Cruise Controll inbouwen

Stap voor stap beschrijvingen van reparaties.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Cruise Controll inbouwen

Bericht door Harmless »

Bij conrad kwam een Universelde Cruise Controll tegen, de Cruise control Waeco MS 50.
https://www.conrad.nl/nl/cruise-control ... 51329.html

Blijkt dat het Duitse LT forum heel enthousiast is over dit model, dus gekocht en ingebouwd.

Ingebouwd en dit zijn mijn bronnen geweest:
https://trello.com/c/9Goi34vH/69-cruise-controll

Ik had zelf heel veel gehad aan deze tips:
  1. Als je na installatie Test A gaat uitvoeren (test vacuum apparaat), dan heeft de gebruiksaanwijzing het over een LED. Dit is de rode led onder de Unit (dus niet de groene led op je bediening.
  2. bevestig de controll unit (Zwarte kastje) voor het testen en afstellen zo, dat je de LED's aan de onderkant tijdens de testritten kunt zien. Pas nadat alles goed werkt deze wegmoffelen onder je dashboard
  3. Gebruik twee magneten op je kardan as
  4. Knip de zwarte draad-lus door op de controll unit
  5. Na het inschakelen van de Cruise controll duurt het even voordat hij oppakt. Soms zakt hij bijna 5 km terug voordat hij oppakt.
Mijn tip voor inbouw in een ACL motor: maak een beugeltje op de vacuumpomp (zie ook foto's op Duitse LT forum). Zie onderstaande foto.

De inbouw koste best veel tijd, in mijn geval zeker twee dagen pielen.

Afbeelding
Bijlagen
Zo zitten de magneten en de spoel op de kardan
Zo zitten de magneten en de spoel op de kardan
35989799666_6b29cbacf3_z.jpg (96.7 KiB) 7691 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Harmless op vr jul 21, 2017 7:16 pm, 6 keer totaal gewijzigd.
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Cruise Controll inbouwen

Bericht door Barny »

ik zou de snelheid signaal van de w aansluiting van de dynamo halen
en ik zou de vacuumklep op een koelere plek neerzetten, bijvoorbeeld achter de grill

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Cruise Controll inbouwen

Bericht door Harmless »

Mooie gedachten Barny, maar ik ben het niet met je eens:

Niet alle LT's hebben een dynamo's hebben een W-aansluiting volgens ons forum. Het is een lastige klus om deze zelf te maken. Dus ik raad aan om die snelheid gewoon van de Kardan te halen zoals de manual van de Cruise controll aangeeft. Wil je toch liever een W-aansluitng? Dan zie je hier hoe dat werkt. Als je die W-gemaakt hebt dan ben je er nog niet, dan heb je volgens het Duitse LT forum een frequentie-deler (microchip) nodig.

Daarnaast is het vacuum ding gemaakt voor in de motorruimte, alle mensen van het Duitse LT forum hebben die ook in de motorruimte geplaatst. Dus ook hier zou ik gewoon de manual en de ervaring van deze LT gebruikers volgen.
Laatst gewijzigd door Harmless op do jul 20, 2017 9:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Cruise Controll inbouwen

Bericht door Barny »

daarom zei ik ook "ik zou" :)

de magneetjes rond de as zijn altijd storingsgevoelig, de w aansluiting op de dynamo (kost 25 euro) niet, en je kan er een toerenteller bij zetten. (extra metertjes altijd leuk)
en ik ben gewent aan een beetje Cruise controle in te bouwen waar het helemaal geen probleem is om hem op de dynamo te zetten
de vacuumpot heeft onder de motorkap gewoon last van hoge temperatuur verschillen die onder een dichte motorkap van onze lt voorkomen, dat geeft op lange termijn gewoon problemen voor een apparaat wat bestaat uit plastiek, rubber en een beetje electronka
maar ja nu het zo zit zou het zou wel een paar jaar uithouden....
ik ga liever voor de lange termijn

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Cruise Controll inbouwen

Bericht door Harmless »

Hartelijk dank Barny!

Ik krijg de snelheidsmeting op de kardan inderdaad niet storingsvrij aan de praat. Maar volgens mijn gegevens heb ik een electronische toerenteller :roll: (LT35 - TD - 1996 - ACL)

Dat blijkt ook uit de schema's hieronder, dus ik ga er van uit dat ik WEL een W-aansluiting heb. Vandaag maar eens kijken of ik dat draadje in mijn dashboard kan vinden.

Dan zit ik nog met het feit dat je een toerenteller geen snelheidsmeter is...

De cruisecontroll rekent met 8.000 pulsen/1 km/h, dus als ik wil instellen dat hij op 90 vastzet moet ik zorgen dat hij in de range van 720.000 pulsen/h binnenkrijgt. De toerenteller rekent met toeren (pulsen) per minuut dus die geeft bij 90km/h = 3000 toeren p/m. Toeren p/m omrekenen naar per uur: 3000 x 60 = 180.000 pulsen/h

Dus ik moet het aantal pulsen met 4 verdubbelen, met dat IC aangeraden op het LTfreunden zou het moeten kunnen. Maar ik wil ook over twee dagen op vakantie...
https://assets.nexperia.com/documents/d ... F4040B.pdf

Afbeelding
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Re: Cruise Controll inbouwen

Bericht door Barny »

ik weet niet of je de pulsen zo 1 op 1 kan beredeneren
ik keek altijd, heel onmannelijk, in de gebruiksaanwijzing om te bepalen in welke stand de pulsswitch moest staan

Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Plaats reactie