Even voorstellen & vraag

Stel jezelf voor aan de andere gebruikers van dit forum.

Plaats reactie
daf55coupe

Even voorstellen & vraag

Bericht door daf55coupe » wo dec 19, 2018 12:56 pm

Goedemiddag forummers,
mijn naam is Anton en ik ben sinds enige tijd in het bezit van een LT 28D (1e generatie) met verhoogd dak.
Ben daarnaast een liefhebber van klassieke auto's (dat is deze bus ook al bijna) en dan vooral in het liefst zo origineel mogelijk staat.

Een vraag die me op dit moment bezig houdt: een adres waar men terecht kan voor APK en waar de daar werkzame mensen met passie bezig zijn en er niet op uit zijn de klant veel geld uit de zak te kloppen.
Euromaster doet alleen personenwagens en een VW-vertegenwoordiging laat ik maar even links liggen, gezien de prijzen die daar men hanteert.
Zoals uit mijn naam al enigszins valt op te maken, ben ik ook liefhebber en bezitter van Daf (personenauto) en op het DAF-forum hebben we een lijst van garages waar we terecht kunnen voor onderhoud en APK.
Misschien een ideetje voor dit forum om een dergelijke lijst aan te leggen waar in ons land (en evt. België) men terecht kan met de LT?

Goede tips zijn welkom..

harm.eikelkamp
Moderator

Re: Even voorstellen & vraag

Bericht door harm.eikelkamp » zo dec 23, 2018 10:09 am

ik zou graag antwoord geven op jou vraag....maar helaas staat er geen woonplaats in jou avatar. misschien is het raadzaam dit te doen zodat mensen uit jou omgeving kunnen reageren.

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D

daf55coupe

Bericht door daf55coupe » ma dec 24, 2018 12:40 am

Voor mij specifiek: de provincies Noord-Holland, Utrecht en Gelderland. Maar soms blijkt een goede garage verder te liggen dan je zelf verwacht. Daarom hoopte ik op wat reacties, gegeven het feit dat elke LT-bezitter toch ergens een adres heeft voor de obligate APK.

Carlo

Bericht door Carlo » di dec 25, 2018 4:44 am

daf55coupe schreef:
ma dec 24, 2018 12:40 am
het feit dat elke LT-bezitter toch ergens een adres heeft voor de obligate APK.
Ja da's niet zo moeilijk; ik ga altijd naar Ebos in Blerick.
Maar dat zegt niks want ik verwacht dat Ebos zijn werk goed doet.
Ieder mankement dat zij opsporen los ik op, ik krijg altijd een lijstje met wat er mis is en dan heb ik twee weken om het op te lossen.
:)
1990 1G, tweetanksysteem

knuttsel

Bericht door knuttsel » do jan 03, 2019 12:03 pm

je kan voor apk ook de lt mee naar de technische dag in wehl mee nemen

bij autoservice Wehl word dat gehouden op de Beekseweg 21 dacht G of F
licht in Gelderland net voor Doetinchem

je kan ook eerder naar de apk maar dan op afspraak

daf55coupe

Bericht door daf55coupe » zo jan 27, 2019 8:14 pm

Hallo forummers,
even een tussenstand aangaande de zoektocht naar een geschikte garage; na wat zoeken vond ik de firma Schoehuijs in Zaandam: http://www.schoehuijs.net/
Ik vond ze bereid om mijn LT te keuren en vooraf alvast de roetmeting uit te voeren. Het hoeft hopelijk geen betoog wat een meting voor effect heeft (kan hebben) op een koude motor als deze flink in de toeren wordt gejaagd.
Gelukkig had de monteur hier begrip voor en was ook bekend met de motorblokken van VW.
Wel zo prettig als je zo iemand met ervaring treft en meer kan dan alleen diagnose-apparaten uitlezen.
Ondertussen is mijn bus weer goedgekeurd en ben ik in elk geval weer voor een tijdje onder de pannen.
De enige vraag die hopelijk nooit beantwoord hoeft te worden: wat te doen als de meting negatief uitvalt?
Overigens -en gelukkig- geen steekproef gehad, anders had de motor alsnog op zijn donder gehad..

Barny
Moderator

Bericht door Barny » ma jan 28, 2019 6:41 pm

ten eerste, een roetmeting mag nooit met koude motor worden uitgevoerd, motorolie minimaal 60 graden
ten tweede, afkeuren op te veel roet uitstoot heb ik in 30 jaar apk keuring uitvoeren, nog maar 1 keer gedaan, en toen was het met een nieuw luchtfilter opgelost

de meeste roet wat tijdens een roetmeting word opgemerkt zat vastgekoekt in de uitlaat, na een testrit volop in de toeren is voldoende om die vastgekoekte roet er uit te blazen

Barny
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding

Carlo

Bericht door Carlo » di jan 29, 2019 1:08 pm

daf55coupe schreef:
zo jan 27, 2019 8:14 pm
Het hoeft hopelijk geen betoog wat een meting voor effect heeft (kan hebben) op een koude motor als deze flink in de toeren wordt gejaagd.
Gelukkig had de monteur hier begrip voor ...
Wel zo prettig als je zo iemand met ervaring treft
:lol:
Hier moet ik toch even om lachen. Een monteur die "begrip heeft" voor het niet doen van een roettest met koude motor?
En dat duidt er op dat de monteur ervaring heeft?
:lol:
Monteurs die er alleen al over denken om de test te doen met koude motor moeten we naar de maan schieten.
Op bijgaande foto zie je hoe ze in Iran met dat soort mensen omgaan
Afbeelding
1990 1G, tweetanksysteem

daf55coupe

Bericht door daf55coupe » do jan 31, 2019 11:47 pm

Om de verwarring weg te nemen: ik had afgesproken de meting bij een warme motor te doen en dat is ook direct gedaan nadat ik de LT kwam brengen.
De monteur in kwestie weet dat deze motorblokken juist warmgereden moeten zijn en beslist niet vlak na een koude start in de toeren gejaagd moeten worden.

Je zult maar een monteur treffen die het geen donder uitmaakt en als een botte te werk gaat.

benno

Bericht door benno » vr feb 01, 2019 3:30 pm

Welkom hier en veel plezier met je bus .
( RDW zou veel van auto s moeten weten maar doen het ook gerust met een koude motor )
Ik zou zo iemand dan ook gerust een schop op een gevoelige plaats willen geven maar dat mach helaas niet want zij vinden dat zij in hun recht staan en het moeten doen .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .

Barny
Moderator

Bericht door Barny » vr feb 01, 2019 6:45 pm

sinds halfjaren '70 van de vorige eeuw zijn de diesel motoren ontwikkeld om deze test te kunnen doorstaan

als je theoretisch gaat kijken is een vollasttest bij een koude motor ook geen probleem,
olie is namelijk dikker dan als de motor bloed heet is

de keuze om de roettest bij een warme motor te gaan doen is dat je een gelijke test krijgt

in al die jaren dat ik bij diesels de roetmeting heb uitgevoerd is er maar 1 motor gesneuveld, en dat kwam doordat de oliepomp bevesteging gescheurt was en de oliedruk wegviel

helaas wat het mijn prive auto een mercedes cdi C klasse

bij het begin van de roettest heb ik een volkswagen golf met ruim 400.000 km mishandelt
daar vele roettests op uitgevoerd (koud, warm, lang gasgeven, kort gasgeven, met en zonder luchtfilter, carterontluchting) en hij bleef maar goed, op het laatst een baksteen op het gaspedaal gelegd en afstand genomen, pas toen er een waterslang klapte liep hij vast,,,,
die motertjes kunnen best wat hebben, en zeker die motertjes van Volkswagen

Barny
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding

Plaats reactie