LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Stel jezelf voor aan de andere gebruikers van dit forum.

Gebruikersavatar
benno
Berichten: 925
Lid geworden op: wo jan 19, 2011 9:22 am
Locatie: hengelo ov

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door benno » do mar 11, 2021 5:07 pm

Optie om de benzinetank te verwijderen en daar de gastank te plaatsen en ergens anders een bv 30 liter benzinetank weer te plaatsen ? ?
Grote benzinetank heb je dan toch niet meer nodig .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .

Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door ElTeetje » vr apr 09, 2021 8:34 pm

benno schreef:
do mar 11, 2021 5:07 pm
Optie om de benzinetank te verwijderen en daar de gastank te plaatsen en ergens anders een bv 30 liter benzinetank weer te plaatsen ? ?
Grote benzinetank heb je dan toch niet meer nodig .
Optie om de benzinetank te verwijderen is inderdaad een keuze die we kunnen maken. Met het oog op langere reizen in het buitenland weet ik zo nog niet waar ik dan de brandstoftank wil huizen. Het is in ieder geval even passen en meten onder de LT.

Dit weekend trek ik samen met een vriend de cilinderkop van de motor. Het compressieverlies op cilinder 4 blijft aanhouden en na het zetten van perslucht via het bougiegat (met cilinder 4 op BDP) hoorde ik duidelijk lucht weglekken via zowel uitlaat als via de carburateur. Gelukkig niet via de oliepeilstok, dus het lijkt erop dat onderblok nog in orde is. Enfin, we gaan het morgen zien. Ik zal proberen wat foto's te maken van het gehele proces, is altijd handig om bij te houden.

Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door ElTeetje » za apr 10, 2021 6:30 pm

De Kop is eraf!

Zoals al eerder aangegeven, was de compressie op cilinder 3 en 4 niet meer helemaal conform 'serienmäßig' bedoeld door Volkswagen. Na wat testjes was mijn vermoeden dat de inlaatkleppen verbrand waren, daar de auto een verleden op LPG heeft gekend.

Vandaag samen met een vriend de kop er dus maar afgetrokken. Dit ging buitengewoon voorspoedig; ik had de afgelopen dagen met name de moeren van zowel in- als uitlaatspruitstuk al in de WD40 gezet, dus het zaakje was snel los. Nog eventjes zitten worstelen met het loshalen van de dynamo om de v-snaar los te krijgen, maar daar uiteindelijk een knoop doorgehakt en gewoon de v-snaar doorgeknipt met de knijptang. Dit onder het motto: die was toch al aan vervanging toe.

Enfin, kop eraf en kijken maar. Cilinderwanden zien er nog goed uit, het hoonpatroon staat er nog goed in, zuigers kennen minimale speling en zien er gewoon nog goed uit.

De kop daarentegen, daar spreken de foto's boekdelen. Dus eerst de foto's:

De cilinderkop eraf
Afbeelding

Cilinder 1
Afbeelding

Cilinder 2
Afbeelding

Cilinder 3
Afbeelding

Cilinder 4
Afbeelding

Koppakking
Afbeelding

Onderblok met zuigers
Afbeelding

Conclusie?

Het onderblok is nog goed (pfew!). De cilinderkop breng ik deze weg voor revisie (reinigen, vlakken, nieuwe kleppen, nieuwe (harde) klepzetels en nieuwe klepsteelrubbers). Zoals op de foto te zien is met name cilinder 4 f***ed: er paste een pen in het gat in de klep.

Wat verder opviel is dat er in het verleden iemand héél fijn bezig is geweest met vloeibare pakking. Ik voorzie een sleutelaar die er ook van houdt om zijn friet in mayonaise te verdrinken, zoveel er op de pakkingen zat.

We gaan het goed aanpakken, dus komende week hoop ik een mooie pakketje te ontvangen van AutoDoc met de spulletjes:
  • Pakkingset cilinderkop (inclusief klepsteelrubbers)
  • Distributieriem + spanrol
  • Waterpomp + thermostaat
  • V-snaar
  • Kopbouten
  • Motorolie + KVS (inclusief flushmiddel voor beiden)
  • Bougies + bougiekabels + verdelerkap + rotor
Kortom, we zijn op weg om weer 100 km/h te kunnen rijden :lol:

Gebruikersavatar
ErwinStapert
Berichten: 756
Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
Locatie: Amsterdam

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door ErwinStapert » zo apr 11, 2021 9:47 am

Mooi dat het probleem is gevonden, straks weer opbouwen en met piepende banden op vakantie :mrgreen:
Als het golft, dan golft het goed ;-)

Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door ElTeetje » do mei 06, 2021 3:58 pm

Voorlopig ligt het even stil. Het revisiebedrijf kan niet aan de juiste kleppen komen, waardoor ze nog niet aan de slag kunnen gaan met de revisie. Inmiddels zijn we drie weken verder en begin ik een beetje wanhopig te raken. Ik wil dit motortje graag weer in originele luister brengen :shock:

Vanuit de VW dealer ben ik op de OEM-nummers gewezen, dit zijn:

Inlaatkleppen: 046 109 601
Uitlaatkleppen: 046 109 601

Vervolgens kom ik echter een hele zwik aan kleppen op het internet tegen, met ook letteraanduiding erachter. Hierdoor is het een beetje het 'bos-en-bomen' effect; ik weet gewoon niet wat ik nu moet hebben. Heeft iemand enig idee waar bijvoorbeeld de lettertoevoegingen áchter de OEM-nummers voor staan?

Barny
Moderator
Berichten: 1745
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door Barny » do mei 06, 2021 7:37 pm

volgens mij Coreckt my if am am wrong , is de letteraanduiding achter het originele nummer een verbetering van het het onderdeel, dus net ietsjes anders,
het kan zijn dat de klepspie iets anders is, of de materiaal legering
als je een set koopt zou het geen probleem moeten zijn

Barny
k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding

Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 56
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door John_LT » vr mei 07, 2021 10:06 am

Had je al eens gezocht op ebay-kleinanzeigen toevallig? Dat is de Duitse variant van marktplaats. Je moet net een beetje geluk hebben daar, dat wel.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -223-18276

Gebruikersavatar
benno
Berichten: 925
Lid geworden op: wo jan 19, 2011 9:22 am
Locatie: hengelo ov

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door benno » di mei 11, 2021 9:22 pm

Passen kleppen van een VW Golf 1.6 niet toevallig ?
1.6 + 0.8 is ook 2.4 .
Een hele 1.6 ( 4 Cill. ) + een halve ( 2 Cill. ) is ook 6 cill. 2.4 motor ? ?
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .

Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door ElTeetje » vr mei 14, 2021 8:23 am

Dat gaat niet op, benno. We hebben hier immers geen 2.4 zescilinder maar 2.0 viercilinder in liggen. Inmiddels heb ik een paar kleppen in Dld gevonden, komen volgende week met de post aan! Met dank aan de tip van John_LT!

Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door ElTeetje » zo mei 16, 2021 9:42 pm

Oké, de kleppen komen deze week bij mij binnen en breng ze dan direct naar mijn revisieboer. Hopelijk kan hij op korte termijn hiermee aan de slag.

In de tussentijd ben ik een beetje aan het klussen aan de randdelen, waarbij spruitstukken een likje hittebestendig zilver hebben gekregen. Ziet er toch weer iets frisser uit! Daarnaast zou ik eigenlijk preventief alle koelwaterslangen willen vervangen, uit de gedachte dat preventief onderhoud fijner is dan onderweg moeten zoeken naar een oplossing. Mijn vraag is daarbij of hier nog complete sets voor bestaan of dat het een lastige zoektocht wordt om de slangen te vinden. Hoe doen anderen dit?

Een nieuwe radiator ben ik ook aan het overwegen, inclusief ombouw naar elektrische fan.

Plaats reactie