Oliekeerring Differentieel - Gelukt!

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 133
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Oliekeerring Differentieel - Gelukt!

Bericht door Harmless »

Mijn keerring is lek na een mooie trip naar Denemarken. Met name de keerring aan de voorkant. Die wil ik vervangen.

Ik zie een mooie beschrijving in de boeken staan.

Mijn vragen zijn de volgende:
  • Heb ik een soort 2032 tool nodig om de flens tegen te houden voor het losdraaien van de moer? Je kunt toch gewoon de handrem aantrekken, dan draait het boeltje toch ook niet mee? (zie tekening 1)
  • Is het noodzakelijk om de flens er in te slaan? Vastmaken met de moer trekt het toch ook aan? (zie tekening 3)
  • Waarom is het belangrijk om de moer exact even hard (zelfde positie) aan te draaien als dat het origineel zat? (zie tekening 1)
1.jpg
1.jpg (237.58 KiB) 1528 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (232.66 KiB) 1528 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (186.39 KiB) 1528 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Harmless op za apr 27, 2024 10:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Barny
Moderator
Berichten: 1920
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Oliekeerring Differentieel vervangen

Bericht door Barny »

met de middenmoer van die flens, stel je ook de pionwiel af, als je die te vast of te los zet dan heb je overtollige slijtage, speling of het vastlopen van het cardan
zou er voorzichtig mee zijn
op de handrem zetten werkt ook wel maar dan heb je wel last dat er erg veel radiale speling/torsie optreed
ik heb eens horen zeggen dat die assen wel meer dan een kwartslag kunnen torderen met vlot of schokkerig optrekken

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 133
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Oliekeerring Differentieel vervangen

Bericht door Harmless »

Hartelijk dank!

ik ben vandaag begonnen, maar ook weer gestopt. Volgens mijn beschrijving (hierboven) zit er een moer op. De praktijk is anders, er zit een Borgding op en daaronder de moer.

twee vragen:
- Hoe krijg ik die er af?
- Hoe borg ik de moer weer na het afhalen?

Dit is het onderdeel dat er af moet:
1borg.jpg
1borg.jpg (50.64 KiB) 1466 keer bekeken
1borgie.jpg
1borgie.jpg (184.97 KiB) 1466 keer bekeken
1borgieRECHT.jpg
1borgieRECHT.jpg (200.49 KiB) 1466 keer bekeken
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1714
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Oliekeerring Differentieel - Lukt niet, iemand raad?

Bericht door harm.eikelkamp »

De borgkap verwijderen en dan de moer losdraaien.
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 133
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Oliekeerring Differentieel - Lukt niet, iemand raad?

Bericht door Harmless »

Bedankt voor de tip!

Hoe krijg ik de borg kap los? Ik krijg er niks achter.

Harm
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1714
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Oliekeerring Differentieel - Lukt niet, iemand raad?

Bericht door harm.eikelkamp »

je kunt hem er met een beitel aftikken, of 2 plaatjes aan lassen en met een slagtrekker eraf slaan
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 133
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Oliekeerring Differentieel - Lukt niet, iemand raad?

Bericht door Harmless »

Hartelijk dank voor het antwoord! Met een beitel stuk slaan klinkt lomp. Ik snap intussen dat ik hem kapot moet maken. Mijn eerste poging zal ik met een Dremel er een gleuf in proberen te slijpen, vandaar uit verder verbuigen.

Ik ga mijn best doen!

Voor vastzetten na montage ga ik locktide inzetten.
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 133
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Oliekeerring Differentieel - Lukt niet, iemand raad?

Bericht door Harmless »

Intussen gelukt!



Het was even gepruts om die borgkap er af te halen. Dat ging met een dremel, en een beitel. Kwestie van lomp slopen.

1. Daarna een gleufje in de as geslepen om de exacte positie van de moer vast te leggen.
2. Toen ging de moer (dop 30mm) er supermakkelijk af (hij zit niet heel vast ivm de het lager).
2. Met een pully trekker de plaat er af. (zat niet heel vast geklemd)
3. Vervolgens ging de keerring er met een dikke schroevendraaier uit. De passing een beetje schoongemaakt. Nieuwe keerring er in geklopt.
4. Schroefdraad ontvet met remmenreiniger, Locktide (medium sterk) er op Moer er op. Exact draaien tot de eerder gemaakte markering.
5. Omdat ik gelijk moest rijden (stond op de doe het zelf brug in een garage) heb ik met een center pons een dikke deuk geslagen tussen moer en as. Zo kunnen deze niet tov van elkaar draaien. In elk geval tot thuis.

De kap eraf was gedoe, goed markeren ging met een dremel prima. Dus bij elkaar best makkelijk.

Kap
kap.jpg
kap.jpg (193.46 KiB) 1100 keer bekeken
Gleuf in as en in moer
photo_2024-04-27_21-46-30.jpg
photo_2024-04-27_21-46-30.jpg (125.6 KiB) 1100 keer bekeken
Nieuwe Keerring er halverwege in
photo_2024-04-25_20-41-08.jpg
photo_2024-04-25_20-41-08.jpg (149.17 KiB) 1100 keer bekeken
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 553
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Oliekeerring Differentieel - Gelukt!

Bericht door oscar f1 »

Als ik het goed begrijp zit de flens op een slpine,
die dan weer vast gaat met een (borg) moer.
En die moer moet dan niet te vast om voldoende speling op het lager te houden,
daarom moest je een markering maken?

Daarna moest je nog de dif olie aanvullen ?
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 133
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Oliekeerring Differentieel - Gelukt!

Bericht door Harmless »

Hoi

er is geen spline. hoe je de flens erop zet maakt niet uit.

Wat wel belangrijk is:
- de instelling van de speling op het lager, in de differentieel, stel je in met de moer. Dat instellen kun je niet zomaar, zonder de dif uit elkaar te halen. Dus om ervoor te zorgen dat de lagerspeling gelijk blijft, moet de moer exact even diep aangedraaid worden. Vandaar dat ik de moer tov de as markeer met een gleuf.

Zie ook de allereerste afbeelding en bijbehorende tekst uit de manual helemaal boven deze pagina. Daar staat het ook uitgelegd.

Verder is er geen borgmoer. De moer is bij mijn model geborgd met een metalen borgkap. Die kap kun je alleen aanbrengen met een soort pers. Die heb ik niet, dus heb ik de moer geborgd met Locktide (en een centerpons)

Zo helemaal helder?
Harm
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 553
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Oliekeerring Differentieel - Gelukt!

Bericht door oscar f1 »

Harmless schreef: zo apr 28, 2024 10:42 am Zo helemaal helder?
Harm
Helemaal
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1576
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Oliekeerring Differentieel vervangen

Bericht door Carlo »

Harmless schreef: ma aug 28, 2023 11:34 am Volgens mijn beschrijving (hierboven) zit er een moer op. De praktijk is anders, er zit een Borgding op en daaronder de moer.
Dat staat er ook: "lever cap off" (haal kap er af).
Mosterd na de maaltijd maar ik hou wel van mosterd :wink:
Mooi verslag!
1990 1G, tweetanksysteem
Plaats reactie