Motor is spontaan afgeslagen en start niet meer

Volkswagen LT 2 (1996-2006)
Plaats reactie
Birdy01
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 28, 2019 9:13 pm

Motor is spontaan afgeslagen en start niet meer

Bericht door Birdy01 »

Beste forumleden,

Dit is mijn eerste bericht, dus ik zal me even voorstellen:

Mijn naam is Bert, woon in Zuid Holland en ben sinds 2011 de trotse bezitter van een VW LT35 Dehler Ambiente (Camper) uit 1998. Motortype AHD (2.5 TDI 5 cylinder, 75 kW). Inmiddels 260000 km op de klok.

Probleem: De Camper is met kennissen onderweg en staat nu in Noorwegen. Motor is opeens stilgevallen en startmotor draait wel, maar er slaat niks aan. De - zeer magere - diagnose van een automonteur in Trondheim is dat er iets mis is met het debiet van de brandstofpomp. Garages hebben geen zin/tijd om ernaar te kijken waardoor nu het besluit is genomen om hem dan maar naar NL te repatrieren. (Daarom is die verzekeringspremie zo hoog). In ieder geval heb ik mijn camper niet snel terug en ik denk -maar ik weet natuurlijk niets - dat het een of ander elektrisch probleem is.

Mijn vraag: Heeft iemand dit al eens gehad en wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Groet,
Bert
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Motor is spontaan afgeslagen en start niet meer

Bericht door harm.eikelkamp »

is dit tijdens het rijden gebeurd?????

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Gebruikersavatar
oscar f1
Berichten: 478
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 11:14 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Motor is spontaan afgeslagen en start niet meer

Bericht door oscar f1 »

Kijk eens of er nog tanden zitten op de tandriem naar de diesel pomp.
En of de injectie pomp wel mee draait.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Motor is spontaan afgeslagen en start niet meer

Bericht door Carlo »

Krijgt de dieselstopklep stroom? Er loopt een kabeltje naar de hoge-drukkant van de pomp. Als je dat kabeltje lostrekt en vastmaakt moet je de klep horen klikken, zachtjes, als hij op contact staat.
1990 1G, tweetanksysteem
Birdy01
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 28, 2019 9:13 pm

Re: Motor is spontaan afgeslagen en start niet meer

Bericht door Birdy01 »

Iedereen bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad tijdens het rijden gebeurd.

Wat ik begrijp - van de kennissen die ermee onderweg waren - is-ie afgeslagen terwijl ze rustig een klein beetje bergaf reden met een gangetje of 80 km/h. Daarna was gelijk - volgens de berijder - gelijk de accu plat! Kwartiertje daarna had de accu weer genoeg vermogen om de startmotor rond te draaien.

Zelf denk ik aan een elektrisch probleem, niet mechanisch. Die elektrische stopklep lijkt best aannemelijk. Waar zit die bij een LT2 en waar zit de zekering die hem aanstuurt?

Ik heb toevallig ook een VW T4 camper en daar had ik laatst een vergelijkbaar probleem. Bleek het "relais 109" te zijn. Dit lijkt er verdacht veel op.

Er is een - heel miezerige - diagnose gesteld door een "wegsleep-monteur". Die heeft ergens een dieselleiding losgetrokken achter de brandstofpomp en geconcludeerd dat de brandstofpomp te weinig druk geeft, want er verscheen maar een miniem "piezelstraaltje". Op basis van deze diagnose wordt -ie nu uit Trondheim (NO) helemaal gerepatrieerd naar NL door de ANWB.
Heel grote nadeel daarvan is dat het minimaal 2 weken duurt en ik niet op vakantie kan!

Daar baal ik geweldig van, omdat er kennelijk - maar misschien zie ik dat fout - zoveel onkunde en onwil is bij garagehouders in Noorwegen.

Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Motor is spontaan afgeslagen en start niet meer

Bericht door Carlo »

Als het goed is is dit een AHD; in de cirkel zit de elektrische klep met kabeltje er aan:
AHD-vw-lt.jpg
AHD-vw-lt.jpg (213.52 KiB) 4543 keer bekeken
1990 1G, tweetanksysteem
Birdy01
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 28, 2019 9:13 pm

Re: Motor is spontaan afgeslagen en start niet meer

Bericht door Birdy01 »

Carlo, bedankt voor de foto.

Dit zou het best eens kunnen zijn. Nu die Noorse eenmansgarage zien te overtuigen ernaar te kijken!

Groeten Bert
willies
Berichten: 555
Lid geworden op: wo mei 30, 2012 10:14 pm
Locatie: Plekje naast Grou ( Friesland)

Re: Motor is spontaan afgeslagen en start niet meer

Bericht door willies »

T klinkt wel een beetje dat de pomp stuk is.
Tis wel een kwaal. Er komt dan een beetje diesel uit de leiding, maar kan de druk niet meer opbouwen om in te spuiten.
Kijk wel ff naar de aanzuigslangen of er ook lucht doorheen loopt. Zit er nog genoeg brandstof in? Scheef/afdaling/ misschien lucht aangezogen...
Alle 5 leidingen bij de verstuivers ff los en starten/ontluchten/ vast en starten.

Succes!
Wilco
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: Motor is spontaan afgeslagen en start niet meer

Bericht door Carlo »

Hmm, ik hoop dat Bert niet na drie maanden nog steeds in Noorwegen staat met een kapotte LT :?
1990 1G, tweetanksysteem
Birdy01
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 28, 2019 9:13 pm

Re: Motor is spontaan afgeslagen en start niet meer

Bericht door Birdy01 »

Hallo Forumleden,

Even het topic afmaken.
Camper is gerepatrieerd vanuit Noorwegen met ANWB. De garage is begonnen met de reparatie en kwam er al snel achter dat er invreet/slijtageplekken op de nokkenas zat.

Uiteindelijk was de goedkoopste oplossing: ruilmotor erin. Dus nu doet ie het weer prima, maar het heeft wel een lieve duit gekost.
Gebruikersavatar
harm.eikelkamp
Moderator
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 3:16 pm
Locatie: buurse

Re: Motor is spontaan afgeslagen en start niet meer

Bericht door harm.eikelkamp »

bedankt voor de terugkoppeling.....succes met de nieuwe trips

gr harm
daf 800 still going strong :D :D :D pride of the east
Plaats reactie