Raadsel na vervanging dynamo LT28

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilfredb
Berichten: 6
Lid geworden op: wo okt 19, 2022 10:21 am

Raadsel na vervanging dynamo LT28

Bericht door wilfredb »

Vorige week heb ik de dynamo van mijn LT28 camperbus laten vervangen voor een tweedehandse (opgehaald op het bekende adres in Rheden). De tweedehandse dynamo lijkt stroom te genereren voor de accu (afgaande op wat de monteur mij heeft gezegd), al heb ik zelf niet de tools om dit te bevestigen.

Afgelopen zaterdag echter merkte ik wat vreemds: zoals altijd het geval is, brandt het dashboard lampje van de dynamo nadat de motor is gestart. Normaliter daarentegen gaat het lampje uit bij het maken van toeren. Nu gaat dit lampje eenmalig vrijwel uit wanneer ik bijv. 1000 toeren maak, echter blijft het lampje nu (heel flauw) branden bij het stationair draaien van de motot bij zo'n 400 toeren. Vervolgens neemt de felheid van het lampje toe naarmate er meer toeren worden gemaakt. Het maken van toeren en de felheid van het dashboard lampje gaan gelijk op - het lampje functioneert nu als een soort van toeren-indicator, naast de (wel functionerende) toerenteller.

De monteur heeft aangegeven de vervangende dynamo net zo te hebben aangesloten als de originele dynamo. Hij gaf aan geen vergissing te hebben gemaakt met de rode/blauwe draden van de dynamo.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Paar mogelijke relevante opmerkingen:
- Bij de eerste rit na vervanging van de dynamo merkte ik dat het dashboard lampje van de richtingsaanwijzer bij het aangeven van een richting bleef branden, en niet knipperde. De knipperlichten zelf knipperde helemaal niet. Na het verwijderen en opnieuw plaatsen van (dezelfde) zekering nummer 8, was dit probleem opgelost. Gevolgd door een ander probleem:
- Hierna bleef de koplamp verlichting aan nadat de auto was uitgezet. Het aanzetten van de koplampen reageerde vervolgens ook op de (geactiveerde) ventilatie; hetzelfde gedrag werd vertoond bij het aanzetten van de verlichting als normaliter het geval was met de sleutel in het slot 1 slag draaien... Na zekering nummer 10 eruit en erin te hebben gedaan was dit specifieke probleem verholpen, maar gevolgd door het huidige probleem dat de dashboard lampje van de dynamo feller gaat branden naarmate er meer toeren worden gemaakt.
WilfredT2
Berichten: 246
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: Raadsel na vervanging dynamo LT28

Bericht door WilfredT2 »

klinkt alsof je 'nieuwe' dynamo stuk is.

Maar je moet eerst aan het meten gaan. Anders is het niet te doen om op afstand hier iets van te zeggen. hoeveel spanning geeft je accu bij motor uit, hoeveel geeft de dynamo bij stationair en hoeveel bij toerenmaken?

gewoon voltmeter erop, en meten maar.
Gebruikersavatar
gft tje
Berichten: 353
Lid geworden op: di okt 13, 2009 7:22 pm
Locatie: BELTRUM

Re: Raadsel na vervanging dynamo LT28

Bericht door gft tje »

Contact opnemen met Eelco en voorleggen wat er aan de hand is krijg je wel een oplossing.
BUSJE KOMT ZO
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 479
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Raadsel na vervanging dynamo LT28

Bericht door oscar f1 »

Ik zou beginnen met de laadstroom te meten.

Heel simpel op de accupolen met een voltmeter. (als de motor toeren maakt )

Vandaaruit verder zoeken.
Gebruikersavatar
wilfredb
Berichten: 6
Lid geworden op: wo okt 19, 2022 10:21 am

Re: Raadsel na vervanging dynamo LT28

Bericht door wilfredb »

Bedankt voor de reacties tot zover.

Zojuist met een spanningsmeter gemeten:

voltage van de accu bij motor uit is 12,7 V
voltage van de accu bij motor op 2000 toeren is 13,7 V (ongeveer 10 seconden aangehouden op deze toeren)
voltage van de accu bij motor stationair is 13,0 V

Enig (vervolg) advies?

PS Opvallend genoeg heeft een auto-electra bedrijf de vorige dynamo doorgemeten en aangegeven dat deze nog goed functioneert. Dat zijn dus wat weggegooide euros tot nu toe, en is het oorspronkelijke probleem mogelijk nog steeds aanwezig. Aanleiding om de dynamo te vervangen was dat tijdens het rijden op de snelweg de toerenteller er mee op hield en het acculampje op het dashboard ging branden. Een auto monteur gaf daarna aan dat het aan de dynamo lag (waar ik nu dus aan twijfel, gezien de verrichte meting van de vorige dynamo door het auto-electra bedrijf)
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 479
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Raadsel na vervanging dynamo LT28

Bericht door oscar f1 »

Lijkt mij wat laag die 13,7 volt.
Dat moet echt boven de 14 v komen om goed te laden.

Je kunt de massa van chassis naar de motor en de massa naar de dynamo te controleren,
en ook de massa van de accu naar het chassis.
Contacten allemaal even schoon maken ( eventueel opschuren of borstelen) en de kabels controleren.

En dan weer meten.
Barny
Moderator
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Raadsel na vervanging dynamo LT28

Bericht door Barny »

als ik zo ook die andere storingen zie heb je een bedrading//zekeringkast probleem

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1679
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Raadsel na vervanging dynamo LT28

Bericht door harm.eikelkamp »

Hebben ze niet d+ en w contact verwisseld???
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
wilfredb
Berichten: 6
Lid geworden op: wo okt 19, 2022 10:21 am

Re: Raadsel na vervanging dynamo LT28

Bericht door wilfredb »

Kleine update:

- De massameting tussen de minpool en het motorblok lijkt niet geheel 0 te zijn. De meting is soms 0, maar ook soms 0,5 ohm en blijft daar even op. Om daarna weer naar 0 te gaan en vice versa.. Dit kan aan mijn meetinstrument liggen (recent aangeschaft). Kan zo'n lage weerstand (indien correct gemeten) een probleem zijn? De massameting van de negatieve pool van de accu naar het choissis is 0 en lijkt stabiel op 0 te blijven.

- Daarnaast heb ik de vorige dynamo vandaag laten reviseren en deze wordt er binnenkort weer ingezet. Mocht het probleem er daarna nog zijn, dan weet ik tenminste dat het niet aan de dynamo ligt (wat ik nu niet zeker weet).

- Bij expliciete navraag bij de monteur gaf hij aan dat de rode draad op de W contact (toerenteller) is aangesloten, overeenkomstig met de vorige aansluiting. Daar vertrouw ik dan maar op, ik heb het zelf niet gezien. Maar sowieso wordt dit nu opnieuw aangesloten, op de nu herstelde oorspronkelijke dynamo.

Bedankt weer voor het meedenken en de suggesties.
Gebruikersavatar
wilfredb
Berichten: 6
Lid geworden op: wo okt 19, 2022 10:21 am

Re: Raadsel na vervanging dynamo LT28

Bericht door wilfredb »

Update van het, nu verholpen, probleem: de tweedehandse dynamo bleek een niet werkende diode te hebben, waardoor ook de storingen in het electrische netwerk voorkwamen. Ook veroorzaakte dit het leeglopen van de startaccu.

De originele dynamo heb ik laten reviseren bij een bedrijf in Zeist (Hooijdonk), en na het installeren van deze gereviseerde dynamo waren alle beschreven problemen voorbij.

Bedankt voor de reacties en het advies.
Barny
Moderator
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Raadsel na vervanging dynamo LT28

Bericht door Barny »

Hooijdonk,
kom ik ook,
een man die nog zelf de dynamo's reviseert, verstand van heeft, en je graag van advies voorziet
allen blijf ik van de dropjespot af, wie weet welke handen daar allemaal heeft in hebben gegraaid :)

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Plaats reactie