Timing Brandstofpomp

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Sann

Timing Brandstofpomp

Bericht door Sann »

Na het verwisselen van nokkenas, distributieriem en brandstofpompriem lijkt het alsof de brandstofpomp riem niet goed is afgesteld.
LT 28 1987 2.4D

Voor het wisselen:
De motor start goed, en slaat aan binnen 1 seconde. :D Als het blok nog koud is merk je dat er speling tussen de onderdelen in de motor zit, waardoor je nog niet hetzelfde koppel als bij de warme motor hebt. Als het blok warm is heeft die echt volle kracht.

Na het wisselen:
Het halve rondje op het tandwiel van de brandstofpomp staat uitgelijnd met de achterste lijn: dit is de lijn die op de brandstofpomp zit (Niet de situatie zoals op de foto dus)

Resultaat:
blok loopt hachelig, en zelfs als het blok op temperatuur is klinkt en voelt het alsof de motor koud is. Er is dan niet veel koppel en ik haal moeilijk de kruissnelheid van 80-90 km/h. :?

Poging 2:
Het tandwiel is uitgelijnd zoals op de foto. In de afbeelding staat hoe de referentie is ten opzichte van het nulpunt (Op starterkrans). Het tandwiel is uitgelijnd met de voorste lijn, dus aan het blok zelf.

Resultaat: motor loopt onregelmatig en slaat af. Ook na meerdere keren proberen met koudstart. :(

Heeft er iemand een foto waarop deze uitlijning ten opzichte van de nullijn van de starterkrans hoort? Dus eigenlijk gewoon hoe ik, als de nokkenas in nulstand staat, het tandwiel van de brandstofpomp ten opzichte van de referentie moet zetten?
Bijlagen
foto-38.JPG
foto-38.JPG (132.19 KiB) 4631 keer bekeken
benno

Re: Timing Brandstofpomp

Bericht door benno »

Volgens mij zijn de dingen die je laat zien groffe richtpunten .
Voor een betere en pricisere afstelling hoor ik dat het met een klokje moet .
9 - 9.5 mm maar waar en hoe weet ik niet .
Bij de DW motor moet dan ook de vacuumpomp eraf .
Bij mij in de buurt rondgevraagd maar nog niemand kunnen vinden die het weet en wil doen .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
harm.eikelkamp
Moderator

Bericht door harm.eikelkamp »

probleem is geanaliseerd.... ben even langs geweest. we gaan de klepjes even stellen dan optijd zetten vroem vroem dan loopt ie weer als vanouds.

gr harm :D
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Sann

Bericht door Sann »

Ja Harm bedankt voor het langskomen. Ik zal het resultaat tzt op dit bericht posten. Benno ook bedankt voor de input. Ga ervan uit dat ie het gewoon weer doet straks en anders kijken we wel even
gr
San
Sipke1979

Bericht door Sipke1979 »

Ik heb de brandstofpomp van de week ook op tijd laten zetten.
Maar wat een verschil van veel roken naar helemaal niks en loopt nu als een trein :D
MKrul

Bericht door MKrul »

Hoe stel je de timing? Mijn schoolproject is een 1980 lt28 2.4d van een docent. Nu liep hij beroerd en heeft renes uit nieuwpoort onze pomp gereviseerd. Alleen kan ik nergens vinden hoe het tandwiel van de nokkenas moet staan vergeleken met die van de pomp. Moet daarvoor de klepdeksel eraf of kan dit met de putjes in de tandwielen? Bij voorbaat dank voor de hulp.
harm.eikelkamp
Moderator

Bericht door harm.eikelkamp »

Even in het vergrootglaasje zoeken.....staat echt veel van en voor op. Gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Barny
Moderator

Bericht door Barny »

eerst zorgen dat de 1e cilinder boven aan staat (kan je zien door een merkteken op het vliegwiel)
dan controleren of de nokkenas op tijd staat ( kan je doen door de achterste tandwiel van de nokkenas er af te halen, de sleuf moet dan precies gelijk zijn met de bovenkant kop)
dan zorgen dat de brandstofpomp op 1 cilinder inspuiten staat ( je wil de mensen niet de kost geven die hem in 1e instantie 180 graden verkeert hebben staan) dan met de merktekens op het vliegwiel en een microklokje de pomp precies op tijd zetten, dan pas de inspuit verlater aansluiten

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
mtheg

Bericht door mtheg »

Hoi,

Even een vraag tussendoor over die 180 graden wat ik inderdaad vaker gelezen heb.
Als je de markering van het vliegwiel en de nokkenas ook met de sleuf gelijk met de bovenkant kop ( sleuf boven het midden ).
Hoe kan je de dan de pomp 180 graden verkeerd hebben?
Dan zou toch de grove markering op de pomp naar de andere kant wijzen?
En wat zijn de symptomen als dat zo is?

Durf te vragen...
Barny
Moderator

Bericht door Barny »

meestal omdat mensen denken dat de sleuf in het vliegwiel wel goed staat, maar niet zo is, er is niet veel verschil in namelijk
ik kijk altijd daarom altijd of de achterste kleppen op tuimelen staan

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
mtheg

Bericht door mtheg »

Ik snap.

Ik vraag het omdat ik met een gek probleem zit maar daar moet ik even een losse lost voor maken, wil deze niet overnemen. Is niet netjes.
motnamol

Bericht door motnamol »

180 graden verkeerd. lijkt mij. loopt dan wel maar geen vermogen. heb dit met T3 diesel gehad .
Harmless

Bericht door Harmless »

Ik heb zojuist alles op tijd gekregen na een distributie riem vervanging. Hij loopt mooi.

Hoe kan ik de pomp beter laten afstellen (met een klok?) Want zonder alles los te halen krijg ik de krukas toch niet op 0?

Ik hoorde dat je ook de pomp een beetje los kan maken tijdens het lopen van het blok deze verdraaien, om zo op het gehoor af te stellen.
Plaats reactie