Elektronische ontsteking: powerspark?

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Hornox »

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het inlezen mbt elektronische ontsteking voor mijn bus. Betreft een DL motor (2400cc, 6 cilinder, benzine).

Heeft iemand ervaringen met Powerspark ontstekingen? Zie ook hier: https://www.ebay.de/itm/Bosch-6cyl-Rech ... 2314986665

Deze is geschikt voor de LT lijkt me. Alleen lees ik weinig mbt ervaringen met Powerspark? Veel is te vinden over 123ignition, sparcon, pertronix, etc. Maar iets minder over deze. Zijn er LT rijders die deze fabrikant kennen? Ervaringen?

Het prijsverschil is trouwens erg groot mbt andere fabrikanten? Raar...

Mvg,
Bob
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door harm.eikelkamp »

powerspark is wel een goed merk.....het is goed en simpel met de juiste schijf met magneetjes erbij....dus niet zo'n grote ronde schijf.. ik zou wel ook de bobine erbij kopen daar deze de juiste ohmse waarde heeft (ik dacht 4 ohm). het is een hele verbetering....denk er wel aan om te kijken of je nog een voorschakelweerstand in de plus hebt zitten...deze zit meestal bij de bobine.

gt harm :D :D :D :D
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Hornox »

Afgelopen weekend even contact gezocht met de verkoper. Het blijkt niet de goede set te zijn voor mijn verdeler (Bosch 0 231 310 009). Daar had hij een andere set voor. Ook hij begon gelijk over die voorschakelweerstand. Straks even meten om zeker te zijn.

Connect a multimeter to the ignition side of your coil (usually the positive side) and ground, and then turn the ignition on. If you get a reading of between 6 and 9 volts, you have a ballasted system. If, on the other hand, you get a reading of around 12 volts, you have an non-ballasted system.

Makkelijk zat dus...
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door PaulusM001 »

Bij E-spark.nl hebben ze de ontstekingen voor meerdere cilinders en ze geven direct aan welke bobine je dan nodig heeft en idd 3.5/4 ohm. Let ook op de weerstand van de rotor van de distributie ik heb vernomen van Sann dat dat ook belangrijk is en moet dan 5 ohm zijn. Ik heb de rotor ook vervangen en ik merk verbetering. Succes Paul.
"blusbus"
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Carlo »

5 kOhm denk ik Paulus.
(kilo-oom) :)
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door PaulusM001 »

Ja idd er moeten wat kilo's bij kan ik zelf ook wel gebruiken, goed opgelet Carlo :lol:
"blusbus"
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Hornox »

Bedankt voor de reacties!

Ik zal straks de rotor eens doormeten. Volgens de webwinkel van powerspark heb ik deze kit nodig: https://www.ebay.co.uk/itm/122465536259

En dat icm deze bobine:
https://www.ebay.co.uk/itm/Viper-VC110- ... 1eb455cc48

Ik heb wel nog even navraag gedaan mbt de vacuum vervroeging. Ik houd jullie even op de hoogte.
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door harm.eikelkamp »

vacuum vervroeging blijft bestaan......het is puur de contactpunten die je vervangt. hij is ook nog eens goedkoper dus......altijd ook de bobine erbij bestellen en nogmaals let op de voorschakelweerstand........

gr harm.
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Hornox »

Harm,

Ik heb gisteren de motor gestart en eea doorgemeten. De ene kant van de bobine meet 11,5 volt. De andere kant (met de draden richting verdeler) meet 8,5 volt. Dat wil dus zeggen dat er een voorschakelweerstand aanwezig is volgens mij.

Dit heb ik ook zo doorgegeven bij de webshop. Vandaar dat ze deze bobine aanbevelen.

Straks zoals gezegd de rotor doormeten en de diameter van de as in de verdeler.

We komen er wel... :D
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Hornox »

Van de firma E-Spark ontvang ik net dit:

Daarvoor heb je kit 3BOS6U4 nodig en bobine ES17HEC. De voorschakelweerstand moet dan komen te vervallen

Ontsteking: http://e-spark.eu/nl/bosch/52-3bos6u4.html
Bobine: http://e-spark.eu/nl/bobines/46-es17hec ... inder.html

Dat is ook een mogelijkheid maar wel gek dat bij de eerste link mijn verdeler niet in de lijst staat.
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door PaulusM001 »

Volgens Sparcon kan de ballast weerstand blijven, daar heb ik advies gevraagd zij spreken van de weerstand overbruggen en niet van weghalen dan dus. Volgens mij betekend dat deze in het circuit kan blijven zitten. Ik heb een 4 cilinder benzine of dat uitmaakt?? :P
"blusbus"
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Hornox »

Volgens mij is die weerstand niet zo spannend. Je bobine maakt het verschil of je deze nodig hebt ja of nee. Ik heb de set van E-Spark besteld en die is nu onderweg. Mijn ervaringen zal ik hier delen als ik deze ingebouwd heb.
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door harm.eikelkamp »

deze weerstand(indien aanwezig) zekers verwijderen.....indien dit niet gebeurd zal je spanning te laag zijn ...onder de 10volt en dan werkt je elektronische niet of niet goed.....tevens bestaat er de kans op dat ie doorbrand en dit komt weer doordat er een te hoge stroom(ampere) begint te lopen.

gr harm....en je hebt een goede keus gemaakt
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door Hornox »

Nou, dat begint al goed. De aansluiting op de bobine is anders...

Afbeelding

Of moet ik een andere stekker monteren?

Aanvulling: dat wordt dus weer een andere bobine zoeken. Deze kan retour. Minpunten voor e-spark want dit is een aansluiting die ik nog nooit gezien heb.

Iemand suggesties voor een bobine? Zonder voorloop weerstand dus.
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Elektronische ontsteking: powerspark?

Bericht door PaulusM001 »

Aansluiting op de bobine anders?? ik kan de foto niet zien meestal is dit toch een platte Vmale stekker die past altijd. Upload de foto nog eens dan kunnen we zien wat je bedoelt. :roll: :| :roll:
"blusbus"
Plaats reactie