Veren enschokdempers vervangen

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Veren enschokdempers vervangen

Bericht door oscar f1 » vr sep 27, 2019 9:24 pm

De voorkant van mijn LT35D hangt al jaren te laag,
en in de bochten hangt hij veel te veel over.
Op de brug is duidelijk te zien dat de veren gebroken zijn of dat de kracht er uit is,
want de draagarm raakt altijd de rubber eindstop.

Op zoek naar nieuwe veren vond ik op het duitse LT forum veel goede info:
http://www.lt-forum.de/dokuwiki/doku.p ... r_wechseln

VW 281411105B (normal gelb) VW 281411105F (verstärkt blau) VW 281411105D (verstärkt grün)

Ik denk dat ik voor de zwaarste versie ga (D) met mijn zware alkoof opbouw.

Op de bijgevoegde link maken ze de draagarm los aan de wielkant van de bus,
maar volgens mij is het handiger om dat aan het scharnierpunt los te maken.
Iemand daar ervaring mee?
Afbeelding
Dus niet zoals op deze foto.

Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1513
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Veren enschokdempers vervangen

Bericht door Carlo » vr sep 27, 2019 10:26 pm

Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat je de onderste draagarm niet ver genoeg krijgt weggeklapt om de veer er uit te halen. De fusee losmaken is de officiële Volkswagenmanier:
Veer uitbouwen.png
Veer uitbouwen.png (51.77 KiB) 1013 keer bekeken
1990 1G, tweetanksysteem

Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Veren enschokdempers vervangen

Bericht door oscar f1 » za sep 28, 2019 9:21 am

Carlo schreef:
vr sep 27, 2019 10:26 pm
.......... De fusee losmaken
Dat is weer anders dan de 1e foto, daar maken ze de bovenkant los.
en dan moet kennelijk ook de stuurlink los, dat is dus meer werk.

Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1513
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Veren enschokdempers vervangen

Bericht door Carlo » za sep 28, 2019 12:35 pm

In het boekje staat: als je de onderste fuseekogel niet los krijgt, maak dan de bovenste los. Dus ik denk dat je even moet kijken wat het makkelijkste is :)
1990 1G, tweetanksysteem

Barny
Moderator
Berichten: 1615
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Veren enschokdempers vervangen

Bericht door Barny » za sep 28, 2019 11:19 pm

overhellen komt niet door zwakke veren
en kijk alsjeblieft uit, er staat heel veel kracht op die veren

Barny
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding

Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Veren enschokdempers vervangen

Bericht door oscar f1 » za sep 28, 2019 11:28 pm

Barny schreef:
za sep 28, 2019 11:19 pm
...... er staat heel veel kracht op die veren....
Snap ik er hangt 2600 kilo op !

Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1421
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Veren enschokdempers vervangen

Bericht door harm.eikelkamp » zo sep 29, 2019 9:18 pm

heb al een paar keer gedaan via de methode zoals omschreven....absoluut niet de schanierkant dit ivm dat je hem er niet terug in krijgt. verder is hulp van een veerspanner noodzakelijk indien je voor de zwaarste veren gaat. verder logisch en veilig werken.

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D

Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Veren enschokdempers vervangen

Bericht door oscar f1 » zo sep 29, 2019 9:40 pm

harm.eikelkamp schreef:
zo sep 29, 2019 9:18 pm
....... een veerspanner noodzakelijk .........
Ook voor het loshalen van de veer?

Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1513
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Veren enschokdempers vervangen

Bericht door Carlo » zo sep 29, 2019 11:23 pm

oscar f1 schreef:
za sep 28, 2019 9:21 am
en dan moet kennelijk ook de stuurlink los
Op die Duitse foto zit de stuurstang vast; ze hebben de stabilisator en de remklauw losgemaakt.
1990 1G, tweetanksysteem

Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1421
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Veren enschokdempers vervangen

Bericht door harm.eikelkamp » ma sep 30, 2019 5:55 am

elke centimeter dat je hem voorspant komt hij eerder vrij van de onderste draagarm waardoor een schuin uitschieten van de veer wordt voorkomen. verder alle delen losnemen zoals remklauw en stuurkogel en spoorstang/reactiestang dit om alles zo "flexibel" mogelijk te maken.
daf 800 still going strong :D :D :D

Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3230
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: Veren enschokdempers vervangen

Bericht door lleoo » wo okt 02, 2019 10:22 am

ik heb nog nooit een veerspanner gebruikt maar wel de kracht van de veer om de fusee los te maen en het gewicht van de bus om de fsee weer vast te maen, verder vind ik het persoonlijk een klein klsje om de veren en schokbrekers te vervangen, goed kijen kleine stapjes en kleine afstanden voordat de veer zijn volledige druk ineens los laat
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus

Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Veren enschokdempers vervangen

Bericht door oscar f1 » zo okt 27, 2019 8:00 pm

Het vervangen van de veren en schokdempers is gelukt.
Halverwege bleken de draagarmen te veel roest te hebben om ze terug te plaatsen,
dus die zijn ook door betere exemplaren vervangen.
Omdat de draagaremen er in zijn geheel uit waren,
kon ik de veer er netjes zonder iets te beschadigen in krijgen met twee krikken(garage krik en een klein pomp krikje).
De eerste ging wat lastig , want ik had de spoorstang pas later vast gezet.
Het is beter om die gelijk vast te zetten.
De grootste oorzaak van de roest schade is de ijzeren plaat van de rubber eindstop.
Afbeelding
Ik heb deze nu gemonteerd met een laagje rubber er tussen van een binnenband.

Verder heb ik gelijk alle fusee kogels vervangen.
De nieuwe exemplaren van het merk topran waren erg goedkoop,
maar de onderste waren op het bevestigingspunt 1,5 mm te dik,
dat was een aardig klusje om dat er af te frezen en te schuren.

De camper rijd nu prima, vooral drempels en hobbels gaan veel soepeler en de voorkant staat veel minder naar beneden.
Wel ga ik nog de ontbrekende stabilisatie stang plaatsen,
want de camper hangt nog te veel in de bochten.

Plaats reactie