Wegvallende remkracht

Volkswagen LT 2 (1996-2006)
willies
Berichten: 555
Lid geworden op: wo mei 30, 2012 10:14 pm
Locatie: Plekje naast Grou ( Friesland)

Re: Wegvallende remkracht

Bericht door willies »

Klinkt als vacuüm pomp.
Vacuüm pot waar de hoofdremcilinder op zit kan ook, of een lekke slang
yann
Berichten: 8
Lid geworden op: za aug 24, 2019 7:24 pm

Re: Wegvallende remkracht

Bericht door yann »

Ben een tijdje van de bus weggeweest, maar nu terug tijd om dit aan te pakken.

Heb inmiddels ook wat meer gereden, en wat duidelijker beeld. (sommige bevindingen in tegenstrijd met wat ik in vorige berichten gepost heb, maar wanneer je ineens merkt dat er iets aan je remmen scheelt ga je plots spoken zien :-)

Als volgt:
- bij 1x rem intrappen is het gedrag volkomen normaal. Pedaal gaat niet dieper dan normaal, goede remkracht, en zakt niet weg bij het langdurig ingedrukt houden.
- 3x snel na elkaar pompen gaat, de 4e x wordt ie al vrij hard. Na een halve minuut wachten kan je terug 1x degelijk remmen, maar geen 3x. Getest ter vergelijk bij een vriend z'n LT2, kan je lekker 10x pompen, en na 10sec wachten kan je weer 10x pompen.
- test motor af, pompen tot harde pedaal, starten met voet op de pedaal: zakt vrij traag in, duurt zo'n 20-30 sec voordat de pedaal beneden is. Bij mijn vriend zijn 'gezonde' LT2 duurt dit echter ook zo'n 15-20sec.
- als ie een tijdje stilgestaan heeft dan is de pedaal hard, lijkt geen vacuumdruk te behouden in rembekrachtiger met motor af.
- vacuum onderdruk met de vinger gevoeld aan de slang aan het grote buffervat voelt quasi even sterk bij mijn LT2 als bij mijn vriend zijn LT2. Enkel gevoeld bij stationair, niet gecheckt bij hoger toerental.
- dikke slangen gecheckt, geen lekkages (althans enkel met de mond gecheckt). Dunne slangen niet gecheckt, maar alles afkoppelen en afblinden heeft geen invloed op gedrag v rembekrachtiger.
- terugslagkleppen beide goed, althans met de mond getest en voel geen lekkage. Is dit testen met de mond (zuigen/blazen) voldoende of benadert dit onvoldoende de realiteit?
- sinds het laatste garagebezoek doet de turbo het niet meer. Kan dit door onvoldoende vacuumopbouw? Lijkt me, als de remmen het enigszins doen, er toch voldoende vacuum is voor de turbo aansturing? Of is door slangen en stekkers los te trekken met draaiende motor het systeem mogelijks in een noodloop modus gegaan waardoor de turbo niet aangestuurd wordt?

Lijkt zoals eerder vermeld op te trage vacuum opbouw, dus vacuumpomp te vervangen denk ik.

Echter het volgende lijkt me tegenstrijdig:
na tijd stilstand heeft de bekrachtiger geen vacuum meer, hoewel de terugslagklep wel goed lijkt te zijn. Kan dit wijzen op een probleem in de rembekrachtiger?

Kortom: is dit met zekerheid een onvoldoende werkende vacuumpomp, of kan het mogelijks de rembekrachtiger zijn? Hoe uit te sluiten?
Hoofdremcilinder lijkt me ok adhv bovenstaande bevindingen, correct?

Alvast bedankt voor de hulp!
yann
Berichten: 8
Lid geworden op: za aug 24, 2019 7:24 pm

Re: Wegvallende remkracht

Bericht door yann »

Vacuumpomp vervangen, maar aantal keren dat de rempedaal kan pompen blijft beperkt tot 3-4x.

Turbo doet het ook niet. Het stangetje van de vacuum actuator op de turbo beweegt wel, maar geen kracht tijdens rijden.

Enige inspiratie wat ik nog kan proberen?
Bedankt!
Plaats reactie