Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Stel jezelf voor aan de andere gebruikers van dit forum.

timewa
Berichten: 8
Lid geworden op: di dec 22, 2020 10:14 pm

Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door timewa »

Hallo allemaal,

Even voorstellen: Mijn naam is Tim, woonachtig in Enschede, en ik heb sinds kort een oude LT40. Ik ben zelf electronica engineer en heb enkele technische hobby's, waaronder auto's. Heb al heel veel auto's gekocht en ook e.e.a. gesleuteld. Het meest recente "projectje" was een volledige motorrevisie van de legendarische S54 motor van mijn BMW Z4M. Die is nu in perfecte staat dus er moest weer wat anders naast komen...

De laatste is dus een LT40, iets compleet anders en veel ouder dan alles wat ik tot nu toe heb gereden. Voor de leeftijd - 39 jaar - in behoorlijk goede staat, maar uiteraard met een paar issues w.o. heel moeizaam starten. Leuk project om hier wat moois van te maken dus.

Met de daily er heen (BMW 530i uit 2020) en met de LT terug - 3100kg en een 75pk 6 cyl ongeblazen diesel... een groter contrast is nauwelijks denkbaar qua snelheid, sturen en geluidsproductie :-) Maar ik vind het echt een gaaf ding!

Meteen besteld: Alle riemen, olie, koelvloeistof, gloeibougies, filters etc. In de kerstvakantie even lekker bezig om hem motorisch weer tiptop te maken.

Ik zal ook een paar vragen hebben en volgde met een schuin oog dit mooie forum al, hoop op enkele leuke discussies.

Wordt vervolgd. Groet.
Tim
Bijlagen
VW_LT40_camper.jpg
VW_LT40_camper.jpg (195.85 KiB) 1197 keer bekeken
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door Barny »

heel herkenbaar, 40 jaar in de tijd terug gegooid worden
de BMW verplaatst jou
de LT laat jou op alle manieren merken dat jij moet werken om vooruit te komen,
ben benieuwd wat voor een moois er van gaat maken,
foto's van de vooruitgang zijn we natuurlijk dol op

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
timewa
Berichten: 8
Lid geworden op: di dec 22, 2020 10:14 pm

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door timewa »

Bedankt Barny!

Ik heb meteen een paar vragen.

De eerste gaat over kleppen stellen:
Ik dacht ik ga dat meteen even doen, want ik weet niet wanneer dat voor het laatst is gebeurd. Dus kleppendeksel er af, maar nu krijg ik het vermoeden dat er toch hydraulische klepstoters zijn want ik zie geen plaatjes of stelmogelijkheden. Terwijl ik meende dat bij de DW motor (6 cyl diesel, ongeblazen) toch echt kleppen gesteld moeten worden. Kan iemand a.d.h.v. deze foto melden hoe het zit?
Bijlagen
LT40_nokkenas.jpg
LT40_nokkenas.jpg (219.7 KiB) 1184 keer bekeken
timewa
Berichten: 8
Lid geworden op: di dec 22, 2020 10:14 pm

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door timewa »

De volgende vraag gaat over stuurbekrachtiging. Ik meende dat dat er niet op zat, lekker krachttraining als je aan die enorme hoepel trekt en duwt.

Maar eenmaal onder de auto aangekomen zie ik dit. Met afgekoppelde hydrauliekpomp. Is dit een originele stuurbekrachtiging? Wat zijn de bekende problemen? Ik wil het wel in ere herstellen.

En er zit enorm veel speling op het stuur rond de nulstand. Is dat normaal voor de LT of hebben jullie tips over stellen/slijtagedelen vervangen?
Bijlagen
LT40_stuurbekrachtiging.jpg
LT40_stuurbekrachtiging.jpg (243.24 KiB) 1183 keer bekeken
timewa
Berichten: 8
Lid geworden op: di dec 22, 2020 10:14 pm

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door timewa »

En trouwens, het probleem van het moeizaam starten was waarschijnlijk dit, de laatste meest moeilijk toegankelijke gloeibougie achter de dieselpomp. Ik had al 6 nieuwe liggen dus dat komt goed.
Bijlagen
LT40_gloeibougie.jpg
LT40_gloeibougie.jpg (191.92 KiB) 1183 keer bekeken
epmans
Berichten: 45
Lid geworden op: do mei 28, 2020 7:20 am
Locatie: Hoorn NH

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door epmans »

ojee, nog een bmw rijder erbij :)

sinds dit jaar heb ik ook een LT gekocht en merkte direct de speling. bij mij moet de spoorstang vanaf stuurhuis vervangen worden wegens ruimte op de kogels en heb het linkerwielfusee wat vaster moeten borgen.
Bijlagen
thumbnail_20200916_100352.jpg
thumbnail_20200916_100352.jpg (253.73 KiB) 1182 keer bekeken
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door Rik »

Lekker bezig Tim! De kleppen moet je stellen met plaatjes. Met een hevel (speciaal gereedschap) duw je het bekertje omlaag waar het plaatje in ligt. Dan kun je met een speciale tang het plaatje er tussenuit halen:
http://www.hoopvoorschroot.nl/coppermin ... 52_Pro.jpg

En bovenaan de volgende foto het bekertje met de inkepingen aan de zijkanten waar de tang het plaatje kan pakken:http://www.hoopvoorschroot.nl/coppermin ... x57529.jpg
Laatst gewijzigd door Rik op wo dec 23, 2020 8:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
timewa
Berichten: 8
Lid geworden op: di dec 22, 2020 10:14 pm

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door timewa »

Bedankt voor de antwoorden en leuk om te zien dat er veel activiteit op dit forum is.

Blijkbaar dus toch geen hydraulische klepstoters. Het kleppen stellen van de S54 motor zag er behoorlijk anders uit. Bij de DW motor gewoon met voelermaat opmeten neem ik aan? En als ik moet stellen waar kan ik dan het beste de plaatjes bestellen?
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door Rik »

Inderdaad met voelermaatjes. Die plaatjes slingeren hier op het forum wel eens rond dus als je aangeeft wat je nodig hebt, dan wil er vast wel iemand onderin de oud ijzerbak kijken voor je. :D
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door Barny »

vergeet je niet als je de bekers naar beneden duwt om de plaatjes er tussen uit te wurmen, dat je eerst de zuigers iets naar beneden zet, anders komen de kleppen tegen de zuigers aan, en de zijde waar de dikte op staat ook weer aan de onderkant plaatst
die stuurbekrachtiging is zeker niet origineel, ik zelf zo iets nog nooit gezien op een LT
maar hij moet wel werken bij de APK over 3 maanden ,,,
jij verveelt je deze winter niet :)

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door Rik »

Barny schreef: wo dec 23, 2020 8:06 pm vergeet je niet als je de bekers naar beneden duwt om de plaatjes er tussen uit te wurmen, dat je eerst de zuigers iets naar beneden zet, anders komen de kleppen tegen de zuigers aan
Belangrijke aanvulling Barny! 8)
timewa
Berichten: 8
Lid geworden op: di dec 22, 2020 10:14 pm

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door timewa »

Wederom dank voor de tips! Ik heb zojuist een voelermaatje geleend en ga morgen meten. Had al een PDF gevonden met de scans van het werkplaatshandboek - alleen dat is al prachtig met die mooie gedetailleerde tekeningen!

Wat de stuurbekrachting en stuurinrichting betreft zal ik de boel eens goed uitpluizen. Vind de speling rond de middenstand toch niet echt een fijn idee als je met zo'n gewicht op pad bent.
timewa
Berichten: 8
Lid geworden op: di dec 22, 2020 10:14 pm

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door timewa »

Nog een vraagje: Raden jullie aan om de injectoren er uit te halen en schoon te maken?

Ik wilde het eerst doen, geinspireerd door dit prachtige plaatje. Kom daar nu nog maar eens mee met je 2020 piezoinjector! Maar ze zitten erg vast en de motor loopt an sich goed als ie eenmaal gestart is.
Bijlagen
20201223_235203.jpg
20201223_235203.jpg (134.64 KiB) 1153 keer bekeken
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door Barny »

je bent nu al zo ver dus gewoon doen, verstuivers testen,
dan weet je dat die ook 100% zijn
nog belangrijker is, compressie meten, dat is de basis, als dat niet goed is word het nooit wat

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
timewa
Berichten: 8
Lid geworden op: di dec 22, 2020 10:14 pm

Re: Volkswagen LT40 camper van 39 jaar oud!

Bericht door timewa »

Fijne kerstdagen allemaal!

Ik plaats nog even mijn meting van de klepspeling van vanmorgen.
Geen dramatische uitschieters volgens mij.

Ik ben niet zeker of ik ze goed genummerd heb en of de 1e rij inderdaad de inlaatkleppen zijn en de 2e de uitlaatkleppen. Op basis van wat ik hier zie zou ik zelf denken slechts een gedeelte aan te hoeven passen. Wat denken jullie van deze waarden?
Bijlagen
LT40_kleppen_stellen_nulmeting_koude_motor.jpg
LT40_kleppen_stellen_nulmeting_koude_motor.jpg (140.81 KiB) 1124 keer bekeken
Plaats reactie