Lekke keerring in de achteras - vervangen - gelukt!
Lekke keerring in de achteras - vervangen - gelukt!
Mijn Trommelremmen van de LT35 MK1 uit 1995 zijn altijd lekker ingevet. Want de differentieel olie lekt via de trommels naar buiten. Nu heb ik al wat onderzoek gedaan. De achteras moet er uit, de . Mijn vraag is:
- Hoe krijg ik de achteras er uit? Zit die in het differentieel vast met 1.
- Zit het lager niet klemvast in de buis/huls?
- Hoe krijg ik het nieuwe lager (want die moet er uit om bij de keerring te komen) er weer op geperst
- zijn er nog andere tips hoe ik dit moet doen? Is het heel moeilijk? (mijn niveau is distributieriem/remschoenen/nokkenaskeerring zelf vervangen)
[attachment=0]achteras.jpg[/attachment]
- Hoe krijg ik de achteras er uit? Zit die in het differentieel vast met 1.
- Zit het lager niet klemvast in de buis/huls?
- Hoe krijg ik het nieuwe lager (want die moet er uit om bij de keerring te komen) er weer op geperst
- zijn er nog andere tips hoe ik dit moet doen? Is het heel moeilijk? (mijn niveau is distributieriem/remschoenen/nokkenaskeerring zelf vervangen)
[attachment=0]achteras.jpg[/attachment]
- Bijlagen
-
- achteras.jpg (243.16 KiB) 1272 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Harmless op wo jul 03, 2024 6:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 1929
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Lekke keerring in de achteras - hoe vervang ik deze?
het wiellager zit met een krimpring vast op de as, die ring moet je ook altijd vervangen als je het lager los moet
Barny
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.

Re: Lekke keerring in de achteras - hoe vervang ik deze?
Bedankt voor de info.
Ik weet nu nog steeds niet goed of het heel lastig is
Heb je meer informatie? Want het ziet er erg complex uit
Ik weet nu nog steeds niet goed of het heel lastig is
Heb je meer informatie? Want het ziet er erg complex uit
-
- Moderator
- Berichten: 1929
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Lekke keerring in de achteras - hoe vervang ik deze?
wat is lastig, als je het nog nooit gedaan heb, en geen ervaring met deze types, zou het lastig kunnen zijn
en zou ik het afraden om het zelf te doen,
hou je van avontuur, én ben je handig, kan je het het proberen
ik weet dus niet hoe handig je ben en welk gereedschap je tot beschikking heb, dus het het oordelen of het voor jou lastig is, niet te doen
Barny
en zou ik het afraden om het zelf te doen,
hou je van avontuur, én ben je handig, kan je het het proberen
ik weet dus niet hoe handig je ben en welk gereedschap je tot beschikking heb, dus het het oordelen of het voor jou lastig is, niet te doen
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.

Re: Lekke keerring in de achteras - hoe vervang ik deze?
Oke dank Barny,
Eerder de differentieel keerring vervangen, distributieriem, klepstoters. Dus ik hou van een beetje avontuur. Ik heb wel een paar concrete vragen:
Eerder de differentieel keerring vervangen, distributieriem, klepstoters. Dus ik hou van een beetje avontuur. Ik heb wel een paar concrete vragen:
- - Moet het differentieel open om de achteras uit het huis te trekken? (hoe zit de as eigenlijk vast?)
- Kun je zonder persbank de onderdelen weer op de as krijgen?
- Heb je verder nog speciaalgereedschap nodig? (trekkers, branders, hamers en alle normale autogereedschappen heb ik wel)
-
- Moderator
- Berichten: 1929
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Lekke keerring in de achteras - hoe vervang ik deze?
het differentieel hoeft niet open, de as schuift er zo uit als je de bouten van plaat 5 los heb
de krimpring moet je met een beitel doorslaan, daarna kan je het lager verwijderen en de keerring vervangen
ik heb nooit de as in een pers gehad, de nieuwe krimpring verwarmen, over de as laten vallen en met een buis over de as de laatste klap geven
Barny
de krimpring moet je met een beitel doorslaan, daarna kan je het lager verwijderen en de keerring vervangen
ik heb nooit de as in een pers gehad, de nieuwe krimpring verwarmen, over de as laten vallen en met een buis over de as de laatste klap geven
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.

Re: Lekke keerring in de achteras - hoe vervang ik deze?
Geweldig Bedankt!
Hier heb ik wat aan. Ik ga een mooie bijtel regelen, een buis voor er overheen en ga de onderdeeltjes bestellen!
Deze moeten passen in mijn LT35 MK1 uit 96: https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 06039.html
Harm
Hier heb ik wat aan. Ik ga een mooie bijtel regelen, een buis voor er overheen en ga de onderdeeltjes bestellen!
Deze moeten passen in mijn LT35 MK1 uit 96: https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 06039.html
Harm
Re: Lekke keerring in de achteras - hoe vervang ik deze?
Ik kan niet vinden welk lager/keerring en krimpbus er in mijn achteras moet.
De afbeelding die bovenin deze post staat komt van 7zap.com, dat was altijd mijn uitgangspunt. https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/lt+l ... 501-55000/
Nu zie ik in de werkplaats manual ook onderstaande afbeelding:
dat is heel anders, zijn er verschillende modellen LT35 achterassen?
Een rondje langs de autoverkoop websites levert een vaag beeld op:
De helft geeft aan dat ik een 45 x 80 mm lager moet hebben, de andere helft een 50 x 80 lager.
De vakgarage (Parts point) zegt dat er 45 x 80 in moet.
Het betreft een LT35 (MK1) uit 1995
Weet iemand hoe ik betrouwbaar kan weten welk onderdeel ik moet bestellen (zonder eerst alles uit elkaar te halen)?
De afbeelding die bovenin deze post staat komt van 7zap.com, dat was altijd mijn uitgangspunt. https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/lt+l ... 501-55000/
Nu zie ik in de werkplaats manual ook onderstaande afbeelding:
dat is heel anders, zijn er verschillende modellen LT35 achterassen?
Een rondje langs de autoverkoop websites levert een vaag beeld op:
De helft geeft aan dat ik een 45 x 80 mm lager moet hebben, de andere helft een 50 x 80 lager.
De vakgarage (Parts point) zegt dat er 45 x 80 in moet.
Het betreft een LT35 (MK1) uit 1995
Weet iemand hoe ik betrouwbaar kan weten welk onderdeel ik moet bestellen (zonder eerst alles uit elkaar te halen)?
Laatst gewijzigd door Harmless op wo jul 03, 2024 6:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lekke keerring in de achteras - hoe vervang ik deze?
Oke ik ben er uit. Bijna 100% zeker
50 x 80 is voor dubbellucht.
45 x 80 is voor mijn LT35
dus ik ga uit van deze tekeningen https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/lt+l ... -55000/#10 en heb nodig:
- oliekeerring: 57x71x7 NR: 084 409 189 C
- Lager: 45 x 80 x 26 NR: 281501319C
- o-ring: 45 x 2, 7
- O-ring 85, 5 x 2, 3
- Krimp ring: 20 x 45 x 60 NR: 281501333C
50 x 80 is voor dubbellucht.
45 x 80 is voor mijn LT35
dus ik ga uit van deze tekeningen https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/lt+l ... -55000/#10 en heb nodig:
- oliekeerring: 57x71x7 NR: 084 409 189 C
- Lager: 45 x 80 x 26 NR: 281501319C
- o-ring: 45 x 2, 7
- O-ring 85, 5 x 2, 3
- Krimp ring: 20 x 45 x 60 NR: 281501333C
Re: Lekke keerring in de achteras - gelukt
Gisteren en vandaag de keerringen vervangen. Het was een dag werk per keerring. Maar het zit er in. Kort samengevat:
- Wiel er af, remtrommel er af
- Dif olie aftappen is niet echt nodig.
- remschoenen hoeven er niet perse af, de as kan er gewoon langs, mits je de handremkabel loshaalt
- 4 bouten aan de achterkant los maken (dat kan wel lastig zijn, je hebt een kleine dop 17 nodig)
- Dan trek je zo de as er uit (zit niet geperst ofzo)
- Dan met een Dremel (dat werkt echt goed) een gleuf slijpen in de persbus
zo doe je dat: https://youtu.be/FQdb5it7eJQ?feature=shared
- tip: wikkel plakband om het deel van de as dat je niet wilt raken
- dan met een bijtel de ring doorslaan
- dan met een Dremel het lager kapotslijpen, die wegbreken en de onderliggende ring inslijpen en die ook doorslaan (zoals in de youtube film)
- Keerring vervangen
- Het lager er op rammen, met een passende pijp
- Zelfde voor de persbus (verhitten is slim denk ik, heb ik niet gedaan)
- De achtergebleven rand van het lager uit het ashuis trekken, liefst met een trekhamer.
klinkt eenvoudig, maar je komt vast moeilijkheden tegen, dus ik zou op een dag per kant rekenen.
Ik kon geen lager/bus/keerring setje vinden die helemaal paste, maar de maten uit de tekeningen klopte wel, dus als je daar naar kijkt kun je de onderdelen bij elkaar schrapen.
Zwarte plakband om de as te beschermen tegen slijpfoutjes Tenslotte de lagerrand doorslijpen en doorslaan
- Wiel er af, remtrommel er af
- Dif olie aftappen is niet echt nodig.
- remschoenen hoeven er niet perse af, de as kan er gewoon langs, mits je de handremkabel loshaalt
- 4 bouten aan de achterkant los maken (dat kan wel lastig zijn, je hebt een kleine dop 17 nodig)
- Dan trek je zo de as er uit (zit niet geperst ofzo)
- Dan met een Dremel (dat werkt echt goed) een gleuf slijpen in de persbus
zo doe je dat: https://youtu.be/FQdb5it7eJQ?feature=shared
- tip: wikkel plakband om het deel van de as dat je niet wilt raken
- dan met een bijtel de ring doorslaan
- dan met een Dremel het lager kapotslijpen, die wegbreken en de onderliggende ring inslijpen en die ook doorslaan (zoals in de youtube film)
- Keerring vervangen
- Het lager er op rammen, met een passende pijp
- Zelfde voor de persbus (verhitten is slim denk ik, heb ik niet gedaan)
- De achtergebleven rand van het lager uit het ashuis trekken, liefst met een trekhamer.
klinkt eenvoudig, maar je komt vast moeilijkheden tegen, dus ik zou op een dag per kant rekenen.
Ik kon geen lager/bus/keerring setje vinden die helemaal paste, maar de maten uit de tekeningen klopte wel, dus als je daar naar kijkt kun je de onderdelen bij elkaar schrapen.
Zwarte plakband om de as te beschermen tegen slijpfoutjes Tenslotte de lagerrand doorslijpen en doorslaan