Water spuit onder dop expansievat weg

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
herogewier
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mar 08, 2019 8:29 pm

Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door herogewier »

Hallo, ik heb een VW LT 18 Sven Hedin camper. Rijdt op zich prima maar als ik een tijdje 80/90 rijdt spuit het water uit het expansievat en loopt de temp. op. Het water komt dan echt onder de dop uit.
Wanneer ik gewoon 60 rijd is er niets aan de hand en blijft alles goed.


Er zit een gereviseerde motor in en daar lijkt het één en ander veranderd te zijn. De slang die het expansievat boven uit gaat hebben ze afgesloten. MAar goed daar zal over nagedacht zijn denk ik als leek? Maar kan dat dit veroorzaken?

En als ik op foto's filmpjes kijk lijkt me die slang normaal met t-stuk op de slang te horen die vanuit de motor naar de radiator loopt. Zou dat daar opnieuw op aan te sluiten zijn.

Thermostaat is er uit, waterpomp is goed, radiator zou nog kunnen, maar lijkt eigenlijk ook niet slecht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door harm.eikelkamp »

dit gaat zo niet werken.....in orginele toestand terug brengen omdat het expansievat ook tevens voor de ontluchting zorgt....alle slangen weer orgineel maken......vraag even aan willem s hier op het forum misschien dat hij je een juiste foto kan mailen

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
herogewier
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mar 08, 2019 8:29 pm

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door herogewier »

Dat zou wel mooi zijn inderdaad een orginele foto, daar al naar aan het zoeken geweest online maar niet echt kunnen vinden. Dank je.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door Carlo »

Dit plaatje geldt als het goed is voor de CH en de CL.
Maar er staan nog andere plaatjes op die site.
https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/lt+l ... 121-33000/
CH en CL.png
CH en CL.png (162.38 KiB) 2785 keer bekeken
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door harm.eikelkamp »

top carlo... :D :D
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
herogewier
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mar 08, 2019 8:29 pm

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door herogewier »

Dank Carlo,

Probleem nu dus dat bij dat stuk waar thermostaat in zit bij mij geen ingang zit om die uitgaande buis van expansie op te koppelen. Ik zie dat die vaak met t-stuk op die buis zit na de thermostaat dus dat lijkt me ook in theorie mogelijk. Alleen of dat dan ook lukt?


Kan dit ook grotendeels het uitspuiten verklaren dat deze buis niet meer aangesloten is?

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door Carlo »

Heb je slang (3) wel?
En is dit wel het goede plaatje?
Heb jij een motor uit een Porsche of Audi of zo?
1990 1G, tweetanksysteem
herogewier
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mar 08, 2019 8:29 pm

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door herogewier »

Ja is een gereviseerde motor, volgens mij een Audi inderdaad. Die aansluiting is inderdaad anders dan het plaatje.
Heb nu bij diverse mensen na gevraagd, ook bij garage die ook LT met koelproblemen had staan. Die had 2 radiatoren voor elkaar staan, maar werkte niet en die man had nu een orginele radiator op de kop getikt maar daar was hij bang voor dat die ook niet zou werken.
We willen kijken om in ieder geval een andere radiator er in te zetten en te zien wat hij dan doet. WEet ook niet of deze motor meer koeling nodig heeft.
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door Rik »

Hoe is de temperatuur van de motor? Dat het koelwater eruit spuit hoeft niet te betekenen dat de motor te warm wordt. Het koelwater zet altijd uit als het warm wordt. Daarom heet dat vaatje een expansievat. Eigenlijk dus een opslagvat voor uitgezet koelwater.
herogewier
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mar 08, 2019 8:29 pm

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door herogewier »

Zolang ik 60/70 rijdt niets aan de hand en is alles ok. Ga ik 80 rijden dan komen de problemen en loopt de temperatuur op, dan gaat het eruit.
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door harm.eikelkamp »

ja dus expansie van het water plus dat het water niet weg kan omdat je maar op 1 slang bent aangesloten en de bovenzijde van je radiateur niet ontlucht wordt
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
herogewier
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mar 08, 2019 8:29 pm

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door herogewier »

Ik ben al wat aan het zoeken, maar wat zou je daar nu voor kunnen gebruiken om die slang daar aan te sluiten. Zal één of ander t-stuk tussen moeten maar wat kan daar dus voor gebruikt worden of waar zoeken jullie daar normaal naar?
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door Carlo »

Op het plaatje dat ik hierboven gepost heb zie ik eerlijk gezegd niet waar het water nou precies in de motor stroomt en waar het er weer uit komt.
Maar ik zou proberen het origineel te maken, zoals Harm zegt.
Je kunt op de sloop kijken of je daar een passend T-stuk vindt.
Of bij een automaterialenzaak, zo iets als dit.
Welke diameter slang is het?
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
KemperHenk
Berichten: 249
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:15 pm
Locatie: Horst aan de Maas

Re: Water spuit onder dop expansievat weg

Bericht door KemperHenk »

Rij je zonder thermostaat? Vaak denkt men dat men door het verwijderen van een thermostaat de max koelwater themperatuur van de motor kan verlagen, doch er zijn thermostaten met een voetklepje welke een omloop reguleren, dit om bij gesloten thermostaat snel de bedrijfsthemperatuur te kunnen berijken. Indien men dit soort thermostaten verwijderd en de motor laat lopen kan de motor warm lopen! Koelwaterstroom kan dan in de motor gaan circuleren zonder via de weg door de radiateur te nemen, weg van minste weerstand.

Eigenlijk hoort bij een gereviseerde motor ook een nieuwe, geen goede van de sloop, radiateur. Je weet dan dat het koelend vermogen maximaal is. Oude voertuigen daarbij heb je kans op ketelsteen o.i.d. in de radiateur. Doch het is normaal dat dit haast nooit gedaan wordt, een revisie is al duur genoeg en een goed uitziende radiateur laat men graag zitten i.v.m. extra kosten.
De opmerkelijkste ervaring,
met een LT28 D.
Dat insecten zich tegen de achterkant doodvliegen,
tijdens het rijden!
Plaats reactie