koelvloeistof lekkage

Volkswagen LT 2 (1996-2006)
Plaats reactie
Chester1974
Berichten: 4
Lid geworden op: do jul 27, 2017 8:28 pm

koelvloeistof lekkage

Bericht door Chester1974 »

Hallo,

Ik heb een L46A waarom ik de nodige problemen heb. Het volgende is gebeurd. Auto reed prima. Geen problemen. Tijdens het rijden plots koelvloeistof op de voorruit en lampje ging branden. Gestopt. Allemaal rook op het blok en koelvloeistof droop overal. Bus is toen weggesleept. Naar de garage. Bleek dat een koelvloeistofslang kapot was. Deze is vervangen. Volgens garage geen lek in de koppakking. Auto opgehaald. Reed prima. Alleen na 150 km. Lampje van de radiateur ging branden. Gestopt. Onder peil en ik zag wat spetters op de vervangen slang zitten. Leek erop dat het bij de dop vandaan kwam. weer gaan rijden. Niks aan de hand. Na half uurtje rijden gestopt. Gekeken of het peil nog normaal was. Met de motor uit. Toen zag ik geborrel in het expansievat en de dop zat weer losser. Vast gedraaid. Peil was wel lager maar niet beneden minimum. 150km verder. Weer lampje branden. Peil te laag. . Leek erop dat de motor toch ook vloeistof via overlooparmpje/slangetje uit het expansievat had gegooid. Gevuld.
Thuisgekomen. Gekeken peil wel iets gezakt maar niet op minimum. Afpraak gemaakt bij garage. Dop verwisseld met een nieuwe de volgende dag, omdat ik toch dacht dat het daaraan lag. Dag erna weer gereden. Geen problemen. Auto rijdt goed. wel zag ik dat de temperatuuur niet helemaal volledig op 90 stond. En bij rijden van 100 km/uur zag ik het wijzertje heel licht omhoog tikken en weer terug. Bijna niet te zien. Na 150 km lampje branden. Precies bij thuiskomst. Volgende dag gekeken..zag waterspoor langs de pas aangebracht slang. daar waar de klemmen erop zitten. Vooral bij de motorzijde. Vervolgens koud gevuld. Motor gestart en zag toen dat de vin meteen draait. Uitgezet. Vervolgens dop radiateur eraf en gestart. geen bellen of iets in het expansievat.Volgende dag gekeken. Leek erop dat het vloeistofniveau iets was gezakt maar niet heel veel. Auto gestart naar de garage gereden. Reed prima. Wel temp bleef net iets onder de 90 hangen. Auto achtergelaten bij garage. Garage heeft onderzoek gedaan. Ze kunnen geen lek vinden. Is intern zeggen ze.Wat intern het is weten ze niet, daarvoor moet hij opengemaakt. Ze zeggen hij bouwt druk op. Ze weten niet of het de koppakking is. En is de auto niet waard om te maken. Omdat hij ook al 2 keer open is geweest in verleden. En er zijn weinig onderdelen zeggen ze. Dus zeggen ze verkopen. Ze hebben wel vastgesteld dat de motor via het overloopje water eruit gooit. Dat hebben ze gezien. Ik heb de auto opgehaald. Teruggereden en reed prima. Maar tijdens terugreis duurde het heel lang voordat metertje los kwam van de 50 graden en de hele terugreis bleef de temperatuurmeter hangen tussen de 60 en 70 graden. Aangekomen gekeken naar vloeistofpeil. boven minimum. wel wat gezakt. Verder wel weer wat spetters op de slang. Dat leek erop via de overloop eruit gegooid te zijn. Dus ik twijfel nu.
Kan het niet gewoon te maken hebben met de temperatuursensor of thermostaat? of zou het toch de koppakking zijn? overigens geen smurrie op de oliedop of peilstok. Geen witte rook.
Ed_LT28
Berichten: 33
Lid geworden op: ma feb 25, 2013 1:09 pm
Locatie: Putten

Re: koelvloeistof lekkage

Bericht door Ed_LT28 »

Ik heb helaas exact hetzelfde. (slangen vervangen, dop vervangen, thermostaat vervangen) Zie hier: viewtopic.php?f=34&t=10901

Nog geen oplossing helaas, heb wel een Koelsysteem diagnose / afpers en vulsset gekocht om het te gaan testen. Dan kan je druk op je systeem zetten en kijken waar het lekt. Hoop daar dit jaar nog mee aan de slag te gaan. Is het bij jou niet je thermostaat?
Chester1974
Berichten: 4
Lid geworden op: do jul 27, 2017 8:28 pm

Re: koelvloeistof lekkage

Bericht door Chester1974 »

Hallo Ed,

Dank voor je reactie. Ja ik denk ook aan de thermostaat. Hoewel de kachel wel gewoon warm wordt, maar het lijkt wel iets minder heet. Ik kreeg nog als tip om de koelwaterslangen die naar de egr-klep lopen door te verbinden, zodat die klep er niet tussen zit. Want die klep wil nog wel eens doorroesten in de waterzijde. Dus ik ga even bij een andere garage een check laten doen..op het hele lekkage verhaal. En dan ook laat ik naar dat doorverbinden kijken. Verder ben ik helaas zelf een leek..
Chester1974
Berichten: 4
Lid geworden op: do jul 27, 2017 8:28 pm

Re: koelvloeistof lekkage

Bericht door Chester1974 »

Hallo,

Nou bleek toch een lekke koppakking. Garage heeft met vloeistof vastgesteld. Is van de week hersteld. Kop geperst. Bleek niet lek te zijn. Kop gevlakt. Nieuwe koppakking is erop gezet. Rijdt weer prima. Na enige kilometers had de auto wel de pakking van de inlaat eruit geblazen. Deze is van kurk. maar nu ook vervangen en probleem opgelost. En hopen dat het zo blijft
Plaats reactie