Raar startprobleem

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Raar startprobleem

Bericht door Stef »

Mijn LT28 2 liter benzine heeft weer rare kuren. Afgelopen week bleef het acculampje branden tijdens het rijden, de richtingaanwijzers, de benzine- en temperatuurmetertjes deden het ook niet. De ANWB was verbaasd dat ik geen zekeringen bij me had. Er bleek één zekering kapot te zijn en die hebben zij vervangen, waarna alles het weer goed deed.

Nu heeft mijn busje startproblemen en ik denk dat het een volgend elektronisch probleem is. Als ik hem start lukt dat zonder veel moeite (wel met donkere rook), maar zodra ik de sleutel loslaat, gaat ie weer uit. Ik kan hem draaiende houden, zolang ik de sleutel in de startstand vasthou en tegelijkertijd gas geef.

Zou er weer een zekering kapot zijn? Zit er dan een groter probleem achter? En uh..., hoe los ik het op? Kan iemand me helpen?

Bvd,

Stef
Laatst gewijzigd door Stef op ma nov 03, 2008 5:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 12:29 am
Locatie: Maasbracht

Bericht door Jan »

(Bericht aangepast: quotes gebruikt voor de citaten. Mod. Arjan)
Stef schreef:Afgelopen week bleef het acculampje branden tijdens het rijden.
Kijk evenaar de koolborstels deze kunnen versleten zijn en dus geen contact meer maken.
Stef schreef:De ANWB was verbaasd dat ik geen zekeringen bij me had.
Hier kan ik mij wel wat bij voorstellen daar deze niet meer voorkomen in de nieuwe modellen al hoewel de ANWB deze wel zou moeten hebben.
Stef schreef:Ik kan hem draaiende houden:
Kijk de massa kabels eens na daar je aangeeft dat er meer zaken het niet meer doen.
En ja de zekering na kijken kan ook geen kwaad.

Jan
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Stef »

Ik heb mijn uitleg iets verduidelijkt.
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
aben
Berichten: 106
Lid geworden op: di jun 17, 2008 5:57 pm
Locatie: beuningen

Bericht door aben »

lijkt wel je kontaktslot.relais kapot?Kan ook nog.Meet ook even je spanning van de dynamo.Zoals je zit kan het heel wat zijn .En slechte aarde .Succes met zoeken.
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Bericht door Rik »

Mijn eerste gedachte is ook contactslot. Lijkt of de bobine geen stroom meer krijgt bij het loslaten van de sleutel.

Succes!
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Bericht door lleoo »

Bij mijn weten zijn er recent enkele nieuwe massa kabels gelegd vanaf oa je startmotor, misschien dat er daar iets mis is gegaan.
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 12:29 am
Locatie: Maasbracht

Bericht door Jan »

Ja, hoor je hebt al een nieuwe kabel gelegd naar je startmotor. Kijk dan ook even de andere massa kabels na of die wel in orde zijn. Het kan zijn dat ook het probleem is dat je motor niet wildraaien ook een bobine heeft een massa aansluiting dat geld ook voor je stuurslot. Vocht is een van de boosdoener voor slecht contact en het weigeren van hun diensten.

Jan
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Bericht door Barny »

De bobine is er eentje met een voorschakelweestand die tijdelijk kortgesloten word tijdens het starten het kan zijn dat je voorschakelweerstand defect is of zoals et hier al is aangegeven dat het elektrische gedeelte van het contacktslot niet meer naar behoren functioneert,wat ik al ergens anders heb aangegeven is, dat Meten Weten is

Barny Afbeelding
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Stef »

Bedankt allemaal voor jullie adviezen. Alleen kan ik er nog niet zoveel mee. Wat voor spanningszoeker of spanningsmeter moet ik aanschaffen, met welk bereik?

Groetjes,

Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Bericht door lleoo »

een eenvoudige mullti meter van de praxis is voldoende, je kan ze als je even zoekt vinden voor een paar euri

de spanning is 12 volt
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Bericht door Barny »

Stef schreef:Bedankt allemaal voor jullie adviezen. Alleen kan ik er nog niet zoveel mee. Wat voor spanningszoeker of spanningsmeter moet ik aanschaffen, met welk bereik?

Groetjes,

Stef
Door deze reactie geef je mij een idee dat je geheel geen ervaring of wat dan ook heb met deze materie.
Mijn menig is dan ook dat je zelf vooral niet moet gaan aanklooien vanwege de kans dat er meer schade ontstaat en zelfs gevaarlijke situaties niet geheel ondenkbaar zijn, dat nu nog alleen maar overblijft en moet adviseren om er en deskundige bij te halen voor dat het echt mis gaat.
Via dit medium kan ik geen goede adviezen geven aan een gehele leek vanwege het mij niet kan van overtuigen of het goed ontvangen word.
Het klinkt misschien wat l**lig het is zo zeker niet bedoelt maar ik wil niet mee werken aan een mogelijke gevaarlijke situatie.

Veel suc6 en wijsheid gewenst

Barny Afbeelding
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Stef »

Goed idee, Barny. Ik ben er inderdaad maar niet aan begonnen. Ik weet al iets van het mechanische gedeelte, maar de elektronica is compleet nieuw voor mij.

Ik heb de ANWB dus maar laten komen en die vond het ook lastig. Hij heeft de zwarte dunne kabel vanaf het contactslot, naar de bobine vervangen en er een zekering tussen geplaatst.

Bij de zekeringenkast was er niks te vinden, dus ergens in het snoertje, op een onvindbare plek, zat een onderbroken stukje.

Goed, een profisorische oplossing, maar hij rijdt wel weer. Jeuj! Ik hoop dat ik nu wat langer vrij van problemen blijf.

Groetjes,

Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Bericht door Rik »

Mooi! Ik drink er een biertje op! :P
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Bericht door Barny »

Maar toch wil ik er een reactie op geven.
Wat ik al eerder had aangegeven is die bobine eentje met een voorschakel weerstand.
En dat wil zeggen dat jou bobine gemaakt is om op een spanning van ongeveer 9 volt te werken en door het draadje wat er nu tussen zit gemonteerd krijgt je bobine de volle 14.4 volt voor zijn kiezen, en dat gaat echt niet de levensduur ten goede komen en zal je gegarandeerd een keer stil te komen staan…….


tis maar dat je het weet.


Barny Afbeelding
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Stef »

Hoi Barny,

Bedankt voor je waarschuwing. De eerste garage waar ik kwam heeft de originele bobine vervangen met een bobine uit een Mercedes. Dus of die ook minder Volt nodig heeft, weet ik niet. Weet jij dat misschien?

Groetjes,

Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Plaats reactie