Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Carlo »

Kan die carb dan niet over het hele bereik vetter worden afgesteld? Of kan dat alleen door een andere (hoofd)sproeier er in te draaien?
Misschien is de vlotter wel niet OK.
Maar ik ben geen carburateurspecialist. (verre van zelfs)
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Stef »

Met open chokeklep verbruik je toch meer LPG dan met dichte chokeklep, of klopt dat niet?
Waar kan anders mijn hoge verbruik vandaan komen?

Als ik laag in de toeren zit en net na de start rij ik op minder dan 4 cilinders, totdat hij het oppakt. Daarom start hij misschien ook beroerd. Dat slecht starten kost natuurlijk ook brandstof.

Toch denk ik dat een nieuwe carburateur (wie heeft er eentje voor mij?) of een revisie van de mijne (inclusief herstel van de automatische choke + klep) en opnieuw afstellen nodig heb.
En voor het starten moet ik misschien aan een nieuwe elektronische ontsteking denken. Die zouden toch nooit kapot gaan? Heeft iemand anders nog ervaring met e-spark?
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Carlo »

Stef schreef:Met open chokeklep verbruik je toch meer LPG dan met dichte chokeklep, of klopt dat niet?
Nee, de choke hoort juist helemaal open te gaan. De choke staat alleen dicht bij koude motor. Als de choke dicht staat wordt de carburateur als het ware vacuüm getrokken door de draaiende motor. Door dat vacuüm wordt een grote hoeveelheid benzine uit de sproeiers gezogen terwijl lucht maar mondjesmaat toegang heeft. Daardoor ontstaat een vet mengsel. Maar bij warme motor moet de choke compleet open.
Hoe LPG daar precies in past weet ik niet, ik heb geen ervaring met LPG :(

Je zou 's van een collega benzinerijder de bougiekabels moeten lenen, kijken of het daar aan ligt.
Is het altijd dezelfde cilinder die niet meedoet?
Heb je met koude motor bij alle bougies een vonk?
Is je verdelerkap nog goed?
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door harm.eikelkamp »

En voor het starten moet ik misschien aan een nieuwe elektronische ontsteking denken. Die zouden toch nooit kapot gaan? Heeft iemand anders nog ervaring met e-spark?
aan jou elektronische ontsteking ligt het niet!!!! ik denk dat je eerst moet kijken of je een vonk hebt als je koud start.

heb je dat, dan zit het probleem toch echt in je brandstof circuit. dan als hij koud is en op 3 of 2 cylinders loopt......dat zou of verdeelap of bougiekabels zijn. tja het is niet eenvoudig als je niet de juiste mensen erbij hebt :D :D :D :D

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Stef »

Ik ga eerst eens even op vakantie en dan duik ik onder de motorkap. Vonkjes controleren en kijken of ik de gaskraan iets open draai en of het dan beter gaat.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door harm.eikelkamp »

stef en caroline prettige vakantie

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Stef »

Er is intussen veel gebeurd en veel uitgesloten. Ik heb er een spik splinter nieuwe carburateur in gezet, één van de T3. En sindsdien start hij weer. Maar het verbruik lijkt nog niet echt verbeterd (1 op 4 was het de laatste tijd).

Ik heb vandaag de bougies en bougiekabels gecheckt. De bougies zagen er goed uit, mooi droog grijs met een tikkie bruin. En de kabels waren nog soepel.

De ontsteking hebben we gisteren met een stroboscoop op tijd proberen te zetten. Maar daarna reed hij slecht, en vanochtend wilde hij niet starten. Toen ik de ontsteking weer terugzette zoals hij stond, startte hij wel en reed hij aardig.

Later vandaag reed hij best goed op de snelweg, lekker met de vrachtwagens mee. Een ritje van 60 km. Onverwacht vroeg was de LPG op (terwijl er nog twee lampjes brandden), waardoor de motor van slag leek. Overgeschakeld op benzine pruttelde/haperde hij toen verder. Hij reed weer op drie of minder cilinders.

(Dit probleem had ik vorig jaar al op LPG en benzine, nog voordat de chokeklep uit de oude carburateur gehaald was. Soms pruttelt hij dan, maar hij kan het ook ineens weer oppakken, en dan rijdt hij goed. Maar als er een verstoring komt, zoals een file of als het gas op is, dan kan hij het weleens niet meer oppakken)

Na het tanken pruttelde hij nu ook op LPG, en dat ging deze keer niet meer over. Ik moest uitkijken dat hij geen backfire kreeg met hogere toeren, en voorzichtig (laag in de toeren) rijden met een max. van 70 km/uur op de teller.

Nu hij zo slecht rijdt, zit ik een beetje met de APK-keuring die ik deze week van plan was. Ik heb nog tot 6 juni.

Wat kan het nu nog zijn? Kleppen? Cilinders? Heeft iemand ideeën over hoe ik een volgende stap kan zetten? Ik zou een LT-kenner die in de buurt (van Utrecht) woont wel even willen laten ervaren hoe hij rijdt en wat hij doet.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Rik »

Stef, kun je nog terughalen wanneer het probleem ontstond? Geleidelijk of ineens? Ik zit te denken aan een versprongen distributieriem of een ontsteking die een tandje verkeert zit. Hoe lang zit de riem er al op? Zitten alle tandjes er nog op?
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Stef »

Hoi Rik, bedankt voor je meedenken,

Distributieriem..., ik kijk terug in mijn busboekje en dat is heel lang geleden. Ik kom het niet tegen. Ik ga kijken hoe die eruit ziet en of die tanden mist.

De voorgeschiedenis:
In juli 2016 had ik startproblemen (niet aanslaan) en de motor hield in bij lage toeren.
In november 2016 heb ik een elektronische ontsteking gekregen. En toen is mijn dynamo wel vervangen, die extreem aan oververhitting leed door scheve lagers. Na dat vervangen moest het ontstekingshuis ineens 45 graden anders gedraaid worden tov normaal om hem aan de praat te krijgen. ?????

In november 2017: slecht aanslaan op gas, benzine lekkage carburateur, revisie pakkingen, verbruik naar 1 op 4,4 (ipv 1 op 5,4 normaal).

Begin 2018: enige truc om te kunnen starten: eerst op benzine, direct omschakelen, en dan op gas starten. Nieuwe bougies > start beter. Hikt bij lage toeren.
Februari: trucje werkt niet meer.
April: ontsteking gedraaid, start weer. Automatische choke werkt niet meer.
Mei: busje pruttelt (niet op alle cilinders rijden) en hikt bij lage toeren.
Juni: Chokeklep weg gehaald door "helper" om beter te kunnen starten op LPG. LPG en lucht verhouding (op 1 labda geloof ik) afgesteld. Rijdt 1 op 4.
Augustus: niet aanslaan met koude motor. LPG meer opengedraaid, toch starten.

Begin 2019: niet aanslaan, alleen na aanslepen. Dan vol gas aanslaan, eerst pruttelen, maar als ik gas terug neem gaan de toeren omhoog > te rijk afgesteld > LPG teruggedraaid.
Maart: rijdt na aanslepen best goed. Maar na file begint hij heftig te hikken en te pruttelen en kan ik niet meer in zijn 4 komen. Rij maximaal 60 op teller in zijn 3. Op benzine iets sneller, maar zelfde probleem. Rijdt 1 op 3,8.
April: Nieuwe carburateur > Hij start weer! Zwarte rook bij benzine door dichte chokeklep > automatische choke deksel (op achterkant carb.) gedraaid bij koude motor, totdat choke koud beetje open staat. Verbruik lijkt nog steeds niet goed. Hij loopt soms goed en soms op minder cilinders. Vooral als hij koud is en als ritme verstoord wordt. Heeft wel meer power nu. Loopt onregelmatig. Is niet goed te stellen.

Dat is het verhaal van de problemen tot nu toe.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Rik »

Stef schreef: wo mei 22, 2019 12:28 pm Distributieriem..., ik kijk terug in mijn busboekje en dat is heel lang geleden. Ik kom het niet tegen.
Niet in je busboekje, wel op het forum! :P Met wat zoeken kwam ik dit tegen: viewtopic.php?f=1&t=7033
November 2013 dus...ik mag aannemen dat er toen een nieuwe op is gekomen. Ik denk dat je de timing van de distributieriem even moet controleren. Markeringen gelijk zetten en als het goed staat, dan pas je 123 ontstekingsunit op tijd zetten.
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door harm.eikelkamp »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Stef »

De distributieriem is niet toen, maar eerder dat jaar wel vervangen ja. In 2013 dus.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Stef »

De ontsteking verloopt steeds en valt niet goed te stellen, en daarom loopt hij zo slecht (pruttelend). Dan draai ik aan de ontsteking totdat hij weer fris reageert op het gas geven en dan rijdt hij weer goed. Maar de volgende keer dat ik ermee rij, moet ik het weer doen.

Zijn dat aanwijzingen dat distributieriem niet op tijd staat?
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Rik »

Ja dat kan. Maar zoals zo vaak bij storingzoeken: er kunnen meerdere oorzaken zijn voor slecht lopen. Ik ken iemand die hier op pagina 1 noemt dat je bij de basis moet beginnen...en dat is precies wat je moet doen. En de basis ligt hier bij je distributieriem omdat die de verbinding vormt tussen de krukas en de nokkenas en dus ook je ontsteking.

Ik heb wel eens een LT onder handen gehad die beroerd liep. Alles nagekeken en wat bleek? Distributieriem was versleten, er ontbraken tandjes waardoor de timing varieerde. De motor bleef wonderlijk genoeg wel gewoon draaien en er was zelfs mee te rijden. De ontsteking moest echter steeds versteld worden en stond ook finaal verkeerd om het geheel maar draaiend te houden.

Nieuwe riem erop en alles was weer keurig af te stellen. Dus: begin bij de basis omdat alle instellingen (ontstekingstijdstip en carburateurinstellingen) afhankelijk zijn van een goed geplaatste frisse distributieriem.

Succes!
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Hulp gevraagd bij startprobleem en cilinderprobleem

Bericht door Carlo »

Rik schreef: za mei 25, 2019 8:42 amDistributieriem was versleten, er ontbraken tandjes
Een distributieloze riem, als het ware.
Ik geloof dat de LT-benzinemotoren wel vrijlopers zijn; de zuigers kunnen de kleppen niet raken. Je kunt dus gewoon doorrijden tot de riem knapt :D
1990 1G, tweetanksysteem
Plaats reactie