VW LT 4.0 liter 6 cilinder vakantie gehad, nu apk

Alleen projecten zoals restauraties en grote reparaties.

harm.eikelkamp
Moderator

Re: VW LT 4.0 liter 6 cilinder benzine, Tabbert.

Bericht door harm.eikelkamp »

Haha :D :D :D mooi vergelijk en super dat het zo mooi loopt , een mooi project
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

Ik al eigenlijk al sinds de motortransplantatie last van verlies van koelvloeistof. Minimaal, maar moest wel elke 500 km even checken en vaak wat bijvullen. Ik zag nooit druppels op de grond, van geen enkele vloeistof en ook geen lekkage sporen op het blok.

De jaguar motor die ik heb geplaatst, staat bekend als een zeer robuuste motor, maar de koppakking wil nog wel eens kapot gaan.

eind vorig jaar werd de koelvloeistof lekkage erger, en daarna heb ik even niet meer gereden. Afgelopen weken besloten de kop eraf te halen en koppakking vervangen.

Tijdens deze klus kwam ik erachter dat beide nokkenassen niet op tijd stonden. dus alles weer precies op tijd gezet, nieuwe koppakking erop en hij loopt weer.

ik moet nog een wat langer stuk rijden om te zien of ik ook ander rijgedrag merk ivm de juiste timing van de nokkenassen, en of het koelvloeistof verlies inderdaad verholpen is.

Afbeelding
Afbeelding
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

sinds de nieuwe koppakking loopt het motortje weer heerlijk. eerlijk gezegd merk ik geen verschil want voorheen liep die ook goed maar had ik wat koelvloeistof verlies, maar nu niet meer! dat is fijn.

dus dan denk je klaar te zijn voor het kampeer seizoen. na de eerste lange rit met nieuwe koppakking zag ik ineens dat de binnenzijde van het achterwiel nat was... en het smaakte wat bitter. Dat kan maar 1 ding zijn, remvloeistof. En dat betekent een lekke zuiger.

dus boel eraf gehaald, en ja hoor:

Afbeelding
nattigheid in de trommel

vette cilinder
Afbeelding

ik zag ook redelijk wat rommel in de cilinder. Mijn lt heeft 4 jaar geleden achter 2 nieuwe remcilinders gekregen, maar daarvoor 25 jaar stil gestaan. ik vermoed dat er toch nog rommel in de leidingen zat wat voor de lekkage heeft gezorgd. zie ook onderstaande foto's voor de rommel:

Afbeelding
Afbeelding

voor de zekerheid andere kant ook gecontroleerd, en die was ook lek.

links en rechts nieuwe cilinders, en kamperen maar weer:
Afbeelding
Afbeelding

heerlijk hemelvaart weekend gehad!
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

En toen was ie total-loss.

althans, voor de verzekering. Ik stond geparkeerd en er is een busje tegen de achterhoek gereden. Dat klinkt als 'beetje blikschade' maar het hele achterpaneel is losgetrokken...

op de foto is het busje alweer teruggereden en staat dus niet meer tegen de camper aan, tweede foto laat zien wat er los is.

Afbeelding

Afbeelding

omdat ik dus stilstond en de tegenpartij ook eerlijk toegaf schuldige te zijn kreeg ik geld van de verzekering. 2600 euro. Ik moet het wel zelf klaar maken, de officiele schadeherstellers hadden er geen zin in.

maar moet zeggen dat het schadebedrag me meevalt. Is hoger dan aanschaf en alles wat ik er daarna in gestopt heb inclusief een motorombouw :)

maar ik baal een beetje van dat ik er weer tijd in moet stoppen, heb het al aardig druk dus dit komt wel ongelegen en de vakantie staat alweer voor de deur dus er zit ook meteen druk op.
harm.eikelkamp
Moderator

Re: VW LT 4.0 liter 6 cilinder. Total loss

Bericht door harm.eikelkamp »

Oooooh oeps das niet zo mooi.....maar goed wordt weer opgelost denk ik??....?misschien een tip, en dat voor meerdere lt bezitters....laat eens een taxatie doen. Kost niet veel maar de dagwaarde stijgt daarmee aanzienlijk voor de verzekering, en is zekers in geval aanrijding zoals hier gebeurd is, en wanneer je standt in bijvoorbeeld het buitenland, een goede stok achter de deur. Anwb stelt al gauw dat de reparatie de dagwaarde overstijgt, en dus voertuig blijft staan.
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
WilfredT2

Re: VW LT 4.0 liter 6 cilinder. Total loss

Bericht door WilfredT2 »

dagje flink doorgewerkt, en het is weer klaar. Best nog een klus, en moest heel wat houten plaatwerk vervangen worden om weer stevigheid te krijgen.

maar het is klaar, en we zijn alweer wezen kamperen afgelopen nacht!

moet alleen paar delen nog keer zwart maken, maar dat heeft verder geen haast.
WilfredT2

Re: VW LT 4.0 liter 6 cilinder vakantie gehad, nu apk

Bericht door WilfredT2 »

zo, de vakantie zit er weer op. Heerlijk op pad geweest met de LT. Voornamelijk zuid limburg.

tijdje op camping 't Geuldal gestaan. Wel een iets drukkere camping dan wij normaal gesproken de voorkeur aan geven, maar voor onze kinderen van 3 en 5 en 7 jaar wel echt perfect. Dat maakt dat wij ook veel tijd voor onszelf hadden om te ontspannen.

de terugreis van zuid limburg naar Peize (net onder groningen) in 1 ruk gedaan, dik 300 km. En ik stapte echt uitgerust uit toen ik thuis was.

geen technische mankementen gehad, gewoon heerlijk vakantie gevierd!

De camper staat nu bij de garage voor de apk, ben benieuwd wat er uit komt. Hij had eigenlij vorige week al gekeurd moeten worden maar garages hadden het allemaal druk. Goed, we zullen zien.

Camping foto:
Afbeelding

en nog een mergelgroeve, wat nu mooi stuk natuur is.

Afbeelding
benno

Bericht door benno »

Mooi dat de wagen het goed heeft uitgehouden .
Rijd de wagen ook lekker stil en heb je echt trekkracht over met de 16 inch wielen ?
Misschien ook een toerenteller ?
Ik zelf merk dat ik trekkracht heb moeten inleveren met dezelfde 16 inch wielen met 215 / 75 - 16 banden .
Denk dat ik de volgende keer kijk of 205 - 16 misschien voor mij net iets beter is .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

Ik heb een filmpje over hoe stil het is. ik moest noodgedwongen fluisteren omdat anders de verhouding stemgeluid-rijgeluid helemaal ruk was.

maar je hoort in de cabine wat windgeruis, wat niet gek is met de aerodynamica van de LT en dan ook nog een alkoof. Het is met een filmpje bijna niet over te brengen hoe rustig het is, maar het is gewoon echt stil. Dus oordeel zelf:

https://youtu.be/6QLjgc40Ih4

Klik hier voor filmpje

En wat betreft trekkracht: er is meer dan zat. Ik wil niet overdrijven, maar ik geloof niet dat ik het gaspedaal ooit meer dan 60% heb ingetrapt.

Een toerenteller heb ik in de LT liggen maar nog niet aangesloten. Heb zelfs de draad al op de juiste plek op de motor aangesloten, maar moet nog even een mooie plek voor de teller vinden/maken.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

Apk zit er al weer even op. Paar details, een stuurkogelhoes versleten en de accu bevestiging. ( Dat laatste komt omdat vorig jaar er een nieuwe accu in gekomen is, die groter was waardoor de bevestiging niet meer paste.)

Kunnen er weer 2 jaar tegen.

Afgelopen maanden nog wel 2x pech gehad. Beide om vergelijkbare redenen. Eerst een koelvloeistof slang los geschoten, daarna een oliekoeler slang

In beide gevallen was de slang van de buis geschoten waar die op geklemd zat. Het zit er nu een paar jaar, en iedere keer warmen die buizen op een zetten iets uit. De slangklemmen rekken dan mee. Maar na verloop van tijd rekt die slangklem dan op, waardoor die losser gaat zitten. Dan is het een kwestie van tijd dat ie los schiet. Komt bij dat het gladde buizen zijn, zonder verdikking op het einde, waardoor die er makkelijk afschiet.

Ik ga hier overal verdikkingen aan maken, en eens kijken naar van die veerklemmen. In beide gevallen konden we na 30 minuten weer door rijden maar het is niet fijn.

Verder rijdt het nog steeds zalig!!!
Plaats reactie