Hot spark + bobine

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Stefertje
Berichten: 136
Lid geworden op: di sep 18, 2012 10:43 am

Hot spark + bobine

Bericht door Stefertje »

Hallo,

Na wat probleempjes gehad te hebben met onze contactpunten op de camper, kwam ik er via dit forum achter dat er op een relatief simpele manier de contactpunten vervangen kunnen worden voor een hot-spark setje. Als ik dit doe, wil ik gelijk ook een bijbehorende bobine bij ( in 30 jaar zullen deze vast iets beter geworden zijn). Ik lees op dit forum echter iets van dat het hot-spark setje 12v moet blijven houden en het via de originele configuratie op een gegeven moment 9 volt krijgt.
Kan iemand mij uitleggen wat ik om moet leggen om dit setje incl. bobine werkend te krijgen.
Ik weet dat het over de voorschakelweerstand gaat, maar weet hier het fijne niet van. Kan iemand mij uitleggen waarvoor de voorschakelweerstand is, en hoeveel spanning hierdoor ontstaat?
Heb niet heel erg veel zin in ingrijpende klussen, dan wissel ik nog wel een keertje in zuid frankrijk me contact punten! :-)

Graag hoor ik van jullie!
Mvg, Stef
Harrie Drenth
Berichten: 230
Lid geworden op: za feb 15, 2014 9:58 pm

Re: Hot spark + bobine

Bericht door Harrie Drenth »

In het ergste geval moet je de voorschakelweerstand er tussen uit halen of overbruggen .
Denk er wel om als je dit monteert dat je de bijgeleverde pasta gebruikt want eigenlijk kan dit systeem maar net genoeg koeling krijgen .
Ook op de bobine letten dat dat een geschikt type is , te lage weerstand geeft een hogere stroom en dus meer warmte in de module .
De leverancier moet je over de details kunnen voorlichten .

Harrie
Stefertje
Berichten: 136
Lid geworden op: di sep 18, 2012 10:43 am

Re: Hot spark + bobine

Bericht door Stefertje »

Weet je wat ik dan zou moeten doen met de pasta? Hoe kom ik aan de gegevens over welke weerstand de juiste zou moeten zijn? Waar zit de voorsxhakelweerstand? Zit deze in de bobine (ze praten ook over verschillende soorten ohms bobines!?
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Hot spark + bobine

Bericht door PaulusM001 »

Jo Stefertje,

Ik heb zelf twee jaar geleden de ontsteking vervangen voor de electronische, het is niet moeilijk en ook betaalbaar de info en de delen kan je vinden op de website, daar kan je met je gegevens van de wagen en het systeem de ontsteking vinden en ook een powerbobine. De voorschakelweerstand is zoals het zegt een voorschakeling voor de bobine en geeft korte tijd een hogere spanning. In de niewerwetse zit deze in de bobine, zelf heb ik de weerstand weggelaten om verstoring te voorkomen, na twee jaar nog steeds goed af en toe de ontsteking checken met een stroboscooplamp :wink: kosten incl.btw 178,60 na twee jaar zonder problemen is dit er al uit geen moeilijk gedoe met puntjes. Let inderdaad wel erop dat je de pasta gebruikt en goed laat drogen, deze pasta houd de ontsteking op de plaats en is hittebestendig, na montage (een merkbaar verschil) goed in de gaten houden met de stroboscooplamp voor eventueel verloop van de timing. :wink:

www.sparcon.nl
info@sparcon.nl

Succes met groet Paulus.
"blusbus"
Stefertje
Berichten: 136
Lid geworden op: di sep 18, 2012 10:43 am

Re: Hot spark + bobine

Bericht door Stefertje »

Hai Paulus,

Dank voor je reactie, heb bij sparcon zitten kijken, zelfde systeem als hot-spark, alleen dan dubbel zo duur! :)
Het gaat om hetzelfde principe. Ik zit dus echt met het probleem dat niemand mij kan vertellen waar de voorschakelweerstand zit voor de bobine. Deze moet voor dit systeem verwijderd worden, omdat deze 12v nodig heeft ten alle tijde. Ik zat ook naar bobines te kijken, bijv. op een rode bosch bobine staat ook alleen gebruiken met een losse voorschakelweerstand of elektronische ontsteking. Dit betekent dus dat ik alsnog de voorschakelweerstand moet verwijderen. Graag reacties! :-)
Stefertje
Berichten: 136
Lid geworden op: di sep 18, 2012 10:43 am

Re: Hot spark + bobine

Bericht door Stefertje »

Lees nu net dat er ook een speciale bobine voor het hot-spark setje gemonteerd dient te worden:
- 4-cilinder Hot-Spark kit: then you'll need a coil with at least 3 Ohm primairy resistance (HS33HEC).
Als ik op carbase een normale "standaard" bobine voor de LT zoek, kom ik uit op een 0.9 ohm weerstand bobine.
Bij de rode bosch bobine zeggen ze dat je deze alleen mag gebruiken met een weerstand van 1,8 ohm voor de bobine, of elektronische ontsteking. Lijkt mij dat de rode bosch dan ook voldoende is?
Kan iemand mij een duidelijk antwoord geven: Moet ik bij de hot-spark set mijn voorschakelweerstand verwijderen? zo ja, waar zit deze?
Moet ik bij de hot-spark set mijn bobine vervangen? zo ja, door wat voor een? eentje van de hot-spark set, rode bosch of niet?
zijn er bobines met voorschakelweerstanden reeds ingebouwd?

Thanks! :)
Fouscinq
Berichten: 79
Lid geworden op: wo aug 28, 2013 9:49 pm
Locatie: Lelystad

Re: Hot spark + bobine

Bericht door Fouscinq »

Hoi,
die weerstand is een blokje met 2 stekkers welke bij de bobine in de buurt zitten, ik heb deze weg gelaten.
En voor het Hotspark kitje heb je deze niet nodig.
Een goede bobine is wel belangrijk, even langs een onderdelenboer (brezan oid.) en daar een bobine halen die minimaal 3 ohm weerstand heeft.
ik heb deze gebruikt :
https://www.edsclassic.com/index.php?op ... Itemid=163
*LT28 78' Porsche powered * Kever 1300 68' * Renault 5 84' *R4 GTL 86' * C5 Tourer 05' *
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Hot spark + bobine

Bericht door PaulusM001 »

He Stefertje,

Die weerstand naast je bobine zit wat verstopt en heeft een aansluiting op de + van de bob., volg de draad van bob.naar de weerstand, die weerstand koppel je af en de draad sluit je aan op de + van de bob.dan is de weerstand ertussenuit, kan je doen? afhankelijk van welke ontsteking je monteert!? :wink:

Je moet je gewoon goed laten adviseren het is erg lastig bij electronica de juiste beslissing te nemen, kwestie van logisch nadenken tenzij je geen verstand hebt van techniek, en ja een 6 cilinderblok heeft wel goede vonken nodig. :roll: Waarschijnlijk is het je onderhand gelukt en we zijn erg benieuwd naar het resultaat man :arrow:

Met groet Paulus. :idea:
"blusbus"
Stefertje
Berichten: 136
Lid geworden op: di sep 18, 2012 10:43 am

Re: Hot spark + bobine

Bericht door Stefertje »

Hai Paulus,

Het gaat om een 4 cilinder 2.0 blok. Ik ben aan het zoeken geweest, maar ik kan echt niets vinden mbt een weerstand in de buurt van de bobine. De draden gaan gelijk een rubber mantel in, en gaan naar voren naar de zekeringenkast. Kan iemand soms een foto posten? Er gaat een draad vanaf de bobine naar de carburateur, deze zit op de afsluiter, zo uit mijn hoofd is het massa. Ik kan het echt niet vinden! Graag hulp!
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Hot spark + bobine

Bericht door PaulusM001 »

Een draad van de bob.naar de carb.?? afsluiter?? dat is nieuw voor mij, deze draad bedoel je naar de el.choke dat is een eigen 12 Volt voor de choke. We hebben hetzelfde blok, waarschijnlijk is de weerstand er al tussenuit, heb je al niet een electr.onsteking? de weerstand zat bij mij onder de rand van de motorkap op 15 cm afstand van de bob.het betreft een porceleinen omhulsel ongeveer 12 cm lang.

Heb je al een bericht naar Sparcon gemaild met de gegevens van de verdeler (staat op de zijkant) en het model LT Kwatt's ed en vragen over de weerstand, een passende set. Ik heb goede antwoorden gehad en goede service is verleent bij Sparcon. :wink:

ik wil wel foto's sturen van de gegevens welke ik heb van de set en de montage ervan, ik heb na twee jaar geen enkel probleem ondervonden en dat kan je controleren aan de hand van de kleur en toestand van de bougie's.
Stuur even een email naar mij dan stuur ik je wat foto's, verder kan ik je niet helpen veel advies inwinnen. :arrow:
met groet Paulus pm1940822@gmail.com
"blusbus"
Stefertje
Berichten: 136
Lid geworden op: di sep 18, 2012 10:43 am

Re: Hot spark + bobine

Bericht door Stefertje »

Het begint nu toch gekke vormen aan te nemen.
Ik heb met hulp van Paulus alles gemonteerd. Hij heeft me laten zien hoe de voorschakelweerstand eruit moet zien, en zijn oude bobine ook gezien. Nu kan ik op mijn bus geen voorschakelweerstand vinden en ook geen plek waar hij gezeten zou moeten hebben. Er loopt gewoon een draad rechtstreeks vanaf de bobine de kabelboom in naar voren.
Ik zal zo eens even gaan meten of ik ook meer dan 12v op de kabel krijg als de motor loopt. Anders een nieuwe kabel trekken. Moet deze vanuit contactslot of zekeringkast komen? Thanks alvast!

Gr, Stef
Stefertje
Berichten: 136
Lid geworden op: di sep 18, 2012 10:43 am

Re: Hot spark + bobine

Bericht door Stefertje »

Inmiddels terug van vakantie....
Wat een verschil... je krijgt echt meer vermogen, hij loopt beter..
Voorgaande jaren werd ik ingehaald door vrachtwagens, nu haal ik berg op met 100 km/h vrachtwagens in! :-)
Als je het mij vraagt: Trek die contactpunten eruit en monteer een hot-spark setje!!
Gebruikersavatar
PaulusM001
Berichten: 404
Lid geworden op: wo mar 27, 2013 12:37 am
Locatie: Leiden

Re: Hot spark + bobine

Bericht door PaulusM001 »

Ha Stefertje,

Goeie vakantie gehad met de nieuwe ontsteking, goed gedaan man blijf wel nog in het begin de ontsteking chekken met een stroboscooplamp, is ook niet zo moeilijk, de vacuumslang los deze zit tussen verdelerhuis en de carburateur en vervroegd de ontsteking, waar de slang loskwam twee kleine pijpjes blokkeren met stukjes slang, dan de warme motor stationair laten draaien en de lamp aansluiten op de accu, de lamp richten op het venster van het koppelingshuis (vliegwiel) dan zie je het oplichten en zie je de merktekens lijnen, lijnen deze niet dan verstel je de ontsteking door linksom of rechtsom te draaien, dan merk je al verschil met het stationair lopen en lijnen de merktekens zich, bij goed lopen en lijnen ontsteking vastdraaien, herhaal dit na meerdere malen flink gasgeven en nogmaals te chekken.

PASOP!! :evil: laat de ontsteking niet los tijdens het verdraaien en hou deze goed vast, als je deze los laat vliegt de ontsteking waarschijnlijk om je oren en de nokas loopt vast en schade voor nokken en as.
NOTE: 8) ik check dan ook gelijk het vacuum van de slang tussen verdelerhuis en de carburateur tijdens stationair en hoger toerental, dan weet je zeker dat de ontsteking vervroegd en het vacuum goed is (vacuum is nodig voor onderdruk in de carb.thv de gasklep) als je dat wil weten laat maar weten :shock:
Hopelijk heb je er wat aan, onderhoud is erg belangrijk en houd je wagen in conditie, met groet Paulus.
"blusbus"
jonasvaneyck
Berichten: 109
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 3:51 pm

Re: Hot spark + bobine

Bericht door jonasvaneyck »

Hallo

ik wil mijn hot spark kitje bestellen.
ik heb een 2.4 benzine (motorcode DL), van 1991.

moet ik mij houden aan de specificaties van mijn huidige bobine? want die is lager dan de 3,3 ohm die hierboven werd aangegeven, omdat ik een 6 cilinder heb. mag ik een hogere ohms bobine nemen dan ik nu heb of heeft dat geen zin? ik vermoed dat ik me beter houdt aan de specificatie en dat het voornamelijk het hogere voltage is dat het verschil maakt?

http://www.hot-spark.eu/webshop/index.p ... 0&group=23

En ook: helpt het om andere bougies te steken?


groeten!
LT 28 - 2.4 benzine/LPG van '91
Stefertje
Berichten: 136
Lid geworden op: di sep 18, 2012 10:43 am

Re: Hot spark + bobine

Bericht door Stefertje »

Je moet je houden aan de waarde bobine die hot-spark opgeeft... je hebt dus sowieso een andere bobine nodig omdat je op je huidige bobine een voorschakelweerstand hebt.
Plaats reactie