motor op orde brengen

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
emilmoller2

motor op orde brengen

Bericht door emilmoller2 »

Hallo,

Binnenkort beginnen aan de motor van ons project: https://tinyurl.com/2tkap44j
Ik wil dat 'ie in topconditie komt en heb een aantal vragen, waar mensen in dit forum waarschijnlijk veel kennis van hebben

1. welke olie in een '82 diesel; mineraal, sem-synthetisch, synthethisch? A merk, of ook minder duur?
2. wat is de beste / voordeligste manier om de injectors te testen en waar zijn gereviseerde / nieuwe te koop?
3. past er een 90 ampere dynamo op (volgens https://www.autodoc.nl/cv-psh/9193077 wel, maar sinds recente slechte ervaringen met on line betellen, ben ik wat huiverig)
4. als je nog tips hebt, graag!

groet,

Emil
WilfredT2

Re: motor op orde brengen

Bericht door WilfredT2 »

ik dacht dat je een MB OM606 erin ging zetten toch?

1. olie. kan allebei wel, maar in een sterk vervuild blok moet je geen synthetische olie gooien. Die maakt namelijk vuil beter los dan minerale olie en dan kan je verstoppingen krijgen doordat er ineens deeltjes loskomen. Ik zou een merk kopen, bij de online leveranciers niet eens zoveel duurder, scheelt 10-20 euro op ene oliewissel daarvoor ga ik nooit lopen sukkelen.
2. injectors testen ligt eraan waar je woont, ik zou altijd in de buurt kijken dan kan je er zelf bij zijn.
3. weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik via autodoc ook weleens een verkeerde dynamo geleverd heb gekregen maar vervolgens keurig retour genomen en geld terug. dus zo spannend lijkt me dat niet.
4. wat tips betreft: je zegt dat je je blok in topconditie wil maken maar enkel een oliewissel en injectors testen gaat daar niet voor zorgen. Ik zou de bij de basis beginnen en de compressie meten, je brandstof systeem volledig schoonmaken en luchtdicht. alle olie eraf, en eventuele lekkages verhelpen dus keerringen vervangen etc. je koeling controleren, dus radiator inwendig en ook alle lamellen schoonmaken. en zo nog wel veel meer dingen.

zit blok in de bus of niet?
emilmoller2

Dag Wilfred,

Dank voor je reactie.

OM606 erin wil ik graag en ben een keer gaan kijken naar zo'n motor. Ik zag toen dat het inlaatspruitstuk veel te breed was om onder de kap te passen en de monteur die ik had meegenomen zag inbouw daarom als te ingrijpend. De verkoper zei dat het inlaatspruikstuk afgezaagd / ingekort kon worden, waarmee dat probleem verholpen kon worden. Ik durfde dat niet aan, ook omdat ik er nog 25 jaar probleemloos mee vooruit wil.

Dank voor je advies om het grondig aan te pakken; zal dat zeker doen. Is het een goed idee om de motor te flushen met olie die alle prut extra goed oplost en dat een paar keer, of hoe vaak ook nodig, te doen, om alle kleine kanalen ook goed schoon te krijgen?

Ga de injectors naar https://www.mcrbunde.nl/ brengen.

Over de dynamo: ik begrijp vd website v autodoc dat een passende 90a bestaat. Als het vervoerbedrijf zijn werk normaal doet, is een keer ruilen ok.

Context van mijn terughoudendheid is dat mijn gekochte onderdelen voor de buskachel bij DPD zijn kwijtgeraakt en na 5 weken de procedure nog loopt (leverancier heeft nieuw pakket gestuurd en bakkeleit verder met DPD). De nieuwe verzending, door een andere vervoerder (DHL), is nu ook officieel zoek en na 7 weken heb ik nog steeds de onderdelen niet in huis,

Blok zit in de bus.

Groet,

Emil
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

motor flushen zou ik niet doen, tenzij je redenen hebt om te denken dat de motor vrijwel geen onderhoud heeft gehad. Als de olie gewoon af en toe gewisseld is, is een flush overbodig.

Wil je het goed doen, zou ik je blok eruit halen. Dat kost je even tijd, maar vervolgens kan je alle werkzaamheden aan je motor veel beter uitvoeren, waardoor je die tijd zo weer terug wint.
emilmoller2

dank je Wilfred, zal het aan de monteur voorstellen
Plaats reactie