Voor de APK: laswerk+fuseekogel vervangen+schuifdeur vast

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Voor de APK: laswerk+fuseekogel vervangen+schuifdeur vast

Bericht door Stef »

Mijn benzinetoevoerprobleem is opgelost, maar nu doemen er voor de APK weer nieuwe wolken op. Ik heb hem nog niet laten keuren maar Henk Treur heeft het volgende alvast aangetroffen:

Mijn opstapjes naar de voordeuren zijn beiden rot. De geroeste delen lopen onder de deuren van de voorhoeken totaan de naad achter de voorwielkappen. Nu kreeg ik van Gijs al de tip om bij Atra Parts te kijken voor passende panelen. Helaas hebben die geen instapbak voor rechts. Zijn er nog andere bedrijven Voor platen/carrosseriedelen? Weet iemand een adresje waar ik de boel kan laten lassen zonder meteen al mijn spaargeld eraan kwijt te zijn? Zelf leren lijkt me ook leuk, maar ik heb geen materiaal.

Het tweede afgekeurde APK-punt is de fuseekogel linksvoor boven. Ik heb al geïnformeerd bij Brezan en die kunnen hem bestellen, maar dan begint de operatie pas. Is er iemand die mij wil leren of laten zien, hoe dat moet?

Het derde punt is de schuifdeur. Die haakt niet meer achter de middelste rail. Ik heb net een nieuw blokje (wit plastic) besteld en ik hoop dat het daarmee opgelost is. Ik zag wel dat in de bovenkant van de rail een stukje open was. Hoort dat, of moet de bovenkant van de richel ondoorbroken zijn? Door die opening schiet mijn armpje regelmatig uit de rail.

En dan heb ik zelf nog een twijfel: mijn stuur neigt altijd een beetje naar rechts, maar als ik sterk rem trekt ie een beetje naar links. Wat zou het kunnen zijn? Ik dacht aan een rem die een beetje blijft hangen en daardoor versleten is. Maar ik kan het wiel gewoon met de hand ronddraaien als ie op de krik staat.

Alvast bedankt voor jullie reacties en als iemand me wil helpen wil ik graag een vergoeding aanbieden.

Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 12:29 am
Locatie: Maasbracht

Bericht door Jan »

fuseekogel linksvoor boven:
Dit val best mee draai de moer aan de onderkan los, druk nu de kogel er uit als deze los is draai de twee boutje los en pak het onder deel er uit.
Inbouwen zet het nieuwe onderdeel er in en zet de twee boutjes vast, druk nu de arm om hoog zo dat de schroefdraai van de fuseekogel door het gat komt zet nu de moer er op en draai het geheel goed vast.

Schijfrem voor:
Het is mogelijk dat het zadel van de rem schijf vast zit zodat de remschijven maar vanaf een kant aangedrukt worden.
Haal het wiel er af, haal nu het zadel er van af, maak de geleiders van het zadel schoon.
Kijk ook even of de druk cilinders goed werken, dit zie al snel aan de remschijfblokken ze moet ongeveer gelijk zijn af gesleten zo niet dan blijft een kant hangen of je zadel zit vast!

M.vr.gr.
Jan
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Voor de APK: laswerk+fuseekogel vervangen+schuifdeur vas

Bericht door Rik »

Stef schreef:Mijn opstapjes naar de voordeuren zijn beiden rot. De geroeste delen lopen onder de deuren van de voorhoeken totaan de naad achter de voorwielkappen.
Zo te lezen lijkt het erop dat je voorste binnendorpels ook verrot zijn. Die zijn gelukkig gewoon nog te bestellen. De rechter instapbak is bij mijn weten al een tijdje niet meer leverbaar. Met wat handigheid kun je zelf ook wel wat in vorm kloppen maar het blijft een lastig stukje plaatwerk
Stef schreef:Het tweede afgekeurde APK-punt is de fuseekogel linksvoor boven. Ik heb al geïnformeerd bij Brezan en die kunnen hem bestellen, maar dan begint de operatie pas. Is er iemand die mij wil leren of laten zien, hoe dat moet?
Helaas geen ervaring mee. Wel even de boel uitlijnen als ie vervangen is.
Stef schreef:Ik zag wel dat in de bovenkant van de rail een stukje open was. Hoort dat, of moet de bovenkant van de richel ondoorbroken zijn? Door die opening schiet mijn armpje regelmatig uit de rail.
Die opening zit er om zodat het witte blokje daar langs kan bij het verwijderen van de deur. Als het blokje erg versleten is is dat inderdaad de plek waar ie vastloopt of eruit valt.:cry:
Stef schreef:En dan heb ik zelf nog een twijfel: mijn stuur neigt altijd een beetje naar rechts, maar als ik sterk rem trekt ie een beetje naar links.

Je stuur kan door meerdere oorzaken naar rechts neigen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een fuseekogels versleten is... :P ....of een band versleten is....of een slechte schokbreker (lek ofzo) of een rem die blijft hangen.
Het naar links neigen bij remmen kan door dezelfde dingen komen, doordat de speling ervoor zorgt dat bij het remmen de wielen in een andere stand komen te staan. Dus ik zou zeggen, ga eerst die fuseekogel (laten) vervangen en dan weer eens proberen hoe het sturen gaat.

Succes ermee!
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Bericht door Rik »

Trouwens, onregelmatig versleten banden zijn vaak gevolg van bijv. versleten fuseekogels. Even goed naar je banden kijken dus....
Gebruikersavatar
geiz
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo sep 05, 2007 5:55 pm
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Re: Voor de APK: laswerk+fuseekogel vervangen+schuifdeur vas

Bericht door geiz »

Misschien kan de dealer het instapje rechts nog origineel leveren?
Afbeelding
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Bericht door lleoo »

instapje rechts is klaar schuifdeur gemaakt alleen de instap links en de fusee kogel nog, helaas was het even te veel werk voor een dagje maar het maken van dergelijke dingen valt over het algemeen wel mee.
Fusee kogel vervangen is ook niet zo heel veel werk
Zoals duidelijk mag zijn help ik hem er mee:D :D
CindyenRoy

Bericht door CindyenRoy »

Dat vind ik altijd leuk om te lezen, dat er onderling hulp geboden wordt, zowel op het forum als "live"

Groetjes Roy.
aben
Berichten: 106
Lid geworden op: di jun 17, 2008 5:57 pm
Locatie: beuningen

Bericht door aben »

waar heb je dat witte blokje besteld?Moet hem ook nog vervangen.Ik denk ook het wieltje.Of kan ik hier voor gewoon naar de vw garage?
Succes verder
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Bericht door lleoo »

wat zal ik zeggen roy, het is alltijd leuk om iemand te kunnen helpen met zn lt al zijn mn buren er niet echt blij mee dat ze met regelmaat op mn oprit staan voor reparatie :?

update het zit ff tegen en gaat een dagje meer kosten dan geschat mogelijk zelfs twee :cry:
Wim
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 9:28 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Wim »

Lleo ,

Je bent een mazzellaar , ik heb geen oprit , alles gebeurt dus voor de deur , in een parkeer vak :( :( . Maar ik maak alles weer heel erg schoon :D :D . En met olie klusjes werk ik op een zeiltje .

Groeten Wim
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Bericht door lleoo »

nou wim,

de oprit is wel leuk maar i werk helemaal nooit met vloeistoffen erop.
Wanneer ik met vloeistoffen moet werken ga ik naar een adres met alle voorzieningen daartoe.
En zoals ik al zei mn buren zitten er over te klagen.
Ik vraag me nog steeds af of ze me kunnen verbieden aan een auto te sleutelen op mijn eigen oprit ook al woon ik in een huurhuisje, bij mijn weten niet maar als iemand het wel weet dan hoor ik het graag :)
aben
Berichten: 106
Lid geworden op: di jun 17, 2008 5:57 pm
Locatie: beuningen

Bericht door aben »

ik ken het zelfde .Ze hadden er al moeite mee als hij er alleen al geparkeerd stond.Maar het geluk is dat ze nu verhuist zijn.En de nieuwe buren weten niet beter dat hij op de oprit staat.Maar sleutelen doe ik bij een vriend in de garage.
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Bericht door lleoo »

het was wel een bevalling maar de fusee is vervangen, kleine tip maak ff de onderste los met behulp van de veer, schokbreker losmaken bovenin en klapje met de hamer voila.
Dan de bovenste er met het gehele blok eruit halen en klap met de hamer, klaar is karel.
Linker deur instap gemaakt nog twee plaatjes en er staat weer een lt gekeurd op de weg :o :o :o :D
CindyenRoy

Bericht door CindyenRoy »

Is ie weer goedgekeurd ? Proficiat !
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Bericht door lleoo »

hij is nog niet door de keuring maar het werk is zo goed als klaar dus hij kan er weer doorheen :D
normaal is het brengen en dan gaat hij goedgekeurd weer retour maar deze keer gaat het dus ff anders
Plaats reactie