Wie wil mij helpen het raadsel op te lossen: met koude motor wil hij niet starten

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Wie wil mij helpen het raadsel op te lossen: met koude motor wil hij niet starten

Bericht door Stef »

Ik heb een gecompliceerd startprobleem bij een koude motor, maar misschien is er een eenvoudige oplossing. Wil iemand mij helpen om het probleem op te sporen en indien mogelijk te fixen? Ik vrees de rekening achteraf van de garage die ik hiervoor zou kunnen benaderen. Ik wil er wel voor betalen, maar niet het garage-uurtarief.

Het probleem:

- Het starten met een koude motor: De motor van de LT 28 2.0 liter benzine met LPG-installatie en elektronische ontsteking, gaat wel rond maar slaat niet aan, niet op gas en niet op benzine. Ook niet met een volle accu. Wel bijna, maar niet helemaal. Voordat het starten helemaal niet meer lukte, had ik een beetje benzine nodig om hem vervolgens op gas te kunnen starten. Nu lukt dat ook niet meer.

- De gaskraan heb ik met de stelschroef op de leiding wat meer open gedraaid. En toen hij te rijk stond weer wat dichtgedraaid.

- Als hij warm is start hij en rijdt hij goed.

- De carburateur: Hij is kort geleden gereviseerd, dwz alle pakkingen en membranen vervangen. De eerder al verbogen chokeklep is er daarna uit gehaald omdat de automatische choke niet werkte. Op LPG maakt dat niet uit werd er gezegd. De choke deed het toch niet.

- Sinds de chokeklep eruit is rijdt hij 1 op 4 op LPG (normaal was 1 op 5-5,8). Al langer rijdt hij soms tijdelijk op minder cilinders, al valt dat pruttelen de laatste paar keren dat ik reed, wel mee.

- Compressiemeting zuigers: 11.6 – 11.6 - 11.5 - 12.7

Wie wil en kan mij helpen om het raadsel op te lossen? Ik woon zelf in Utrecht. Dichtbij zou handig zijn, maar ik kan ook wel ergens naartoe komen, mits ik een sleepje kan vinden.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Sven Scholten
Berichten: 44
Lid geworden op: zo jan 13, 2019 7:40 pm

Re: Wie wil mij helpen het raadsel op te lossen: met koude motor wil hij niet starten

Bericht door Sven Scholten »

Lijkt me toch een mengselprobleem. Vooral met een koude motor.
Het verwijderen van de choke zorgt er voor dat de motor op benzine sowiezo heel moeilijk start.
Je kunt dit (als noodgreep) 'oplossen' door tijdens het starten met het gaspedaal te spelen. Hierdoor zal de acceleratiepomp bij iedere keer dat je het pedaal intrapt extra benzine inspuiten en het mengsel verrijken.

Als je LPG met een verdamper gebruikt. En dat is vrijwel zeker met een oude motor. Dan is ook de choke van belang bij het starten. De verdamper en de hoeveelheid gas die verdampt wordt is afhankelijk van het vacuum van de motor. Als je dit vacuum te laag maakt, bijv. door het verwijderen van onderdelen zal de lpg opbrengst minder zijn.

Het onregelmatig lopen kan ook heel makkelijk veroorzaakt worden door een te arm mengsel.

Mijn advies zou zijn om een goede complete carburateur terug te plaatsen en dan de bus op nieuw afstellen op benzine en gas.
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Wie wil mij helpen het raadsel op te lossen: met koude motor wil hij niet starten

Bericht door Barny »

er is bij LPG altijd 1 vuistregel
altijd moet de motor goed op benzine lopen en aanslaan, daarna pas beginnen bij de LPG afstelling

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Arie Slijpgruis
Berichten: 16
Lid geworden op: di mei 05, 2015 5:25 pm

Re: Wie wil mij helpen het raadsel op te lossen: met koude motor wil hij niet starten

Bericht door Arie Slijpgruis »

De choke is inderdaad van belang bij de koude start, maar wat ook erg belangrijk is zijn je bougies. Ik heb van een LPG expert gehoord dat je niet van die drie vonken bougies er in moet draaien.
Hij gebruikte altijd gewone NGK bougies, daar zwoor hij bij.
Ik had toendertijd ook wat start problemen bij mijn Audi 200 en na vervanging van de bougies reed hij ook gewoon beter.
Maar inderdaad, zorg dat hij eerst goed op benzine rijdt, dan komt het gas vanzelf wel.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wie wil mij helpen het raadsel op te lossen: met koude motor wil hij niet starten

Bericht door Stef »

Het probleem is nog niet opgelost.

Weet iemand een betrouwbare en goede garage voor zo'n oud beestje, die mijn carburateur weer tiptop in orde kan maken en de bus startend?

Dus: nieuwe chokeklep, schoonmaken, automatische choke reppen en testen. Dan alles opnieuw afstellen. En dan maar kijken of het zaakje weer koud wil starten.

En als het dat niet is dan is het soms op drie cilinders lopen het probleem.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Wie wil mij helpen het raadsel op te lossen: met koude motor wil hij niet starten

Bericht door Barny »

zo als altijd zou ik beginnen bij de basis, eerst compressie meten dan nieuwe bougies, kleppen stellen, nieuwe kabels en kappen, eventuweel contactpunen/verdeler kap, kijken naar "valse lucht" is dat naar tevredenheid dan verder kijken
de choke klep afstellen is een makkie maar totaal nutteloos als de basis niet goed is


ik kan het wel, maar dan zou het op mijn tempo moeten, en dan krijgen we problemen denk ik, en dan heb ik helaas ook geen ruimte om zo een ding lang te staan,


Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wie wil mij helpen het raadsel op te lossen: met koude motor wil hij niet starten

Bericht door Stef »

De basis kan best wel eens niet helemaal goed zijn, Barny. Hij rijdt namelijk niet altijd op alle cilinders.

De garagist die vorige zomer onderzoek heeft gedaan en die de chokeklep (die niet werkte) eruit heeft gehaald, had de volgende analyse van het probleem:
Start je op lpg ? Dan is die chokeklep niet nodig, sterker nog, die doet de gastoevoer stagneren. Daarnaast heb je niets van de carburateur nodig wanneer je op lpg rijd, dus zonde van het geld vind ik. Ik wijt slechte start aan teveel mechanische slijtage(lage & verschillende compressiedruk) dus daar zou wat mee gedaan moeten worden(kleppen/zuiger-veren/cilinders boren/honen) anders blijft het trammelant geven. Da’s wat ik er van denk...
De compressiemeting was toen: 11.6 – 11.6 - 11.5 - 12.7

Is die compressie idd niet normaal?
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Wie wil mij helpen het raadsel op te lossen: met koude motor wil hij niet starten

Bericht door Barny »

alles boven de 10 bar is wel goed
maar hoe is deze gemeten?
daarom zou ik als ik zo een probleem auto krijg gewoon weer bij 0 beginnen en vanuit daar opbouwen
ik vertrouw alleen mijn eigen waarnemingen en niet van onbekenden :)


Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Plaats reactie