LT schiet uit de 4eversnelling / onderdelen gezocht EN gevonden!!!

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hen3
Berichten: 19
Lid geworden op: do feb 21, 2019 10:09 pm
Locatie: Twente

LT schiet uit de 4eversnelling / onderdelen gezocht EN gevonden!!!

Bericht door Hen3 »

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Hendrie en ik ben sinds vorig jaar trotse bezitter van een brandweerrode LT28 uit 1981. Hij staat op kenteken als personenauto, is multifunctioneel ingericht en kan zowel als camper, als bus en als personenauto voor 8 personen op kenteken gebruikt worden.
Het busje heeft net 50.000 originele kilometers op de teller staan en rijdt op LPG.
Wat betreft inrichting en stroom kan ik best veel.
Motorisch en qua aandrijving ben ik redelijk leek.
Daar ligt nu mijn vraag. Vorig jaar aan het eind van de vakantie schoot de auto spontaan uit de 4e versnelling. Eerst een incident, maar gaandeweg steeds vaker. Het is niet gerelateerd aan versnellen of afremmen. Het lukt ook niet om hem met de hand in de versnelling te houden.
De motorsteunrubbers blijken bij inspectie prima. Vervanging van de versnellingsbakolie en cardanolie heeft niet direct voor verbetering gezorgd maar ik heb daarna nog niet veel gereden ivm winterstalling (thuis).
De Olie die uit de bak kwam was wel een dikke caramelkleurige bagger. Er leken geen splinters in te zitten. Het is mij niet duidelijk of de stop voorzien is van een magneet.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee.
De bus moet binnenkort voor APK, dan wil ik hier ook naar laten kijken maar ik vind het wel fijn enigszins beslagen ten ijs te komen bij de garage.
Alvast Dank
Hendrie
Laatst gewijzigd door Hen3 op di jul 02, 2019 1:07 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: LT schiet uit de 4eversnelling

Bericht door Barny »

voor de APK maakt het niet uit of hij uit zijn 4 schiet
dan rest je alleen om de bak te laten reviseren of een andere bak er onder

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: LT schiet uit de 4eversnelling

Bericht door PaulusM001 »

smurrie in de bak lang niet vervangen, ook witachtig? dan is er water in gekomen vermengd met olie. Gewoon olie vervangen en regelmatige controle, succes.
"blusbus"
Hornox
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jan 02, 2019 9:20 pm
Locatie: Margraten

Re: LT schiet uit de 4eversnelling

Bericht door Hornox »

Hendrie,

Het kan ook aan de schakelstang zelf liggen wellicht? Bij een LT heb ik hier nog weinig ervaring mee maar bij de T3 kan je deze instellen. Wellicht staat deze niet goed? Voor je aan de bak begint wil je dit wel uitsluiten lijkt me.

Is het mogelijk de schakelstang van de bak af te halen en direct aan de bak te schakelen?

Verder heeft Barny gelijk: voor de APK is dit geen issue.

Mvg,
Bob
Sann
Berichten: 56
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:29 pm
Locatie: Amersfoort

Re: LT schiet uit de 4eversnelling

Bericht door Sann »

En probleem al gevonden / opgelost? Ik zou zeggen schakelmof of synchromeshring
Gebruikersavatar
Hen3
Berichten: 19
Lid geworden op: do feb 21, 2019 10:09 pm
Locatie: Twente

Re: LT schiet uit de 4eversnelling

Bericht door Hen3 »

Dank voor de reacties,
even een update en verzoek

ik heb de bus voor revisie weggebracht naar een revisiebedrijf. Daar is geconstateerd dat het voorste bakhuis stuk is. Hij is te repareren maar dat is een kostbare geschiedenis.
een vervangend exemplaar kunnen zij nog niet leveren.

Vandaar mijn vraag aan de mede forumgebruikers;
Is er iemand die nog een goed exemplaar heeft liggen, dan wel een goede wisselbak en/of oplossing?
ik hou me aanbevolen.
Het gaat om een LT 28 bouwjaar 1981 met een 1960 cc benzinemotor.
zie foto's


[album]https://photos.app.goo.gl/VBnRbk2GzbUk8viV9[/album]
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: LT schiet uit de 4eversnelling / onderdelen gezocht

Bericht door harm.eikelkamp »

even zoekfunctie gebruiken....zoeken naar knuttsel....deze even benaderen

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
Hen3
Berichten: 19
Lid geworden op: do feb 21, 2019 10:09 pm
Locatie: Twente

Re: LT schiet uit de 4eversnelling / onderdelen gezocht

Bericht door Hen3 »

En dan weer een update.

Het bleek dat mijn koppelingshuis stuk was. Het transmissie-revisiebedrijf kon dit niet meer vinden. Zoals ik al vaker lees worden onderdelen schaarser. Reparatie zou kunnen. Vervangen is makkelijker.
Aangezien de grootste internetzoekmachine een goede vriend van mij is heb ik bij toeval een vervangend exemplaar gevonden bij een autodemontagebedrijf. Deze meneer geeft aan nog wel wat meer onderdelen te hebben van een LT.
De bak is gereviseerd en weer gemonteerd.
Aangezien alles open lag ook de koppelingsplaten en drukgroep vervangen. Ook dit is in de reguliere handel niet meer te vinden.
Via dit forum kwam ik op een E-bay link van BM Kupplungsbau in Düsseldorf http://www.bm-kupplungsbau.de/ueberuns.php. Ik heb dit bedrijf gevraagd en ja zij kunnen nog leveren en zeggen altijd voorraad te hebben. Het gaat dan om zoals ze tegenwoordig zeggen; een refurbished exemplaar.
Dus op naar Düsseldorf omdat ik niet kon wachten op de levering per post. De oude set daargelaten zodat deze weer voor een volgende gereviseerd kan worden. Hier geven ze in dit geval € 50,-- voor. (bedrijf doet ook aan inkoop).
Op de deadline was de auto gerepareerd. Inmiddels heeft hij ons weer naar Oostenrijk heen en weer gebracht waar we Max voor de tweede keer in successie hebben zien winnen. Onderweg en op de camping zoals gewoonlijk veel bekijks.
Ik hoop dat ik de mede forumgebruikers hier mee help.

PS. Ik heb het oude koppelingshuis bewaard. Volgens mij is het grootste probleem de geleidehuls van de druklager. Heeft iemand ervaring met revisie hiervan?
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: LT schiet uit de 4eversnelling / onderdelen gezocht EN gevonden!!!

Bericht door Carlo »

Wow, een fabriekje dat koppelingen reviseert :D
Heb je een foto van je "stuk koppelingshuis"?
Ik kan me er niks bij voorstellen.
1990 1G, tweetanksysteem
Plaats reactie