Standkachel

Alles over camperbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Standkachel

Bericht door John_LT »

Ik ben van plan om met de herfstvakantie er weer op uit te trekken met mijn Sven Hedin campertje. Nu zit de oude standkachel welke zich normaal boven het reservewiel bevind er helaas niet meer onder. Omdat we er wel warmpjes bij willen zitten die week heb ik een Chinees dieselkacheltje gekocht welke vrij populair blijken te zijn bij zelfbouw camperaars. Ik zag dat veel mensen dat ding onder de bestuurders- of passagiersstoel weg werken en dit zou ook wel moeten passen bij de LT1, het nadeel is dan echter dat de luchtinlaat, uitlaat en dieselleiding dan in de wielkast uit komen, wel ruim bij het wiel vandaan, maar toch.

Is dit handig of kan ik het ding beter monteren op de originele plek waar ooit de oude zat. Nadeel daarweer van is dat het ding van plastic is en ik er dan een soort van beschermkap voor moet maken denk ik.

Afbeelding

Zo had ik het in gedachte, de warme lucht aanvoer zou ik dan op de plek aan kunnen sluiten waar de oude kachel de retourlucht aanzoog, rechtsonder op de foto.
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: Standkachel

Bericht door John_LT »

Ik had hier trouwens een leuke handleiding gevonden voor het vervangen van de oude diesel standkachel voor 1 op gas, lekker uitgebreid, maar wel in het Duits:
http://www.lt-forum.de/dokuwiki/lib/exe ... _e2400.pdf

Misschien dat iemand er nog wat aan heeft.
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: Standkachel

Bericht door John_LT »

Hier schrijft iemand trouwens dat het hem gelukt is om een truma e2400 achter de binnenbekleding te steken naast de bank. Ik ga eens kijken of dat past, dat is geen gekke plek namelijk, want dan zou ik potentieel de oude gaten van de lucht aan- en toevoer van de oude standkachel kunnen gebruiken voor de uitlaat enzo.
http://www.lt-forum.de/dokuwiki/doku.ph ... es_florida
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Standkachel

Bericht door Barny »

de standkachel uitlaat moet je bij alle andere componenten weglaten. maar laten uitkomen in de wielkuip kan best,
zelf had ik de kachel uitlaat richting de waterafscheider staan, zodat met strenge winters die door de uitlaat verwarmt en daarmee bevriezing en verstopping tegen ging terwijl je in een heerlijke warme auto stapte

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
John_LT
Berichten: 72
Lid geworden op: wo jul 29, 2020 1:38 pm

Re: Standkachel

Bericht door John_LT »

Hij hangt er inmiddels onder en doet het goed. Ik heb het kacheltje op de plek waar origineel de antieke eberspacher zat gehangen aan 2 stalen u profielen met een stuk plaat ertussen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De in en uitlaat voor de lucht heb ik met 2 webasto 60-90mm adapters gemonteerd aan de oude slangen. Waarschijnlijk ga ik de slangen nog isoleren met pe foam ofzo.
Plaats reactie