LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Stel jezelf voor aan de andere gebruikers van dit forum.

Gebruikersavatar
benno
Berichten: 976
Lid geworden op: wo jan 19, 2011 9:22 am
Locatie: hengelo ov

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door benno »

Optie om de benzinetank te verwijderen en daar de gastank te plaatsen en ergens anders een bv 30 liter benzinetank weer te plaatsen ? ?
Grote benzinetank heb je dan toch niet meer nodig .
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door ElTeetje »

benno schreef: do mar 11, 2021 5:07 pm Optie om de benzinetank te verwijderen en daar de gastank te plaatsen en ergens anders een bv 30 liter benzinetank weer te plaatsen ? ?
Grote benzinetank heb je dan toch niet meer nodig .
Optie om de benzinetank te verwijderen is inderdaad een keuze die we kunnen maken. Met het oog op langere reizen in het buitenland weet ik zo nog niet waar ik dan de brandstoftank wil huizen. Het is in ieder geval even passen en meten onder de LT.

Dit weekend trek ik samen met een vriend de cilinderkop van de motor. Het compressieverlies op cilinder 4 blijft aanhouden en na het zetten van perslucht via het bougiegat (met cilinder 4 op BDP) hoorde ik duidelijk lucht weglekken via zowel uitlaat als via de carburateur. Gelukkig niet via de oliepeilstok, dus het lijkt erop dat onderblok nog in orde is. Enfin, we gaan het morgen zien. Ik zal proberen wat foto's te maken van het gehele proces, is altijd handig om bij te houden.
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: Terug op eigen bodem

Bericht door ElTeetje »

De Kop is eraf!

Zoals al eerder aangegeven, was de compressie op cilinder 3 en 4 niet meer helemaal conform 'serienmäßig' bedoeld door Volkswagen. Na wat testjes was mijn vermoeden dat de inlaatkleppen verbrand waren, daar de auto een verleden op LPG heeft gekend.

Vandaag samen met een vriend de kop er dus maar afgetrokken. Dit ging buitengewoon voorspoedig; ik had de afgelopen dagen met name de moeren van zowel in- als uitlaatspruitstuk al in de WD40 gezet, dus het zaakje was snel los. Nog eventjes zitten worstelen met het loshalen van de dynamo om de v-snaar los te krijgen, maar daar uiteindelijk een knoop doorgehakt en gewoon de v-snaar doorgeknipt met de knijptang. Dit onder het motto: die was toch al aan vervanging toe.

Enfin, kop eraf en kijken maar. Cilinderwanden zien er nog goed uit, het hoonpatroon staat er nog goed in, zuigers kennen minimale speling en zien er gewoon nog goed uit.

De kop daarentegen, daar spreken de foto's boekdelen. Dus eerst de foto's:

De cilinderkop eraf
Afbeelding

Cilinder 1
Afbeelding

Cilinder 2
Afbeelding

Cilinder 3
Afbeelding

Cilinder 4
Afbeelding

Koppakking
Afbeelding

Onderblok met zuigers
Afbeelding

Conclusie?

Het onderblok is nog goed (pfew!). De cilinderkop breng ik deze weg voor revisie (reinigen, vlakken, nieuwe kleppen, nieuwe (harde) klepzetels en nieuwe klepsteelrubbers). Zoals op de foto te zien is met name cilinder 4 f***ed: er paste een pen in het gat in de klep.

Wat verder opviel is dat er in het verleden iemand héél fijn bezig is geweest met vloeibare pakking. Ik voorzie een sleutelaar die er ook van houdt om zijn friet in mayonaise te verdrinken, zoveel er op de pakkingen zat.

We gaan het goed aanpakken, dus komende week hoop ik een mooie pakketje te ontvangen van AutoDoc met de spulletjes:
  • Pakkingset cilinderkop (inclusief klepsteelrubbers)
  • Distributieriem + spanrol
  • Waterpomp + thermostaat
  • V-snaar
  • Kopbouten
  • Motorolie + KVS (inclusief flushmiddel voor beiden)
  • Bougies + bougiekabels + verdelerkap + rotor
Kortom, we zijn op weg om weer 100 km/h te kunnen rijden :lol:
Gebruikersavatar
ErwinStapert
Berichten: 786
Lid geworden op: di aug 23, 2011 6:27 pm
Locatie: Amsterdam

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door ErwinStapert »

Mooi dat het probleem is gevonden, straks weer opbouwen en met piepende banden op vakantie :mrgreen:
Als het golft, dan golft het goed ;-)
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door ElTeetje »

Voorlopig ligt het even stil. Het revisiebedrijf kan niet aan de juiste kleppen komen, waardoor ze nog niet aan de slag kunnen gaan met de revisie. Inmiddels zijn we drie weken verder en begin ik een beetje wanhopig te raken. Ik wil dit motortje graag weer in originele luister brengen :shock:

Vanuit de VW dealer ben ik op de OEM-nummers gewezen, dit zijn:

Inlaatkleppen: 046 109 601
Uitlaatkleppen: 046 109 601

Vervolgens kom ik echter een hele zwik aan kleppen op het internet tegen, met ook letteraanduiding erachter. Hierdoor is het een beetje het 'bos-en-bomen' effect; ik weet gewoon niet wat ik nu moet hebben. Heeft iemand enig idee waar bijvoorbeeld de lettertoevoegingen áchter de OEM-nummers voor staan?
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door Barny »

volgens mij Coreckt my if am am wrong , is de letteraanduiding achter het originele nummer een verbetering van het het onderdeel, dus net ietsjes anders,
het kan zijn dat de klepspie iets anders is, of de materiaal legering
als je een set koopt zou het geen probleem moeten zijn

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door John_LT »

Had je al eens gezocht op ebay-kleinanzeigen toevallig? Dat is de Duitse variant van marktplaats. Je moet net een beetje geluk hebben daar, dat wel.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -223-18276
Gebruikersavatar
benno
Berichten: 976
Lid geworden op: wo jan 19, 2011 9:22 am
Locatie: hengelo ov

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door benno »

Passen kleppen van een VW Golf 1.6 niet toevallig ?
1.6 + 0.8 is ook 2.4 .
Een hele 1.6 ( 4 Cill. ) + een halve ( 2 Cill. ) is ook 6 cill. 2.4 motor ? ?
lijkt mij prachtig om straks ook in een LT te rijden en aan te passen .
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door ElTeetje »

Dat gaat niet op, benno. We hebben hier immers geen 2.4 zescilinder maar 2.0 viercilinder in liggen. Inmiddels heb ik een paar kleppen in Dld gevonden, komen volgende week met de post aan! Met dank aan de tip van John_LT!
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door ElTeetje »

Oké, de kleppen komen deze week bij mij binnen en breng ze dan direct naar mijn revisieboer. Hopelijk kan hij op korte termijn hiermee aan de slag.

In de tussentijd ben ik een beetje aan het klussen aan de randdelen, waarbij spruitstukken een likje hittebestendig zilver hebben gekregen. Ziet er toch weer iets frisser uit! Daarnaast zou ik eigenlijk preventief alle koelwaterslangen willen vervangen, uit de gedachte dat preventief onderhoud fijner is dan onderweg moeten zoeken naar een oplossing. Mijn vraag is daarbij of hier nog complete sets voor bestaan of dat het een lastige zoektocht wordt om de slangen te vinden. Hoe doen anderen dit?

Een nieuwe radiator ben ik ook aan het overwegen, inclusief ombouw naar elektrische fan.
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door ElTeetje »

Zo, dat was een tijdje geleden al weer!

Voor iedereen die dacht, dat zal wel doodgebloed zijn... Het is gelukt! Na een aantal weekjes tobben kwam Eelco met de oplossing in de vorm van een tweede cilinderkop. Deze heb ik naar de revisieboer gebracht en een paar weken later kon in een schitterend gereviseerd kopje ophalen en een paar rooitjes achterlaten. Harde klepzetels in voorbereiding op gas inbegrepen.

De bus loopt nu een stuk mooier. Wel nog wat afstelproblematiek gehad maar inmiddels loopt 'ie werkelijk mooi rond. Trekt goed op en vermogen is afdoende (rijd nooit harder dan 90 km/h). Tips voor anderen met de CH benzinemotor en nukken/bokken:

1. Kijk eerst of je ontstekingsonderdelen nog goed zijn (bougies op juiste elektrodeafstand, rotor en verdelerkap nog goed)
2. Haal verdelerkap en rotor van het verdelerhuis en laat even een paar druppeltjes olie vallen op het 'sponsje' dat ín de roterende as in de verdeler zit. Dit smeert de centrifugaalgewichtjes die voor vervroeging zorgen.
3. Stel je ontsteking goed af. De CH motor is me inmiddels bekend geworden, de mijne is in ieder geval zeer gevoelig voor tijdstip. Te meer omdat je niet elektronisch maar vacüumgestuurd en met centrifugaalgewichtjes werkt, dus het beginpunt afstellen is zeer waardevol. Kortom: vacüumleiding eraf trekken en afdoppen, stroboscoop aansluiten en afstellen. Ik kwam uiteindelijk bij 7 graden voorontsteking bij 800-850 rpm op de beste afstelling uit. Heb op het vliegwiel daarom een extra markering met tipex gemaakt op het punt waar hij nu staat.

Zo, nu kan iedereen die in 2033 nog de zoekfunctie gebruikt om het ontstekingstijdstip af te stellen dit nog weer terugvinden. Inmiddels sleutelt men dan aan een 50-plusser, waarvoor hopelijk t.z.t. nog markt is en mee gereden mag worden.

Dan uiteraard ook een vraag:
We willen de oude truma geiser achterin vervangen, deze werkt niet meer. Ik zoek stad en land af naar een passende geiser, maar alles wat ik tegenkom lijkt toch niet te passen. Hoe hebben anderen met een Sven Hedin dit opgelost? Ik wil eigenlijk niet gaan zagen in interieur, koetswerk of bodem om elders de geiser te krijgen en de douchebak opzagen lijkt me al helemaal geen jofel idee.

PS: Fotoserie zal ik op een later moment nog even toevoegen ;)
John1961
Berichten: 8
Lid geworden op: zo aug 18, 2019 1:51 pm

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door John1961 »

Hallo,

Ik heb zelf ook Lt met dezelfde motor. De koppakking en kleprubbers heb ik ook reeds vervangen daar de oude verrot was. Het betreft hier een oude brandweerauto met slechts 24000 km op de klok. Heeft dus meer stil gestaan als gereden. Ik met de ontsteking voorzien van Velleman elektronische ontsteking ( velleman NR K2543 ) , Werkt perfect, de contact punten zijn dan schakelaar die ontsteking aanstuurd.
De ontsteking zelf hangt onder dashboard. Je heb dan geen problemen met de hitte onder de motorkap. Ik heb gelezen dat verschillende lt rijders problemen hebben gehad met 123 ontsteking vanwege de warmte onder de motorkap. Daarom ook nu weer gekozen voor Velleman. Heb ook nog Kever, vw Kübel, vw T2 Doka met deze ontsteking gereden zonder een enkel probleem. Op dit moment heb ik ook nog een porsche 914 1.8 die ik ook voorzien heb van deze ontsteking.
Nog een voordeel van deze ontsteking is dat als er problemen zouden zijn je altijd weer terug kan gaan naar de conventionele ontsteking.

Hoe heb je de 7 graden bepaald. Ik heb de motor op dit moment op de standaard voorontsteking staan, die als ik het goed heb 5 graden is.
Ik heb wel stroboskooplamp, maar dan zonder vervroegingsaanduiding.

groet
John
Gebruikersavatar
ElTeetje
Berichten: 25
Lid geworden op: wo feb 24, 2021 5:10 pm
Locatie: Nijmegen

Re: LT28 Sven Hedin: De Kop is Eraf!

Bericht door ElTeetje »

Hallo allemaal,

Na een bijzonder geslaagd en gezellig LT Weekend in Groesbeek, weer met goede tips en frisse moed bezig met de LT. Het heeft een tijdje stilgelegen; mijn vriendin heeft er een jaar in gewoond en in die tijd heeft de bus maar sporadisch gereden.

Nu ben ik de volgende zaken aan het oplossen:
- nieuwe carburateur (Weber 34 ICH) monteren
- uitzetraam in het hoogdak vervangen
- kitrand dakgoot vervangen

De carb moet ik nog bestellen, het dakraam is in ieder geval al gangbaar gemaakt (zat compleet vastgekit) en zal ik spoedig demonteren om langs de caravan sloperij in Apeldoorn te gaan voor een passende vervanger.

De kitrand ben ik momenteel mee bezig. Holy sh*t wat een rotklus! De gebruikte kit laat slecht los, te meer er veel te veel in zit (gootje nagenoeg geheel afgevuld) en op blank staal is gelegd. Met een pakkingschraper, platte schroevendraaier die ik scherp heb geslepen en een stanleymes is het ongeveer 50-80 cm per uur los knabbelen. Plan is om daarna met een karamelschijf opgevolgd met een staalborstel op boormachine er doorheen te gaan. Daarna een laagje witte hammerite er over heen, drogen en summier af kitten.

Wie nog een gouden tip heeft voor verwijderen van hardnekkige kit: laat uw tip achter in de comment!

PS: Foto’s uploaden lukt me nog niet helemaal 😢
Plaats reactie