Hallo allemaal,
graag stel ik mij even voor mijn naam is Frans ik heb sinds een maand een Crafter 35 2.5tdi L2H2. gechiped 140pk.
welke ik wil ombouwen tot camper en vooral wil gaan gebruiken voor klimtrips binnen Europa.
afgelopen weekend mijn eerste trip gemaakt naar de Ardennen, en daarbij schrok ik nogal van het brandstof verbruik.
namelijk 85 ltr diesel voor 680 km! dat is niet goed lijkt mij. Ook verbruikt hij olie.
ik moest bij de grens met nederland tanken heb er toen 10 ltr in gedaan en die was bij rotterdam alweer op! en netjes 100km/u gereden het hele stuk.
Op het motorblok aan de linkerzijde bij het kleppendeksel is het blok doordrenkt van de olie, ook is de klep die de luchtinvoer regelt die er vlak boven zit helemaal besmeurd met olie. ik moest tijdens de trip ook olie bijvullen en toen ik de vuldop opendeed kwam er wat rook uit de vulopening. De turbo is wel netjes droog.
gelukkig heb ik 3mnd garantie.
zou iemand mij kunnen vertellen wat het waarschijnlijke probleem is zodat ik wat beter geïnformeerd terug naar de garage ga.
alvast bedankt
mvg
frans
hoog brandstof verbruik
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: hoog brandstof verbruik
1 op 7,5 tot 1op 8 is heel normaal hoor. zeker het is een l2 h2 dus ook nog eens een hogere uitvoering.
dat olie verhaal komt door de hogere turbo druk die voortkomt uit jou chiptuning.bij een hogere turbo druk komt er ook meer druk op het carter waardoor er rond om de motor meer lekkage optreden. dit gebeurd meestal bij de motoren na de 300000km.
maar met de garantie zou dat zo opgelost kunnen zijn bij de garage.
gr harm
dat olie verhaal komt door de hogere turbo druk die voortkomt uit jou chiptuning.bij een hogere turbo druk komt er ook meer druk op het carter waardoor er rond om de motor meer lekkage optreden. dit gebeurd meestal bij de motoren na de 300000km.
maar met de garantie zou dat zo opgelost kunnen zijn bij de garage.
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma apr 17, 2017 2:43 pm
Re: hoog brandstof verbruik
dat olie verhaal komt door de hogere turbo druk die voortkomt uit jou chiptuning.bij een hogere turbo druk komt er ook meer druk op het carter waardoor er rond om de motor meer lekkage optreden. dit gebeurd meestal bij de motoren na de 300000km.
hallo Harm,
bedankt voor je reactie,
de motor heeft pas 170000 km bj 2010
en volgens de fabrikant is het verbruik 1:10
zou het een verstop roetfilter kunnen zijn?
mvg
frans
hallo Harm,
bedankt voor je reactie,
de motor heeft pas 170000 km bj 2010
en volgens de fabrikant is het verbruik 1:10
zou het een verstop roetfilter kunnen zijn?
mvg
frans
-
- Moderator
- Berichten: 1882
- Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
- Locatie: Nederland en omstreken
Re: hoog brandstof verbruik
niet naar gissen, laat het de garage oplossen
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
- harm.eikelkamp
- Moderator
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
- Locatie: buurse
Re: hoog brandstof verbruik
als het roetfilter verstopt is of aan vervanging toe is dan krijg je een mooi lampje dat gaat branden.
en zeker met het olie verhaal dat overal uitkomt garage laten oplossen zoals eerder gezegd je hebt garantie.
en het brandstof verbruik.....rij maar eens netje rond de 85, tank aftanken een paar honderd rijden en dan weer aftanken. kilometers delen op de liters. dan heb je een objectief verbruik. misschien heb je ook nog wel een diesel standkachel die je hebt gebruikt en walla daar gaat je gemiddelde.
gr harm
en zeker met het olie verhaal dat overal uitkomt garage laten oplossen zoals eerder gezegd je hebt garantie.
en het brandstof verbruik.....rij maar eens netje rond de 85, tank aftanken een paar honderd rijden en dan weer aftanken. kilometers delen op de liters. dan heb je een objectief verbruik. misschien heb je ook nog wel een diesel standkachel die je hebt gebruikt en walla daar gaat je gemiddelde.
gr harm
daf 800 still going strong pride of the east
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: ma jun 06, 2022 12:31 pm
Re: hoog brandstof verbruik
Goedendag
Ik heb een vw sharan 2.0 diesel.
Laaste tijd verbruikt hij veel meer dan ervoor.
Hij is van 2013.
Verbruik is ongeveer 1:10.
Kan het zijn dat het roetfilter verstop is.
Hij gaf wel een aanduiding op het dashboard .
Maar nu geeft hij het niet meer aan .
Voorheen verbruik was rond 1 op 14.
Ik heb hem wel naar 140 pk laten zetten.
Maar tien was de verbruik ook niet zo hoog.
Mieschien dat iemand iets meer weet
Ik heb een vw sharan 2.0 diesel.
Laaste tijd verbruikt hij veel meer dan ervoor.
Hij is van 2013.
Verbruik is ongeveer 1:10.
Kan het zijn dat het roetfilter verstop is.
Hij gaf wel een aanduiding op het dashboard .
Maar nu geeft hij het niet meer aan .
Voorheen verbruik was rond 1 op 14.
Ik heb hem wel naar 140 pk laten zetten.
Maar tien was de verbruik ook niet zo hoog.
Mieschien dat iemand iets meer weet
Re: hoog brandstof verbruik
Wij hebben een L2H2 als camper met 138pk.
Als we op pad zijn weegt ie richting de 3500kg.
Verbruik hangt erg van de snelheid af, maar bij rustig rijden is 1:10 zeker mogelijk.
We hebben nu 4seizoen banden en die lijken ook wat meer te verbruiken.
Geen roetfilter en nieuwe verstuivers en turbo.
Edit: oud topic
Als we op pad zijn weegt ie richting de 3500kg.
Verbruik hangt erg van de snelheid af, maar bij rustig rijden is 1:10 zeker mogelijk.
We hebben nu 4seizoen banden en die lijken ook wat meer te verbruiken.
Geen roetfilter en nieuwe verstuivers en turbo.
Edit: oud topic