Goedenavond, het is een tijdje rustig geweest hier, van mijn kant.
maar nu, zonder heel duidelijke reden, heb ik nog een LT.
nog goedkoper dan onze eerste LT, en slechts 8 kilometer van huis dus slepend naar huis meegenomen.
ook een LT35, die voorzien is van een 4 cilinder perkins dieselmotor. Goeie motoren op zich, maar te rumoerig.
Het doel van deze camper is deze technisch weer in orde maken, optisch opfrissen maar zeker niet perfect. en dan eerst maar eens gebruiken.
Nu ben ik nog wat aan het twijfelen over wat voor motor erin moet. Ik ben sowieso weer van plan voor een automaat bak te gaan, maar overweeg de volgende opties.
- 4 liter, 6 cilinder uit een jaguar, met bijbehorende automaat. Dit heb ik eerder gedaan en kan ik denk ik het snelste uitvoeren. Nadeel is dat deze donorwagens schaars zijn, en nog best wat kosten
- een 1.8 turbo van volkswagen, uit bijvoorbeeld een vw passat of audi a4 van eind jaren 90. ik heb hier minimale ervaring mee, maar het blok is veel compacter dan de jaguar motor waardoor ik de motorkap niet zoveel aan hoef te passen. nadeel: veel minder vermogen dat de jaguar motor, en de bus is toch een stuk zwaarder dan de auto waar deze motor uit zou komen.
- een 4 cilinder boxer van subaru, uit bijvoorbeeld een eind jaren 90 subaru forester. voor de kenners, een EJ20 blok. Ik heb deze eerder gebruikt als donorwagen, erg overzichtelijk qua elektronica. en ook donorwagens goed verkrijgbaar. en omdat het een boxer motor is, denk ik dat ik hiermee de motorkap nagenoeg helemaal kan laten vervallen want dit blok is heel erg plat. nadeel hierbij is ook weer dat ik twijfel aan het vermogen. Ze zitten rond de 125 pk, en 180 nm koppel.
qua geluid denk ik dat niets zo soepel loopt als een 6 cilinder benzine, dus voor rij comfort heeft de jaguar dan weer de voorkeur... keuzes.
rariteit. De lt heeft een tachograaf
oh ja, er komen Perkins 4.165 onderdelen in de verkoop
verstuivers, waterpomp, brandstofpomp, opvoerpomp, dynamo etc.