Gaspedaal los

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hermantie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo jul 31, 2016 9:36 am

Gaspedaal los

Bericht door Hermantie »

Dag allen.

Heb een probleem met mijn gaspedaal. Wilde vanochtend wegrijden toen mijn pedaal loskwam.
Het gedeelte dat zorgt dat de kabel wordt aangeduwd schiet los uit het gat van het plaatje dat aan de kabel zit. Hierdoor komt het pedaal los omhoog. Morgenochtend heb ik de LT nodig om naar mijn werk te gaan. Maar ik kan hier niet mee rijden. Ik heb dit probleem eerder gehad. toen heb ik het na wat prutsen voor elkaar gekregen en dat heeft een aantal maanden geen problemen opgeleverd.

Nu krijg het het niet vast.

Wie weet een oplossing zodat ik het vanavond nog kan oplossen. Een tijdelijke oplossing is prima.
Of is er iemand die dit probleem eerder bij de poot heeft gehad? Zo ja, hoe heb je dat toen opgelost?

Paar foto's voor ed verduidelijking.

LT 28D 1979
Bijlagen
IMG_9501.JPG
IMG_9501.JPG (40.4 KiB) 4668 keer bekeken
IMG_9502.JPG
IMG_9502.JPG (50.51 KiB) 4668 keer bekeken
IMG_9503.JPG
IMG_9503.JPG (41.16 KiB) 4668 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hermantie op do dec 08, 2016 8:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronaldlt
Berichten: 61
Lid geworden op: vr okt 23, 2015 8:24 am

Re: Gaspedaal los

Bericht door Ronaldlt »

is mij ook eens overkomen toen ik onderweg was. door teveel speling in het oog/stang komt deze los. ik heb toen een post elastiek aan het stangetje geknoopt en de andere kant aan de stuurkolom onder vastgezet. is nog best lang goed blijven zitten op deze manier..... is een tijdelijke oplossing maar het kan je helpen..
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Gaspedaal los

Bericht door harm.eikelkamp »

gaspedaal los nemen met de 2 schroefjes en dan door het gaatje heen slingeren en dan het pedaal weer op de grond vastzetten.

gr harm :D
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
Hermantie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo jul 31, 2016 9:36 am

Re: Gaspedaal los

Bericht door Hermantie »

Bedankt Heren!

Voor nu eerst maar even een simpel elastiekje zodat ik morgen in ieder geval kan rijden. reserve-elastiek in de auto.
Verzin later wel een definitieve oplossing.

Bedankt voor de tip Ronald! Hoe heb je het nu uiteindelijk opgelost zonder elastiek, of zit hij er nog steeds omheen?

Jouw oplossing begrijp ik niet Harm. Pedaal zit bij mij niet met schroeven vast.

Groet, Herman
Bijlagen
IMG_9512.JPG
IMG_9512.JPG (36.86 KiB) 4648 keer bekeken
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Gaspedaal los

Bericht door harm.eikelkamp »

onder de mat zit hij vast of met 2 schroeven of met een popnagel. tevens kun je een nieuw pedaal (revisie) BIJ paruzzi bestellen.

https://www.paruzzi.com/nl/zoek.php?kla ... =Gaspedaal

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Ronaldlt
Berichten: 61
Lid geworden op: vr okt 23, 2015 8:24 am

Re: Gaspedaal los

Bericht door Ronaldlt »

bij mij was het oog ook helemaal ovaal gesleten. waardoor hij er steeds doorheen schoot. ik heb hem uiteindelijk vervangen door een nieuwe stang en hevel. net zoals Harm ook aangaf in de link.

succes!
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: Gaspedaal los

Bericht door lleoo »

ik heb er laatst bij eentje een ringete aan gelast, zal niet meer door dat gat gaan nu behalve als je hem los slijpen wil
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
altenVWs
Berichten: 72
Lid geworden op: wo mei 07, 2014 12:45 am
Locatie: Langerak (Z-H)

Re: Gaspedaal los

Bericht door altenVWs »

Had dus ook hetzelfde probleem, en wel net toen ik van huis was om op vakantie tegaan. :oops:
Heb er een gaatje ingeboord en ring met splitspennetje opgezet. Blijft het demontabel.
Gebruikersavatar
Hermantie
Berichten: 10
Lid geworden op: zo jul 31, 2016 9:36 am

Re: Gaspedaal los

Bericht door Hermantie »

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik ga er binnenkort een ringetje aan lassen.
Nicolas
Berichten: 43
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:10 pm

Re: Gaspedaal los

Bericht door Nicolas »

Het mag een oud topic zijn, het heeft me dit weekend wel deels geholpen weer normaal te kunnen rijden. Want zonder gaspedaal lijkt het nergens op. Bij mij was het linkeroogje dat vast zit aan de pen doorgeroest en los gegaan. Het 'armpje' was nog wel prima.

Dus deel ik graag mijn oplossing voor het monteren van een nieuw oog. Oogschroef M4 gekocht (het oog heeft exact de goede diameter). Gat geboord a 4 mm op de afgemeten locatie. Vervolgens oogschroef in de pen, schroef door het gaatje en vastgezet met een moertje M4. Uitstekende schroefraad met een ijzerzaag afgezaagd en scherpe randen weggeschuurd.

Moertje zit niet in de weg bij het rijden, deze is erg klein.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Gaspedaal los

Bericht door Carlo »

Bedankt voor de tip! :D
1990 1G, tweetanksysteem
Harrie Drenth
Berichten: 230
Lid geworden op: za feb 15, 2014 9:58 pm

Re: Gaspedaal los

Bericht door Harrie Drenth »

Bij mij was het scharnier aan het gaspedaal voor een paar jaar ook verrot , ben naar de bouwmarkt gegaan en heb mij een scharnier van dezelfde grote gehaald en er weer aangelast , komt goed overeen met origineel .
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Gaspedaal los

Bericht door Carlo »

Mijn gaspedaal zit met een touw aan de stuurkolom vast anders valt het uit elkaar.
Werd meteen algemeen periodiek goedgekeurd :mrgreen:
1990 1G, tweetanksysteem
Plaats reactie