Net gekocht: een hele mooie LT28 6 cilinder benzine uit 1984

Stel jezelf voor aan de andere gebruikers van dit forum.

Plaats reactie
Florian
Berichten: 8
Lid geworden op: za mei 28, 2022 4:51 pm

Net gekocht: een hele mooie LT28 6 cilinder benzine uit 1984

Bericht door Florian »

Hallo allemaal,

We hebben nog maar sinds een week een prachtige LT28 die met veel liefde onderhouden is en naar zeggen van de vorige eigenaar - en we hebben geen reden die niet te geloven - vijf jaar geleden een nieuwe motor heeft gekregen die onderhand nog geen 20.000 km heeft gereden. En op het gehoor af en de ervaring in het rijden is dat heel aannemelijk. Te meer omdat de LT de laatste jaren is onderhouden door een op deze site welbekend garagebedrijf. De bus is recentelijk overgespoten, nergens roest en ook de onderkant van de wagen is in uitstekende staat. In het interieur hebben we niets kunnen opmerken wat niet meer werkt. Gewoon allemaal vakmanschap.

Maar nu de reden van deze post: we komen erachter dat de camper toch niet geschikt is voor waar we hem hebben gekocht (het was liefde op het eerste gezicht); we willen trekken naar verre oorden en niet bang zijn voor een heuveltje. Dat is met deze auto, hoe geweldig hij ook rijdt, te ambitieus. Deze is meer geschikt voor kortere afstanden en vlakke terreinen.

Het mag op deze site van liefhebbers een vloek zijn, maar we denken er sterk aan de bus te willen verkopen, ruilen omdat een T3 voor ons veel geschikter is.

Onze vraag is, wie kan hier ons een goed advies in geven. We zouden dat zeer op prijs stellen. Nogmaals: deze LT28 is echt een hele mooie, niks mis mee. We hadden alleen even op onze handen moeten aan zitten en bedenken of de bus ons brengt waar we willen zijn.

Groeten, familie Thijs
Laatst gewijzigd door Florian op wo jun 08, 2022 6:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
WilfredT2
Berichten: 242
Lid geworden op: do jan 23, 2020 11:01 am

Re: Net gekocht: een hele mooie LT28 6 cilinder benzine uit 1983

Bericht door WilfredT2 »

Goedemorgen,

in vergelijking met een LT is een T3 niet MEER geschikt voor langere afstanden of heuvels hoor.

Heb zelf een LT en een T2, maar qua afstandrijden is de LT fijner. Meer ruimte, betere zit. De cabine is een stuk groter en dat maakt het reizen comfortabeler. Oftewel, ga ook eens serieus proefrijden in een T3 voordat je nog weer wat koopt wat niet bij je past.

Bovendien zijn veel t3's ook niet vooruit te branden :-)

dit zijn zaken die je gewoon moet accepteren bij bussen/campers die in de jaren 70 zijn ontworpen en in de jaren 80 zijn gebouwd.
Florian
Berichten: 8
Lid geworden op: za mei 28, 2022 4:51 pm

Re: Net gekocht: een hele mooie LT28 6 cilinder benzine uit 1983

Bericht door Florian »

Dank voor je bericht!
Klopt wel wat je zegt: de LT rijdt op zich heerlijk en deze die we gekocht hebben in het bijzonder: de motor hoor je bij 90 km niet echt storend. Nee, we hebben geen uitgebreide ritten in een T3 gemaakt, wel in een T4 meegereden. Dus niet echt een vergelijking kunnen maken. We gaan het waarschijnlijk best redden met deze prachtige bus. Afspraken om er een LPG installatie in te zetten zijn al gemaakt en dan is rijden door Frankrijk op de B-wegen een goed vooruitzicht.
Ed_LT28
Berichten: 33
Lid geworden op: ma feb 25, 2013 1:09 pm
Locatie: Putten

Re: Net gekocht: een hele mooie LT28 6 cilinder benzine uit 1983

Bericht door Ed_LT28 »

Een T3 houdt ook wel op bij 110-115km p/u. Heb LTs en T3s gehad, maar uiteindelijk is een LT toch m'n favoriet. De ruimte, nostalgie etc. Een T3 is snel te klein voor meer dan 1 persoon. Ook heb je daar beperkt verbouwingsmogelijkheden. Een T4 is al echt moderner en niet te vergelijken met T3 of T4
Florian
Berichten: 8
Lid geworden op: za mei 28, 2022 4:51 pm

Re: Net gekocht: een hele mooie LT28 6 cilinder benzine uit 1983

Bericht door Florian »

We zijn nu echt ‘om’ en heel blij met de LT.

Overigens ben ik benieuwd naar ervaringen met een LPG ombouw. Ik begrijp dat je moet inleveren op vermogen en ook dat je op 15% meer verbruik moet rekenen. Klopt dat met jullie ervaringen?
De ombouw staat voor deze maand al gepland. Dat betekent dus wel nog twee jaar belasting betalen (de bus is namelijk uit 1984). Hmmm…
Ik had nog geen foto geplaatst en doe dat bij deze.
383DE7D7-A056-4F0E-AC80-C3600EC47398.jpeg
383DE7D7-A056-4F0E-AC80-C3600EC47398.jpeg (143.37 KiB) 1626 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hen3
Berichten: 19
Lid geworden op: do feb 21, 2019 10:09 pm
Locatie: Twente

Re: Net gekocht: een hele mooie LT28 6 cilinder benzine uit 1984

Bericht door Hen3 »

Ik rij ook op LPG en inmiddels wel belastingvrij.
Rijdt prima. Ik start ook op LPG.
Ik tank voor de winter de tank vol benzine en rij dit tussendoor weer leeg.
Ik rij op een tank gas 55 liter 250-300 km. gemiddeld dus 1 op 5,5. Heb nooit het verbruik op benzine berekend.
Wel handig om via LPG-finder of zo naar de prijzen te kijken. Ik heb afgelopen week verschillen gezien tussen 77 cent en meer dan 1 Euro.

Ik ga ervan uit dat je een camper-kenteken hebt, dan betaal je in elk geval het kwarttarief voor de wegenbelasting.

Succes met je mooie bus,

Hendrie
Florian
Berichten: 8
Lid geworden op: za mei 28, 2022 4:51 pm

Re: Net gekocht: een hele mooie LT28 6 cilinder benzine uit 1984

Bericht door Florian »

Beste Hendrie,

Dank voor je bemoedigende woorden.
Ja, de bus valt in het campertarief, nog twee jaar en dan gaat hij uit de belastingen, gelukkig.
1 op 5,5 is toch ook niet mis; we gaan zeker tanken waar we in NL onder de euro blijven en ik Frankrijk onder de 0,90.
Laten we hopen dat de prijzen misschien ooit nog een beetje zakken.

Geert en Florian (de zoon)
Gebruikersavatar
SvenHedinPS01SV
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 9:04 am
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Net gekocht: een hele mooie LT28 6 cilinder benzine uit 1984

Bericht door SvenHedinPS01SV »

Beste Florian,
Ik heb drie jaar met een T3 camper vrijwel heel Europa door gecrost, heerlijke bus maar ondanks de 2 liter boxer benzine ( gemiddeld 1op 7) was het niet een echte klimmer, gelukkig was het een joker met een laag hefdak want mijn maatje had meer problemen met 1.6 diesel met een vast hoog dak. Uiteindelijk hebben we alle twee in 2003 een LT28 6 cylinder diesel gekocht en hebben dezelfde toertjes nog eens gemaakt. Een stuk beter door meer ruimte en eigenlijk dezelfde snelheid zowel vlak als klimmen. De camper is een toermiddel en als je jezelf een beetje tijd geeft kom je er wel zelfs met 40 km/u klimmen in de bergen. k heb nog steeds wel een T3 1.6 diesel erbij die geschorst staat en opgeknapt moet worden, en ja de onderdelen zijn makkelijker en goedkoper te vinden maar toch blijft mijn grote liefde bij de LT ondanks alles wat ik al heb moeten ondergaan tijdens mijn restauratie
Afbeelding
Groet, Arnold
2002
2002
2002_011-min.JPG (254.78 KiB) 1492 keer bekeken
Bijlagen
2004
2004
Camper 3-min.jpg (20.69 KiB) 1492 keer bekeken
Florian
Berichten: 8
Lid geworden op: za mei 28, 2022 4:51 pm

Re: Net gekocht: een hele mooie LT28 6 cilinder benzine uit 1984

Bericht door Florian »

Beste Arnold,

Geweldige foto's en indrukwekkend dat jullie met twee T3's en LT's zulke enorme afstanden hebben afgelegd. Ook gewoon de bergen in. Heel erg leuk!

Ja, ik ben nu ook echt wel zover dat de LT uiteindelijk een betere keuze is dan de T3 ivm met ruimte en rijervaring. Onze aanvankelijke schrik had vooral te maken met de hoge benzinekosten. En zelfs als er straks een LPG in zit (naar het bericht van Hendrie rijdt een LT dan 1 op 5,5) baart me dat nog steeds wel zorgen.

Ik ga ervanuit dat we lang plezier van de bus kunnen hebben en zet de kosten voor tanken maar af tegen hotelkosten die er niet zijn. Het totaalsommetje is dan weer redelijk in orde.

Maar de bus ziet er prachtig uit en het erin rijden vind ik een feestje.
Ed_LT28
Berichten: 33
Lid geworden op: ma feb 25, 2013 1:09 pm
Locatie: Putten

Re: Net gekocht: een hele mooie LT28 6 cilinder benzine uit 1984

Bericht door Ed_LT28 »

Hey Florian,

Snap je twijfel, heb zelf eerst een tijd een LT28 gehad, verkocht aan vrienden en zelf een T3 gekocht. Kon je toch net wat harder mee (ivm turbo diesel). Na 1 jaar en dus 1 vakantie weer verkocht en dezelfde LT weer terug gekocht. De ruimte met keuken, evt slaap en zit gedeelte is echt wel groter en het rijden ansich vond ik toch leuker. Je moet er van houden, maar inmiddels dus behoorlijk verknocht aan de LT. Vind het zelf ook wat unieker en daarom specialer dan de T serie van VW. Maar goed, zo moet ieder een afweging maken!

Groet,
Edward
Plaats reactie