Wie kan me helpen met mijn benzinetoevoerprobleem?

Volkswagen LT 1 (1974-1995)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Wie kan me helpen met mijn benzinetoevoerprobleem?

Bericht door Stef »

Ik heb mijn LT28 4 cylinder benzine uit 1980 nu 7 maanden. Hij moet nu gekeurd worden, maar hij rijdt niet goed en hij start niet zonder kunst en vliegwerk.

Met dit bericht wil ik nu even mijn vorige lange thread en ervaringen samenvatten, om misschien met jullie steun nieuwe inzichten te krijgen.
Ik ben nog geen techneut. Ik wil het wel graag leren, maar ik mis ervaring, een werkplaats en iemand die me helpt.

Het probleem van de bus is de benzinetoevoer; hij krijgt bij het starten te weinig binnen als de motor koud is. Aanvankelijk start hij vaak wel met de twee peutjes die ik geef voor het starten, om de automatische choke te activeren. Maar als die benzine op is, slaat de motor weer af. Ik heb gezien dat het bijna wel 20 seconden na het starten duurt, voordat er benzine uit de leiding in de carburateur stroomt: een lullig straaltje zonder veel druk. En dat kan ook niet, want de leiding zit nogal losjes aangesloten op de carburateur. Met meer druk zou hij er vanaf kunnen schieten.

Even geleden werkte het nog om de luchttoevoer te blokkeren, met de hand op de carburateur, dan startte die wel. Daarna heb ik op aanraden van de Belgische ANWB de carburateur eraf gehaald en schoongemaakt. Daarbij is de remluchtsproeier eruit komen vallen en uiteindelijk kwijtgeraakt. (http://www.globalsoul.nl/GlobalSoulTrav ... roeier.JPG) Dankzij v/d Vaart kwam ik erachter wat het was en dat het in mijn carburateur thuishoorde. Maar toen was ik het al kwijt.

Nu start hij alleen maar als hij warm is, of als ik een beetje benzine rechtstreeks in de carburateur gooi. Maar daarna rijdt hij wel.

Het tweede probleem van dezelfde aard: als ik heuvel op rijdt, dan houdt hij meestal in en soms ook op vlakke wegen. In zijn vrij doet hij het dan wel goed, maar bij belasting blijft hij inhouden. Als ik hem even stationair laat lopen, dan rijdt ie daarna een stuk beter. Zo heb ik laatst nog 100 km/uur gereden, na een langzame en haperende start.

Hij is al door veel garages bekeken en ook een grote beurt in maart (waarbij van alles vervangen is) kon het inhouden niet oplossen. Uiteindelijk konden we in mei toch op vakantie nadat de bobine en de condensator vervangen zijn. Toen ging ie alle bergen op en viel het inhouden wel mee. Maar sinds de zomer wil hij geen bergen meer op en wil hij ook niet meer zelf starten.

Opties: brandstofpomp niet meer sterk genoeg (zit in of op de tank), brandstoffilter vol vuil (is voor mij nog onvindbaar), te veel weerstand (vuil) in benzineleiding, of de carburateur werkt niet meer goed.

Wil iemand mij helpen (vergoeding is mogelijk), of weet iemand een garage (liefst in de buurt van Utrecht) die dit probleem kan oplossen en mijn busje APK kan keuren? En heeft iemand een remluchtsproeier over?

Bij voorbaat dank,

Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
aben
Berichten: 106
Lid geworden op: di jun 17, 2008 5:57 pm
Locatie: beuningen

Bericht door aben »

jou benzine pomp doet het niet goed meer .Even de pomp na kijken .Er moet meer benzine uit de leiding komen.Ik denk dat je daar moet zoeken naar je aanvoer probleem.
Gebruikersavatar
v/d Vaart
Berichten: 107
Lid geworden op: zo feb 17, 2008 1:11 pm
Locatie: stiens

Bericht door v/d Vaart »

Op de cilinderkop vooraan links bij de carburateur zit een ijzeren plaatje die haal je eraf en dan kan je met een asje een benzinepomp plaatsen die word aangedreven door de nokkenas ,als je het kleppendeksel eraf haalt zie je hoe het werkt, deze optie had ik ook toen de pomp in de tank niet werkte maar jou lt krijgt niet genoeg als hij koud is dat is vreemd normaal krijgt hij dubbel om dat de choke dicht zit werkt die wel ? en op de carburateur zit een omloopslagklep die hoort te tikken als je hem op contact doet,en gebruik je ook loodvervanger door de benzine ?.
Het hele verhaal wat jij hebt hebben wij het zelfde gehad verleden jaar in Tsjechie al knalde die van ons er ook nog bij vele Tsjechen doken ook dit jaar van schrik weg als ze ons zagen,de contactpunten stonden te nauw en het brandstof systeem was verstopt.

gegroet Pieter
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 123
Lid geworden op: do feb 21, 2008 6:22 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Stef »

Ik ben op aanraden (lang geleden) van Gijs bij garage Henk Treur in Driebruggen geweest en die heeft allerlei rare dingen ontdekt in mijn busje.

- Hij trof een mini-brandstoffilter aan die zo vol met rotzooi zat dat hij ook na demontage de benzine die erin zat, niet liet lopen. Dat was dus het probleem.
- Zo zat een slangetje van de carburateur wat vacuum trekt om bij hoge toeren ontsteking te vervroegen, daar zat een schroef in die de hele werking onmogelijk maakte.
- Er zat een schroef in de ontsteking gedraaid die een plaatje, wat binnenin zat, op zijn plaats hield. Terwijl dat plaatje juist moest kunnen draaien.
- De voordeurstijlen waar je opstapt om naarbinnen te gaan waren van onderen dichtgekit, waardoor nu alles doorgeroest is. Lekker voor de APK!

En dat is nu ook het volgende probleem: Hoe krijg ik hem goedgekeurd.

Maar die garage was top. Ik ben een stuk wijzer geworden (niet armer), ze namen daar echt de tijd voor mij, mijn busje rijdt weer okee en ik weet wat me te doen staat voor de keuring.

Stef
Life is a journey and you are its destiny

www.tripjenaardevrijheid.nl
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Bericht door lleoo »

Ik heb bij mijn deur gewoon het onderste gedeelte van de deurstijl vervangen, uit een sloper gehaald en binnen in de stijl een stuk gezet om hem aan overheen te schuiven voor het vastlassen, deur erin zetten zodat je weet dat hij goed sluit en dan vast zetten, werkte prima.

Misschien een idee voor jou ook :D
Gebruikersavatar
geiz
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo sep 05, 2007 5:55 pm
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Bericht door geiz »

Ja, die instapjes zijn een zeer bekend probleem. Bijna elke oudere LT heeft er mee te kampen.
Je kan de boel (laten) repareren door stukken plaatwerk in te lassen, of door complete inlasstukken te gebruiken.

Dit bedrijf heeft bijvoorbeeld zulke inlasstukken: http://www.artaparts.nl/index.php (even zoeken onder Volkswagen -> LT 1975-1996)

De oorzaak is meestal te zoeken in een lekke voorruit en/of een lekkende kitrand, in de goot van een verhoogd dak. Al diverse malen gezien dat de halve voorkant daardoor langzaam wegrot, van de binnenkant van de goot, tot de A-stijlen rondom, de bodem en de instapjes aan toe. Maargoed, alles is te repareren ;-)
Afbeelding
Plaats reactie