Hertog Jan Camper

Stel jezelf voor aan de andere gebruikers van dit forum.

epmans
Berichten: 45
Lid geworden op: do mei 28, 2020 7:20 am
Locatie: Hoorn NH

Re: Hertog Jan Camper

Bericht door epmans »

Van mij niet hoor. Ik sta hier prima om alle belevenissen in kort te noemen.
epmans
Berichten: 45
Lid geworden op: do mei 28, 2020 7:20 am
Locatie: Hoorn NH

Re: Hertog Jan Camper

Bericht door epmans »

heb de camper toch weer even uit de stalling gereden om naar een vriend te gaan. hij heeft een 4 kolomsbrug waar we de LT van onder konden bekijken ivm paar klachten en wensen.
$_86 (5).jpg
$_86 (5).jpg (91.96 KiB) 1052 keer bekeken
- gekraak bij inveren, met name bestuurderskant.
dit is opgelost door de pennen van vers vet te voorzien

- de bestuurder zit op een scania-stoel, onder de auto hangt een luchtpomp.
nu is dit allemaal aangesloten en ga ik ondervinden of ik de luchtvering wat vind. Er was 1 slang kapot en waarschijnlijk was dat de reden om het niet meer te gebruiken. na een boel gepriegel werkt het weer.

- stuurspeling
hier hebben we het volledige onderstel bekeken en hebben twee oorzaken kunnen vinden. de eerste is ruimte in het linker voorwiel wat we direct hebben kunnen verhelpen door de zelfborgende moer iets verder aan te draaien. dat was al een verbetering.
nog te doen is om de schakelstang te vervangen wegens ruimte op een van de kogels.

de stootrubbers voor de achteras zijn vergaan. de schotels zijn trouwens ook deels rot. ik heb deze ook maar besteld. enerzijds denk ik dat ik niet veel verbetering zal merken aan het stuurgedrag maar wellicht wel aan windgevoeligheid bij zijwind en daardoor toch minder hoeven sturen en dat de camper misschien wat minder wiebelt zodra iemand in of uitstapt.

Het totale kostenplaatje van de onderdelen is 75 euros dus niet iets om ergens een besparing te zoeken.
epmans
Berichten: 45
Lid geworden op: do mei 28, 2020 7:20 am
Locatie: Hoorn NH

Re: Hertog Jan Camper

Bericht door epmans »

heeft iemand een gebruikershandleiding van een LT1?

in onze LT45 Camper mist die.
wat is de standaard voorgeschreven bandenmaat? ik zie dat ik op de stuuras 195 breed heb, achter 205 (dubbellucht). reservewiel nog niet nagekeken bedenk ik me nu.

ik wil graag weten wat gebruikelijk is.
Gebruikersavatar
benno
Berichten: 976
Lid geworden op: wo jan 19, 2011 9:22 am
Locatie: hengelo ov

Re: Hertog Jan Camper

Bericht door benno »

185 / 14 is origineel , wel vaker zijn achter bredere banden opgezet omdat deze ook iets hoger zijn en met het idee dat de motor dan minder toeren hoeft te maken en het daardoor stiller word .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
epmans
Berichten: 45
Lid geworden op: do mei 28, 2020 7:20 am
Locatie: Hoorn NH

Re: Hertog Jan Camper

Bericht door epmans »

dank voor je reactie benno.

mooie is op dit moment dat er geen afwijking is in snelheid meter/ gps. Zeker ook een voordeel van de bandenmaat.
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Hertog Jan Camper

Bericht door Barny »

klopt, met die bandenmaat klopt de snelheidsmeter precies, alleen de afstandmeter niet meer, je legt meer afstand af dan de teller aangeeft

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
epmans
Berichten: 45
Lid geworden op: do mei 28, 2020 7:20 am
Locatie: Hoorn NH

Re: Hertog Jan Camper

Bericht door epmans »

genoeg zin vergaard om de stuurstang te vervangen wegens ruimte op een kogel. voorkant even op wat balken gereden en er onder gaan liggen. moertje los, even rammen, dan de voorkant hetzelfde en de nieuwe kan er op.

maar dat liep net even anders. flink wd40 er op en paar dagen later de moker er weer bijgepakt maar liep opnieuw op niks uit. de achterste kogel wou er niet uit, dus die aan de kant vh stuurhuis deed ik nog maar niks mee.

de buurman stelde voor dat ik op zijn brug kwam zodat ik niet op de grond hoefde te liggen, het linker wiel kon demonteren om er gewoon makkelijker bij te kunnen met de moker.
nou toen hij genoeg klappen gehoord had greep hij in. Pakte een brander om de boel heet te stoken. Moker dr op, nog niks. Brander er weer op tot de boel in de boel stond en naja uiteindelijk kwam die los. Aan stuurhuis kant was het eenvoudig met een paar klappen vd moker.
Halfuur gewacht om de boel te laten afkoelen en toen zat de nieuwe er op.

Spelingsvrij sturen is wel erg lekker hoor, dat kan ik iedereen aanraden! :D
epmans
Berichten: 45
Lid geworden op: do mei 28, 2020 7:20 am
Locatie: Hoorn NH

Re: Hertog Jan Camper

Bericht door epmans »

met het vervangen vd stuurstang ben ik erg blij. dát is echt een heel grote verbetering gebleken.

nu ook kleppendekselpakking vernieuwd. er drupt toch wel wat motorolie en ik houd daar gewoon niet van. natuurlijk kwestie van iets er onder leggen als je op je eigen oprijpad staat, maar met heel even parkeren ligt er toch wat. Nu inmiddels 500km verder en het is goed. Voor hoelang zullen we zien ;)

de versnellingsbak had ook last van gedruppel. eerder de boutjes vd carterpan licht aangedraaid maar snel er na weer verder aan het druppelen. de kurkpakking is er nu uit, dat stelde niet veel meer voor. Nu is er een vloeibare pakking tussen. Eens zien hoe lang die het volhoudt.
Grootste voordeel is dat de olie is gevuld tot maximaal want ik vind de versnellingen nu een stuk makkelijker.

de stootkussens op de achteras (bladveren) zijn ook een grote verbetering. vooral bij in- / uitstappen schommelt de bus nu veel en veel minder.

inmiddels ook maar 4 nieuwe achterbanden laten monteren. vorig 2 nieuwe opgekomen en die zijn nu op de vooras gekomen.

alles bijeen lage kosten voor grote verbeteringen. dit houdt m met plezier op de weg.
epmans
Berichten: 45
Lid geworden op: do mei 28, 2020 7:20 am
Locatie: Hoorn NH

Re: Hertog Jan Camper

Bericht door epmans »

nieuwe apk er op.
was nog niet nodig maar in het voorjaar vind ik dat maar niks dus voortaan eind september.

alleen de sleepring had ik vervangen omdat de claxon niet altijd werkte. bleek een stukje te missen waar hij dus geen contact maakte. Nieuwe voor een tientje... waar hebben we t over.
Plaats reactie