LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Stel jezelf voor aan de andere gebruikers van dit forum.

Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door ElTeetje »

Hoi allemaal,

Al langere tijd waren ik en mijn vriendin op zoek naar een camperbus, waarbij onze voorkeur uitging naar een klassieker. Enerzijds is dit omdat je natuurlijk niet meer MRB-plichtig bent. Anderzijds hoofdzakelijk omdat de techniek een stuk simpeler is en de bus nog veel charme heeft. Daarnaast rijd ik zelf dagelijks in een Saab 900 Classic LPT uit '93 en weet dat ouder niet slechter betekent.

Na inventarisatie van het aanbod, al snel gekozen voor het zoeken van een passende VW LT. Met name het feit dat de LT niet bijzonder lang, maar wel lekker breed is valt positief op. De Westfalia Sven Hedin modellen spreken ons daarbij helemaal aan, omdat ze zeer compleet zijn en een prettige indeling hebben.

Enfin, midden februari troffen we onszelf in Bottrop starende naar een ietwat sleets aandoende Sven Hedin. De camper was in 2019 door eigenaar geimporteerd uit NL. Geen water, geen werkende boiler. Wel de volledige onderhoudshistorie en gewoon kei- en keihard op alle zwakke plekken. Inclusief de welbekende 2.0 CH motor met 75 paardenkrachten door een vierbakje. Auto is een keertje met de verfroller over getrokken, waarbij de verantwoordelijke verfer waarschijnlijk met één hand verft terwijl de andere hand voor de ogen zit. Letterlijk ieder randje of rubbertje heeft wel een streek van de kwast meegekregen.

Een korte proefrit volgt en mijn vriendin geeft te kennen dat we dit maar moeten doen. We spreken een prijs af en hakken de knoop door: We hebben een Sven Hedin gekocht!!

Op maandag 15 februari hebben we het voertuig opgehaald, naar het RDW-keuringsstation in Den Bosch gereden en goed laten keuren. Na een korte periode in het buitenland, is deze ONK'er weer terug op eigen bodem en sinds donderdag 18 februari draagt hij/zij/het met trots de plaat FK-41-KG weer door het gehele land.

Afgelopen weekend zijn we met de camper al een nachtje op proef geweest. Vastgesteld dat er nog een aantal zaken voor verbetering vatbaar zijn, te beginnen met de afstelling van de carburateur en ontsteking (is omgebouwd naar elektronisch). Alles tussen 15% en 95% intrappen van het gaspedaal resulteert in een schokkende en inhoudende motor en klappen uit de uitlaat (inclusief schitterende steekvlammen van zo'n 30 cm :))

In de komende tijd heb ik nog wel een aantal verbeterpunten op de planning:
- Carburateur reviseren (loopt momenteel heel slecht, acceleratiemembraam is vergaan denk ik)
- Waterpompje voor watervoorziening vervangen
- Boiler vervangen (heb extra exemplaar meegekregen)
- Zonnepaneel aansluiten (zit nu ééntje op dak maar werkt niet)

Vanuit mijn kant zijn er ongetwijfeld veel vragen over hoe en wat, maar ik hoop dat in deze community ook voor de aspirant LT-adepten genoeg ruimte is ;). Voor nu bedankt en hopelijk is er op korte termijn een leuke LT-meeting waar we verder kunnen kennismaken.


Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ElTeetje op wo apr 13, 2022 9:33 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door John_LT »

Mooie bus! Welkom op het forum. Wat verbruikt de benzineversie van de Sven Hedin nou zo ongeveer als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door ElTeetje »

John_LT schreef: do feb 25, 2021 6:33 pm Mooie bus! Welkom op het forum. Wat verbruikt de benzineversie van de Sven Hedin nou zo ongeveer als ik vragen mag?
Dankjewel! Over de laatste 320 km, waarmee vooral snelweg maar ook wat korte stukken, heeft de bus een verbruik van 1 op 5,35 km (gemeten aan de pomp met dagteller). Viel mij behoorlijk tegen. Heeft ook te maken met slecht lopen op het moment, heb een revisieset voor de Solex carburateur besteld en vanmiddag stel ik de ontsteking weer opnieuw af (heeft reeds elektronische ontsteking).

Probleem is momenteel ook dat de bus vrij slecht loopt en backfires heeft. Gaaf, zo'n vlammetje uit de pijp, maar het is de bedoeling dat we toch wel redelijk strak 85 km/h zouden moeten kunnen halen. Volgas loopt 'ie momenteel net 80 km/h; er zit dus ergens nog een probleem en dat ga ik uitzoeken.
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door John_LT »

ElTeetje schreef: vr feb 26, 2021 11:58 am
John_LT schreef: do feb 25, 2021 6:33 pm Mooie bus! Welkom op het forum. Wat verbruikt de benzineversie van de Sven Hedin nou zo ongeveer als ik vragen mag?
Dankjewel! Over de laatste 320 km, waarmee vooral snelweg maar ook wat korte stukken, heeft de bus een verbruik van 1 op 5,35 km (gemeten aan de pomp met dagteller). Viel mij behoorlijk tegen. Heeft ook te maken met slecht lopen op het moment, heb een revisieset voor de Solex carburateur besteld en vanmiddag stel ik de ontsteking weer opnieuw af (heeft reeds elektronische ontsteking).

Probleem is momenteel ook dat de bus vrij slecht loopt en backfires heeft. Gaaf, zo'n vlammetje uit de pijp, maar het is de bedoeling dat we toch wel redelijk strak 85 km/h zouden moeten kunnen halen. Volgas loopt 'ie momenteel net 80 km/h; er zit dus ergens nog een probleem en dat ga ik uitzoeken.
Dat valt inderdaad vies tegen, mijn Sven Hedin met 6-cyl diesel doet iets van 1 op 9.
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door Barny »

die benzine motoren zijn niet echt zuinig,
ze moeten een zware en vooral 4 kante wagen een beetje vooruit zien te krijgen met techniek van begin jaren 70 toen benzine nog 10 cent de liter koste, dus verbruik geen probleem was,
ik denk dat het niet echt heel veel beter gaat worden, om het een beetje betaalbaar te houden is op LPG bouwen ook een optie, (wel even harde klapzittingen monteren na 40 000 km

mooie bus trouwens

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door ElTeetje »

Vroeg of laat gaat er zeker LPG op komen.

Vooralsnog ben ik vooral druk met de techniek. Vanavond heb ik de carburateur gedemonteerd en met een revisiesetje wat opgefrist. Afstelling moet weer helemaal vanaf nul gedaan worden, uit enthousiasme vlak voor de avondklok nog even snel de carb erop geplopt. Liep behoorlijk beroerd. Morgen maar eens met de afstelling lopen klooien.
Ed_LT28
Berichten: 33
Lid geworden op: ma feb 25, 2013 1:09 pm
Locatie: Putten

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door Ed_LT28 »

Welkom en mooie bus! Wel duur rijden zo, hopelijk nog een keer te fixen met LPG. Succes!
WillemS
Berichten: 292
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 11:05 pm
Contacteer:

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door WillemS »

ga over op electronische ontsteking. Harm kan je vertellen welke set.
Mijn vorige LT met CH liep 1 op 8.5 Gemeten over een trip van 4000 km door België, Holland, Denemarken, Zweden en weer terug
VW LT 28D verlengde uitvoering bj 1983
https://www.facebook.com/groups/1612558285737772/
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door ElTeetje »

WillemS schreef: do mar 04, 2021 9:31 pm ga over op electronische ontsteking. Harm kan je vertellen welke set.
Mijn vorige LT met CH liep 1 op 8.5 Gemeten over een trip van 4000 km door België, Holland, Denemarken, Zweden en weer terug
Elektronische ontsteking zit er reeds op. In navolging van het aanhoudende gestotter/inhouden ook maar eens de compressiemeter eraan gehangen..... 140-145 psi op cilinder 1 tot 3 en 75 psi op cilinder 4. Je hoort ook duidelijk dat ergens de lucht ontsnapt. Of dit via de zuigerwand of is langs de kleppen weet ik niet. Wel viel mij op dat de bus eerder een LPG-installatie heeft gehad, omdat meerdere koelslangen afgedopte t-stukken hadden. Mijn vermoeden is dus dat de klepzetels op zijn, dus dat betekent dat we volgende week maar eens rustig de cilinderkop eraf trekken en kijken wat we tegenkomen. Mijn verstand zegt dat het verwijderen van de cilinderkop sowieso een goed idee is, om gelijk hardere klepzetels te laten monteren.

Enfin, het verhaal duurt nog wel even voort, maar dit was wel even een behoorlijke tegenvaller. Het kan overigens ook klepspeling zijn, maar ik weet niet goed waar ik met de voelermaat tussen moet komen.

Nog een vraag van mijn kant: kennen jullie nog een goed (web)adres om aan onderdelen voor mijn motor te komen? Gezien het bouwjaar betreft het een 2.0 CL, kan hier echter weinig informatie over vinden. Een Haynes wphb staat in ieder geval in bestelling.
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door Barny »

ik zou eerste even de klepspeling controleren, als hij al op gas gelopen heeft, is de kans aanwezig dat hij al hardere klepzetels heeft
gewoon de voelermaat tussen de beker en de nokkenas

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door ElTeetje »

Barny schreef: vr mar 05, 2021 2:49 am ik zou eerste even de klepspeling controleren, als hij al op gas gelopen heeft, is de kans aanwezig dat hij al hardere klepzetels heeft
gewoon de voelermaat tussen de beker en de nokkenas

Barny
Klepspeling gecontroleerd en aangepast. Met name de uitlaatkleppen stonden te klein, kreeg 0,40mm er niet tussen. Nu alles koud op 0.40mm (uitlaat) en 0.15mm (inlaat). Motor laten warmdraaien, compressie gemeten. Mijn meter stond af, dus deze weer op 0 psi afgesteld en gemeten:
1: 130 psi
2: 125 psi
3: 110 psi
4: 40 psi

Ook hoor ik bij ronddraaien gesis bij cilinder 4 wegkomen. Vermoeden is nu dat kleppen vergaan zijn, of dat koppakking vergaan is. Hoe dan ook, ik ga me voorbereiden om de kop er af te trekken en te laten reviseren met hardere klepzetels in voorbereiding op lpg. Heb op internet al wat zitten rondzoeken en een set van Victor Reinz incl. koppakking staat klaar in de winkelmand.

Kortom: dit wordt nog even een proces.
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door Barny »

het was de poging waart denk ik altijd maar
bij wagens die op lPG rijden hou ik altijd iets meer speling op de kleppen,
dan kunnen ze makkelijker hun warmte kwijt en voorkom je verbranden

de kop er afhalen is op zich niet veel werk, ik zou ook gelijk de distributieriem en waterpomp mee vervangen, (riem word trouwens ook voorgeschreven, waterpomp is voor de zekerheid en kost niet te veel)

je heb nog wat te doen, gelukkig voor jou, is het nog gen zomer :)

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door ElTeetje »

Barny schreef: za mar 06, 2021 3:02 pm het was de poging waart denk ik altijd maar
Dat heb je goed gezegd, Barny. Die kop is inderdaad vrij makkelijk te demonteren, dus daar maak ik me geen zorgen over. Kunnen we gelijk kijken of het onderblok nog in goede staat is. Ik verwacht eigenlijk geen gekkigheid wat dat betreft.

Overigens zat de LPG-boer wel te mijmeren over waar die LPG-tank nou moet komen, want er is toch verdomde weinig ruimte onder een Sven Hedin. Aangezien LPG er uiteindelijk voor zorgt dat de carburateur helemaal verschraald, is meer tankinhoud automatisch beter. Ik verwacht zodra LPG er in zit eigenlijk alleen in absolute noodgevallen nog aanspraak op benzine te doen, dus minimaal 80 liter zou fijn zijn.
Barny
Moderator
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door Barny »

tja, waar plaats je zo een groot ding, dat kan nog wel de grootste uitdaging worden, ik zou het niet weten maar ben wel benieuwd hoe je dit ga oplossen, en wij hier zien graag foto's :)


Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door ElTeetje »

Uiteraard zal ik t.z.t. het zaakje goed documenteren. Ik wil sowieso een groot deel van de werkzaamheden op meer gestructureerde wijze in kaart brengen, merk dat foto's vóór en na werkzaamheden altijd heel prettig zijn (vooral als het om elektra gaat).

Overigens loop ik nu wel met een gedachte te spelen of dit niet ook het juiste moment voor een motorwissel is. De huidige is immers moe en de 2.0 benzine houdt geenszins over. Mijn idee is daarbij of het mogelijk is om de 2.4 benzine in te bouwen; gaat dit passen onder de hoge motorkap van de pre-facelift LT1?

Idealiter een 2.4 injectie (1E) zou heel fijn zijn, maar het is de vraag of dit allemaal gaat werken. Voordeel is wel dat dit met gas weer wat makkelijker schakelt tussen benzine en LPG.
Plaats reactie