Lijkt me dan geen startmotor probleem toch? , start motor leek hem eerste keer wel rond te gooien, gas geven had geen zin, pas na 5 tellen?? Wie weet het?, gr Ron
Sven Scholten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo jan 13, 2019 7:40 pm

Re: Starten op lpg

Bericht door Sven Scholten »

Hallo,

Ik ga even uit van een oude lpg installatie met een verdamper in de motor ruimte.
De lpg moet eerst in de verdamper omgezet worden van vloeibaar naar gas vorm. Deze verdamper koelt daarbij sterk af en wordt daarom ook meestal opgenomen in het koelsysteem. Zo verwarmt de motor via de koelvloeistof de verdamper en werkt deze beter.

Als de motor en de verdamper beiden koud zijn, gaat het verdampen van het gas veel moeilijker. Zo moeilijk dat er soms te weinig gas verdampt wordt om op te starten. Daarom starten ook veel lpg motoren op benzine, om vervolgens om te schakelen op gas.

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk.
1, starten op benzine en dan omschakelen op gas.
2, het contact een paar keer aan en uit zetten alvorens te starten. Zo worden de gasafsluiters een paar keer kort open gezet en stroomt er per keer wat gas uit om te helpen op te starten.
3, een elektrisch verwarmde verdamper plaatsen. Lijkt op een diesel voorgloeien, maar dan wordt de verdamper vast voor verwarmd.
Plaats reactie