Pagina 1 van 2

Wegvallende remkracht

Geplaatst: di sep 17, 2019 8:55 pm
door yann
Tchau senhores,

Ik zit momenteel in portugal in de bergen, met een remprobleempje.

Met stationair draaiende motor de rempedaal indrukken, drukt ie netjes door en heb ik goede remkracht. Loslaten en 5sec later nogmaals drukken is de pedaal iets harder en de remkracht minder. Dit elke 5sec blijven herhalen wordt het steeds erger, tot een vrij harde, amper indrukbare pedaal en nagenoeg geen remkracht.
Als ik een 30tal sec of langer wacht, dan gaat de pedaal terug dieper, met terug vrij goede remkracht. Bij herhaaldelijk drukken wordt het terug slechter.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Info:
- eerste keer dat ik dit gemerkt heb is na een lange afdaling, deels op de motor maar onvermijdelijk ook flink op de remmen geremd. Remmen goed warm en de laatste 2km een flinke stank.
- heb de afgelopen tijd al gemerkt dat ik na een koude start de eerste 15tal sec bijna geen remkracht heb. Daarna wordt het vanzelf ok. (ik heb de bus slechts 2 maanden dus geen idee hoe lang dit al is of het mogelijks normaal is?)

Wordt intussen even kamperen in een bergdorpje :)
Hartelijk bedankt alvast!

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: di sep 17, 2019 10:19 pm
door harm.eikelkamp
kan zijn dat je vacuumpomp niet voldoende werkt......en of dat je lucht in je remsysteem hebt gekregen door vapouring(te hete remvloeistof)...dit even nakijken of na laten kijken gr harm

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: wo sep 18, 2019 12:02 am
door Barny
trage vacuüm opbouw
oorzaak
vacuümpomp niet goed,
drukstift te kort
vacuümlek

de oorzaak oplossen of niet vaak achterelkaar remmen

dat is zo-wie-zo beter in de bergen,
buiten dat veel op de motor afremmen, hoog in de toeren, het beste is
minder vaak maar dan wel hard afremmen, is veel beter dan lang zachtjes remmen

Barny


Barny

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: wo sep 18, 2019 8:38 am
door yann
Bedankt voor de snelle reactie heren!

Zal voor de zekerheid de remmen allen ontluchten. Echter gezien hij idem gedrag vertoont met afgekoelde remvloeistof lijkt me dit niet de oorzaak, correct?

Lijkt me eerder een vacuum probleem. Echter, indien het inderdaad de vacuumpomp zou zijn die onvoldoende vacuum geeft (te vervangen/reviseren na meting?), of een lekkage op vacuum circuit, toch raar dat zoiets toevallig net gebeurt na een flinke rem sessie in de bergen? En het stinken..? Of valt hier enige oorzaak-gevolg relatie aan te geven?

Zal straks bij een garage vacuumdruk meting laten doen. Is er bekend hoeveel onderdruk er normaal moet zijn bij goed werkende pomp?
Testen met remmenreiniger op slangen en koppelingen geeft alvast geen stationair toerental wijziging, maar dit lijkt me zinloos gezien de vacuum van de pomp afkomt ipv verbranding circuit, correct?

Is er enige manier om schade in de rembrachtiger te onderscheiden van een slechte vacuumpomp?

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: wo sep 18, 2019 9:48 am
door oscar f1
Klinkt echt als een pomp probleem,
maar kan ook een versleten hoofdremcylinder zijn.(dan is je pedaal niet hard als de motor uit staat)

Als eerste zou ik die pomp vervangen, en de slangen naar de rembekrachtiger controleren.

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: wo sep 18, 2019 12:13 pm
door harm.eikelkamp
het stinken zijn je remblokken/voering.....en ja ik denk dat je eerst je onderdruk systeem eff moet nakijken.....en ja correct met je remmenreiniger.....

gr harm

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: wo sep 18, 2019 12:45 pm
door yann
De pedaal wordt inderdaad nooit 100% hard bij pompen met niet draaiende motor. Wordt relatief hard, maar kan hem toch wel altijd een 5tal cm blijven induwen.

Dus als ik al jullie info samentel dan sowieso een vacuum lekkage of vacuumpomp versleten (onderdruk meten dus), én mogelijks een bijna versleten remcilinder wegens de nooit helemaal harde pedaal?
Plan van aanpak:
1. Onderdruk laten meten
2. Lekke slangen vervangen of pomp vervangen
3. Indien nog niet helemaal ok: remcilinder vervangen
Correct?

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: wo sep 18, 2019 1:07 pm
door harm.eikelkamp
correct

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: do sep 19, 2019 1:36 am
door yann
Remmen ontluchten had geen invloed.

Voorts opgemerkt bij voorzichtig rijden:
- pedaal gaat iets dieper dan normaal
- met motor af wordt de pedaal vrij hard bij pompen, maar kan toch altijd een 5-tal cm ingedrukt worden, keihard wordt ie nooit. Bij starten met voet op de harde pedaal zakt hij niet meteen in, maar hij zakt erggg traagjes (ca 20sec voordat hij beneden is)
- remkracht is vrij ok bij éénmalig remmen. Pompen doet de remkracht quasi volledig verdwijnen

Volgens de lokale garagist ligt het enkel aan een kapotte hoofdremcilinder. Hij had helaas niet de mogelijkheid om de vacuumdruk te meten, maar volgens hem was dit ook niet nodig, duidelijk de cilinder.
Als ik een slang losmaak voel ik wel een redelijke zuigkracht, maar heb geen referentie hoeveel dit normaliter zou moeten zijn. Morgen ff bij een andere garage navragen of ze t kunnen meten.

Kan enkel een kapotte hoofdremcilinder deze klachten verklaren?

Ter begrijp: hoe gaat zo'n cilinder kapot, kan dit door teveel remmen op een lange afdaling?

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: do sep 19, 2019 9:24 am
door oscar f1
yann schreef: do sep 19, 2019 1:36 am Ter begrijp: hoe gaat zo'n cilinder kapot, kan dit door teveel remmen op een lange afdaling?
Die remcylinder slijt tot een bepaald punt.
Als je na jaren gebruik steeds over dat slijtage punt heen gaat ( verder intrapt dan daarvoor)
dan gaat de seal kapot.
Toleranties zijn heel erg klein bij een hoofdremcylinder.
Ik heb er een TRW op gezet .
https://www.auto-onderdelen24.nl/vw/lt- ... emcilinder

succes!

De remdrukverdeler wil ook nog wel eens tegenwerken,
die van mij heb ik vervangen door een "T" stuk

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: do sep 19, 2019 9:43 am
door harm.eikelkamp
zoals nu omschreven in jou laatste bericht is het duidelijk dat het de hoofdremcilinder is......gr harm

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: do sep 19, 2019 11:14 am
door yann
Ok hartelijk bedankt heren voor alle snelle hulp! Prachtig!

Hoofdremcilinder vervangen it is.

Lokaal hebben ze blijkbaar moeite om aan een originele cilinder te komen, ik overweeg om naar de stad te rijden.

Nu een minder koosjere vraag: valt hier veilig mee te rijden tot de stad? Kwestie van pompen met de rem vermijden, zoveel mogelijk motor remmen.
Of kan dit euvel plots erger worden, zoals een seal dat doorslaat oid?

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: do sep 19, 2019 12:20 pm
door harm.eikelkamp
ik zou hem gewoon daar laten vervangen.....hooguit 2dgn voor het onderdeel er is....anders zelf bestellen via een online autoshop......maar eff een vraagje.....geen lid van een pechhulp????

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: do sep 19, 2019 12:46 pm
door oscar f1
yann schreef: do sep 19, 2019 11:14 am valt hier veilig mee te rijden tot de stad? Kwestie van pompen met de rem vermijden, zoveel mogelijk motor remmen.
Of kan dit euvel plots erger worden, zoals een seal dat doorslaat oid?
Is niet heel veilig,
rustig moment van de dag kiezen en zeer veel afstand houden is een optie.
Het gaat niet ineens helemaal stuk, is een geleidelijk proces.

Re: Wegvallende remkracht

Geplaatst: do sep 19, 2019 8:13 pm
door Barny
waar heb je de vacuüm "gemeten"
een hoofdrem cil gaat kapot of niet
en zijn werking word niet minder als je gaat "pompen" ook bij een kapotte remcilinder


gewoon de complete vacuümslang controleren incl het terugslagklepje die de vacuüm in de bekrachtiger moet houden


Barny