Veren enschokdempers vervangen
Veren enschokdempers vervangen
De voorkant van mijn LT35D hangt al jaren te laag,
en in de bochten hangt hij veel te veel over.
Op de brug is duidelijk te zien dat de veren gebroken zijn of dat de kracht er uit is,
want de draagarm raakt altijd de rubber eindstop.
Op zoek naar nieuwe veren vond ik op het duitse LT forum veel goede info:
http://www.lt-forum.de/dokuwiki/doku.p ... r_wechseln
VW 281411105B (normal gelb) VW 281411105F (verstärkt blau) VW 281411105D (verstärkt grün)
Ik denk dat ik voor de zwaarste versie ga (D) met mijn zware alkoof opbouw.
Op de bijgevoegde link maken ze de draagarm los aan de wielkant van de bus,
maar volgens mij is het handiger om dat aan het scharnierpunt los te maken.
Iemand daar ervaring mee?
Dus niet zoals op deze foto.
en in de bochten hangt hij veel te veel over.
Op de brug is duidelijk te zien dat de veren gebroken zijn of dat de kracht er uit is,
want de draagarm raakt altijd de rubber eindstop.
Op zoek naar nieuwe veren vond ik op het duitse LT forum veel goede info:
http://www.lt-forum.de/dokuwiki/doku.p ... r_wechseln
VW 281411105B (normal gelb) VW 281411105F (verstärkt blau) VW 281411105D (verstärkt grün)
Ik denk dat ik voor de zwaarste versie ga (D) met mijn zware alkoof opbouw.
Op de bijgevoegde link maken ze de draagarm los aan de wielkant van de bus,
maar volgens mij is het handiger om dat aan het scharnierpunt los te maken.
Iemand daar ervaring mee?
Dus niet zoals op deze foto.
Re: Veren enschokdempers vervangen
Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat je de onderste draagarm niet ver genoeg krijgt weggeklapt om de veer er uit te halen. De fusee losmaken is de officiële Volkswagenmanier:
1990 1G, tweetanksysteem
Re: Veren enschokdempers vervangen
In het boekje staat: als je de onderste fuseekogel niet los krijgt, maak dan de bovenste los. Dus ik denk dat je even moet kijken wat het makkelijkste is
1990 1G, tweetanksysteem
-
- Moderator
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: Veren enschokdempers vervangen
overhellen komt niet door zwakke veren
en kijk alsjeblieft uit, er staat heel veel kracht op die veren
Barny
en kijk alsjeblieft uit, er staat heel veel kracht op die veren
Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Veren enschokdempers vervangen
heb al een paar keer gedaan via de methode zoals omschreven....absoluut niet de schanierkant dit ivm dat je hem er niet terug in krijgt. verder is hulp van een veerspanner noodzakelijk indien je voor de zwaarste veren gaat. verder logisch en veilig werken.
gr harm
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
Re: Veren enschokdempers vervangen
Ook voor het loshalen van de veer?
Re: Veren enschokdempers vervangen
Op die Duitse foto zit de stuurstang vast; ze hebben de stabilisator en de remklauw losgemaakt.
1990 1G, tweetanksysteem
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: Veren enschokdempers vervangen
elke centimeter dat je hem voorspant komt hij eerder vrij van de onderste draagarm waardoor een schuin uitschieten van de veer wordt voorkomen. verder alle delen losnemen zoals remklauw en stuurkogel en spoorstang/reactiestang dit om alles zo "flexibel" mogelijk te maken.
daf 800 still going strong pride of the east
- lleoo
- Site Admin
- Berichten: 3166
- Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
- Locatie: veendam
- Contacteer:
Re: Veren enschokdempers vervangen
ik heb nog nooit een veerspanner gebruikt maar wel de kracht van de veer om de fusee los te maen en het gewicht van de bus om de fsee weer vast te maen, verder vind ik het persoonlijk een klein klsje om de veren en schokbrekers te vervangen, goed kijen kleine stapjes en kleine afstanden voordat de veer zijn volledige druk ineens los laat
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Re: Veren enschokdempers vervangen
Het vervangen van de veren en schokdempers is gelukt.
Halverwege bleken de draagarmen te veel roest te hebben om ze terug te plaatsen,
dus die zijn ook door betere exemplaren vervangen.
Omdat de draagaremen er in zijn geheel uit waren,
kon ik de veer er netjes zonder iets te beschadigen in krijgen met twee krikken(garage krik en een klein pomp krikje).
De eerste ging wat lastig , want ik had de spoorstang pas later vast gezet.
Het is beter om die gelijk vast te zetten.
De grootste oorzaak van de roest schade is de ijzeren plaat van de rubber eindstop.
Ik heb deze nu gemonteerd met een laagje rubber er tussen van een binnenband.
Verder heb ik gelijk alle fusee kogels vervangen.
De nieuwe exemplaren van het merk topran waren erg goedkoop,
maar de onderste waren op het bevestigingspunt 1,5 mm te dik,
dat was een aardig klusje om dat er af te frezen en te schuren.
De camper rijd nu prima, vooral drempels en hobbels gaan veel soepeler en de voorkant staat veel minder naar beneden.
Wel ga ik nog de ontbrekende stabilisatie stang plaatsen,
want de camper hangt nog te veel in de bochten.
Halverwege bleken de draagarmen te veel roest te hebben om ze terug te plaatsen,
dus die zijn ook door betere exemplaren vervangen.
Omdat de draagaremen er in zijn geheel uit waren,
kon ik de veer er netjes zonder iets te beschadigen in krijgen met twee krikken(garage krik en een klein pomp krikje).
De eerste ging wat lastig , want ik had de spoorstang pas later vast gezet.
Het is beter om die gelijk vast te zetten.
De grootste oorzaak van de roest schade is de ijzeren plaat van de rubber eindstop.
Ik heb deze nu gemonteerd met een laagje rubber er tussen van een binnenband.
Verder heb ik gelijk alle fusee kogels vervangen.
De nieuwe exemplaren van het merk topran waren erg goedkoop,
maar de onderste waren op het bevestigingspunt 1,5 mm te dik,
dat was een aardig klusje om dat er af te frezen en te schuren.
De camper rijd nu prima, vooral drempels en hobbels gaan veel soepeler en de voorkant staat veel minder naar beneden.
Wel ga ik nog de ontbrekende stabilisatie stang plaatsen,
want de camper hangt nog te veel in de bochten.