Klepseals vervangen
Klepseals vervangen
Beste LT leden,
Na 600km in de Ardennen te hebben gereden ongeveer 1,5liter olie verbruikt. Dus gezien de rook....de klepseals maar eens bestellen en gaan vervangen.
Nu ga ik dat voor het eerst doen en heb een vraag.
Het 2.0Liter blok heeft hydraulische klepstoters dus er is niks aan af te stellen? Dus klopt het als ik het volgende ga doen:
Eerst compressie meten alle cilinders.
Dan kleppendeksel eraf.
De distributie riem ontspannen.
De nokkenasbouten schalen loshalen enzo en deze verwijderen......het tandwiel aan de nokkenas laten zitten!?
Hydraulische stoters eruit.
Veer indrukken schaaldeeltjes verwijderen veer verwijderen?
Klepseals eruit halen.
Hebben de klepstelen de maat 8mm?
Nieuwe seals erin.
Veren terug plaatsen.
Hydraulische klepstoters terug plaatsen.
De nokkenas terug plaatsen bouten op moment zetten en moet er nog iets aan gemeten/afgesteld worden?
Deze handelingen doen we per cilinder door lucht of nylon touw in de zuiger te plaatsen zodat de klep op zijn plek blijft.
Distributieriem en spanrol vervangen en op juiste spanning en aanhaalmoment en timing zetten.
En dan klaar?
Zie ik nog iets over het hoofd of is dit oke?
Groetjes Marloes
Na 600km in de Ardennen te hebben gereden ongeveer 1,5liter olie verbruikt. Dus gezien de rook....de klepseals maar eens bestellen en gaan vervangen.
Nu ga ik dat voor het eerst doen en heb een vraag.
Het 2.0Liter blok heeft hydraulische klepstoters dus er is niks aan af te stellen? Dus klopt het als ik het volgende ga doen:
Eerst compressie meten alle cilinders.
Dan kleppendeksel eraf.
De distributie riem ontspannen.
De nokkenasbouten schalen loshalen enzo en deze verwijderen......het tandwiel aan de nokkenas laten zitten!?
Hydraulische stoters eruit.
Veer indrukken schaaldeeltjes verwijderen veer verwijderen?
Klepseals eruit halen.
Hebben de klepstelen de maat 8mm?
Nieuwe seals erin.
Veren terug plaatsen.
Hydraulische klepstoters terug plaatsen.
De nokkenas terug plaatsen bouten op moment zetten en moet er nog iets aan gemeten/afgesteld worden?
Deze handelingen doen we per cilinder door lucht of nylon touw in de zuiger te plaatsen zodat de klep op zijn plek blijft.
Distributieriem en spanrol vervangen en op juiste spanning en aanhaalmoment en timing zetten.
En dan klaar?
Zie ik nog iets over het hoofd of is dit oke?
Groetjes Marloes
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1697
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
-
- Moderator
- Berichten: 1895
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Klepseals vervangen
die truc met het nylon touw, die kan ik nog niet
ik neem aan dat je zoveel mogelijk touw door het bougiegat douwt en dan de zuiger omhoog zodat het touw voorkomt dat de kleppen maar beneden vallen?
interessante gedachte
Barny
ik neem aan dat je zoveel mogelijk touw door het bougiegat douwt en dan de zuiger omhoog zodat het touw voorkomt dat de kleppen maar beneden vallen?
interessante gedachte
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Re: Klepseals vervangen
Hoi Barny,
Dat klopt inderdaad.
Ik vertrouw dat meer dan mijn oude compressor haha.
Dat klopt inderdaad.
Ik vertrouw dat meer dan mijn oude compressor haha.
Re: Klepseals vervangen
Harm,
Bevestig je hiermee ook dat de diameter van de seal/klepsteel 8mm is?
Kan ik de moeren van de nokkenasschalen hergebruiken dat je weet?
Gr.
Bevestig je hiermee ook dat de diameter van de seal/klepsteel 8mm is?
Kan ik de moeren van de nokkenasschalen hergebruiken dat je weet?
Gr.
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1697
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Klepseals vervangen
Moeren kun je hergebruiken....en ja dat is volgens mij 8mm...tenzij ze al eens de kop gereviseerd hebben dan kunnen ze of de klepgeleiders opboren of nieuwe bussen erin zetten....dus meten is weten in deze
daf 800 still going strong pride of the east
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1697
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Klepseals vervangen
Effe klepdeksel eraf dan kun je zo bovenkant van de klepsteel meten
daf 800 still going strong pride of the east
Re: Klepseals vervangen
Harm,
Dat gaat niet want de nokkenas met daaronder de hydraulische klepstoters zitten nog in de weg.
Maar ik vertrouw maar even op de 8mm.
Ben ook even de info aant verzamelen voor de aanhaalmomenten.
Kan alleen zo gauw het aanhaalmoment van de distributie spanrolbout niet vinden, weet je die misschien?
Of kan ik gewoon in het tabellenboek kijken bij aanhaalmomenten voor de M maat van de bout, en materiaal denk dat het 10,9 bouten zijn?
En bedankt voor het meedenken dat is top.
Dat gaat niet want de nokkenas met daaronder de hydraulische klepstoters zitten nog in de weg.
Maar ik vertrouw maar even op de 8mm.
Ben ook even de info aant verzamelen voor de aanhaalmomenten.
Kan alleen zo gauw het aanhaalmoment van de distributie spanrolbout niet vinden, weet je die misschien?
Of kan ik gewoon in het tabellenboek kijken bij aanhaalmomenten voor de M maat van de bout, en materiaal denk dat het 10,9 bouten zijn?
En bedankt voor het meedenken dat is top.
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1697
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Klepseals vervangen
Ik dacht uit mijn hoofd met 25nm maar ik doe dat altijd zo....en de riem zet zet je strak. En op de lange kant zo dat ie strak staat. En dan pas de spanrol goed vastzetten. Ps doe je aanhaalmoment via tabel, er zit verschil in ijzer en alu
daf 800 still going strong pride of the east
Re: Klepseals vervangen
Harm,
Dat is zeker waar ja ijzer aluminium verschil goed dat je het zegt.
Ik snap wat je zegt met de riem aan de lange kant strak zetten anders zou je met het spannen van de snaar met de spantol de timing gaan beinvloeden als deze niet strak staat aan de lange kant.
Heb ook nog even een kleine momentsleutel besteld van 5 tot 25 Nm wel zo handig.
Denk dat ik zo aardig voorbereid ben. Ga de klus van de week doen......zal ook eens kijken om de foto's wat te kunnen verkleinen altijd leuk om die te plaasten.....kijk zelf ook graag foto's van andere.
Dat is zeker waar ja ijzer aluminium verschil goed dat je het zegt.
Ik snap wat je zegt met de riem aan de lange kant strak zetten anders zou je met het spannen van de snaar met de spantol de timing gaan beinvloeden als deze niet strak staat aan de lange kant.
Heb ook nog even een kleine momentsleutel besteld van 5 tot 25 Nm wel zo handig.
Denk dat ik zo aardig voorbereid ben. Ga de klus van de week doen......zal ook eens kijken om de foto's wat te kunnen verkleinen altijd leuk om die te plaasten.....kijk zelf ook graag foto's van andere.
-
- Moderator
- Berichten: 1895
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Klepseals vervangen
even ter waarschuwing mocht je het nog niet weten
merk de lager kappen op welke plek ze zaten en hoe ze er op zaten, er kunnen namelijk hele kleine verschillen tussen de lager kappen onderling zitten, bij verwisselen of verdraaiing kunnen ze daardoor breken
Barny
merk de lager kappen op welke plek ze zaten en hoe ze er op zaten, er kunnen namelijk hele kleine verschillen tussen de lager kappen onderling zitten, bij verwisselen of verdraaiing kunnen ze daardoor breken
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Re: Klepseals vervangen
Yes.....alle onderdelen gaan weer precies terug waar ze vandaan komen
Thanks voor de tip.
Thanks voor de tip.
Re: Klepseals vervangen
Vandaag lekker begonnen met sleutelen om de klepseals te vervangen
Blijken de kleppen een diameter te hebben van 9mm.
De bestelde seals zijn 8mm.
Kijk ik op de seal de ik eruit haal staat er op 9-16-11.
Dus verschillende zaken gebeld en langs gegaan maar geen seal te krijgen.
Wie o wie kan me zeggen waar ik deze seal kan krijgen.
Of welke op autodoc de juiste is?
2,0L benzine CH motor.
Groetjes Marloes
Blijken de kleppen een diameter te hebben van 9mm.
De bestelde seals zijn 8mm.
Kijk ik op de seal de ik eruit haal staat er op 9-16-11.
Dus verschillende zaken gebeld en langs gegaan maar geen seal te krijgen.
Wie o wie kan me zeggen waar ik deze seal kan krijgen.
Of welke op autodoc de juiste is?
2,0L benzine CH motor.
Groetjes Marloes
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1697
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Klepseals vervangen
De pa6121 van payen heeft deze specs en is leverbaar......maar daar wordt ook verwezen naar de 8mm die passend zou zijn van
daf 800 still going strong pride of the east