Koppakking vervangen

Stap voor stap beschrijvingen van reparaties.
Plaats reactie
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Bericht door Barny »

Na enkele uurtjes wat bouten en moeren te hebben losgedraaid ligt de kop er naast.
En waar ik al een beetje bang voor was,is nu waarschijnlijk bewaarheid geworden.
Aan de koppakking is hoegenaamd niets te zien welaan de kop en in een cilinder
Bij de 4e cilinder zie ik een vreemdsoortige verkleuring zowel aan de kop als op de zuiger
Bij de eerste cilinder wat aanslag op de kop en in de 5e wat roest op de cilinderwand

hoogwaardige Foto’s van mijn telefoon
mijn fototoestel heeft het ook al begeven
:cry:

Afbeelding

op de zuiger


Afbeelding

kop 1e cilinder



Afbeelding


kop 4e cilinder


Afbeelding

kop er af


Barny Afbeelding


zo en nu weer en biertjuh
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Bericht door Barny »

Morgen gaat, na vele malen uitgesteld te zijn geworden, dan eindelijk het huwelijk voltrokken worden tussen het motorblok en de nieuwe cilinderkop.
Het huwelijk zal ingezegend worden door de altijd helpende handen van en kameraad van mij en ondergetekende.
Ondertussen hoop ik ten zeerste dat ook nog de handen voldoende schoon zijn om zo af en toe een foto te schieten die hier dan weer te zien zijn vergezelt met de nodige commentaar.
Na afloop zal het feest beginnen met een simpele draai aan de sleutel waarna het machtige tromgeroffel van de vrolijk op en neer huppelende zuigertjes klinken zal.
Tot laat in de avond zal aan het kampvuur het weggezweten lichaamsvocht aangevuld worden door vele blikjes halve liters zwerversbier.

Barny Afbeelding
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Bericht door Barny »

Cilinderkop(pakking) vervangen

Benodigdheden:

Een goed stel steekring sleutels.
Een complete doppendoos set.
Waterpomp, zijkniptang en hamer
Goed stel schroevendraaiers
12 kant imbus voor de cilinderkopbouten
Indien nodig, een dop voor de verstuivers los te draaien
Een grote omslag (om de kopbouten los en later weer vast te draaien)
Momentsleutel
Zaag ;)
Nokkenas borg plaat
Brandstofpomp afstel klok
Afbeelding
Gereedschap klaar liggen


Voor het monteeren van de kop is eigenlijk onmisbaar 1 handige en 1 sterke hulp ( kan ook in 1 persoon gecombineerd zijn)

Afbeelding
Handige en sterke vriend


Als eerste wil ik altijd ruimte scheppen dus ik heb verwijdert de motorkap, bijrijders stoel, het koelvloeistof tankje ( meteen nieuwe besteld vanwege een schuurtje die er in zat) de aanzuigbuizen van de luchtinlaat, her en der wat (water)slangen die aan de kop in de weg zitten.
Afbeelding


Het grootste probleem onderzag ik dan ik het losmaken van de turbo van de uitlaatspruitstuk dus daar aan begonnen, het gaat hier om een LT met turbo, als er geen turbo op zit is dit iets gemakkelijker.
Van de 4 moeren waren er 2 die niet op de gebruikelijke wijze los wilde gaan daarom heb ik eerst het inlaatspruitstuk verwijdert zodat ik de sleutel er beter op kwijt kon en met enige krachtinspanning de twee laatste ook los kon krijgen, de geopende gaten van de turbo afgedekt om vallende moertjes en ander vuil geen kans te geven om er in te vallen.

Eerst de centrale bout van de nokkenastandwiel aan de pompkant losgedraaid Daarna de beschermkap van de distributieriem losgehaald en de nokkenastandwiel losgedraaid en met een paar lichte tikken met de hamer schrokken de tandwielen een voor een los en kon de riemen verwijdert of opzij gelegd worden, * nooit de tandriem verwijderen met schroevendraaiers of iets dergelijke, de kans op beschadiging dus korter levensduur is haast onvermijdelijk. En als je niet weet wanner die riemen zijn vervangen is dit de kans om ook dat gelijk te doen.
Vacuümpomp, inspuitleidingen, (gloeibougie) draden, en de platte koperen strip van de 6e cilinder losmaken. Eventjes kijken of je niet nog ergens een boutje vergeten ben.

Daarna pas de klepdeksel losmaken en de 14 kopbouten losdraaien waarbij je aan de buitenkant (vooraan) begint en zo langzaam kruislings naar binnen werkt.
Afbeelding
Oude kop naast het blok


Het monteren gaat in omgekeerde volgorde:).

Mijn cilinder kop weggebracht om hem te laten testen omdat ik niets zag aan de koppakking, en daaruit kwam uit dat de kop gescheurd was bij twee inlaatkanalen, de scheurtjes die zich tussen de kleppen vestigen kunnen geen kwaad ze mogen een halve mm breed zijn, er is daar geen koelwater in de buurt.

Besloten om en nieuwe kop te monteren vanwege dat ik toch nog een hele tijd met deze bus wil rijden en ook gelijk nieuwe gloeibougies gemonteerd.
Afbeelding
Nieuwe kop

Voor het centreren van de koppakking heb ik twee van de oude bouten doorgezaagd en boven in de afgezaagde bout een zaagsnede gemaakt zodat ik daar mee de pasbout er weer uit kon draaien
Afbeelding
Zelf gefabriceerde pasbout


De cilinderkop goed schoon en vet vrij gemaakt het blok boven op goed afgeschuurd en tevens ook vetvrij gemaakt de eerste cilinder bijna boven aan gezet, koppakking en de zelf gefabriceerde paspennen gemonteerd.

Afbeelding
Geschuurde blok

Bij het monteren kwam die handige vriend goed van pas het is even pielen om hem over de paspennen te krijgen zonder de kop en koppakking te beschadigen en hem goed pas te krijgen op de turbo.

De nieuwe kopbouten er in gedraaid en de volgorde aangehouden die op de verpakking hoort te staan, hiermee kwam de sterke vriend van pas:)
Toen de kopbouten eenmaal op spanning zaten nog de nokkenas ingespoten met olie voor de eerste klappen opvangen.
De nokkenas gecenterd op de eerste cilinder en de motor even zo, distributietandwiel gezamenlijk met tandriem gemonteerd op de geborgde nokkenas
Afbeelding
Nokkenas geborgd

op moment vastgezet,de riemspanning gecontroleerd , was bij mij goed en anders de riemspanning via de waterpomp afstellen
De klepdeksel gemonteerd alle bouten, moeren, slangen gemonteerd.
De pompriem gezamenlijk met de tandriem gemonteerd, riemspanning gecontroleerd, inspuitmoment gecontroleerd en de nokkenas poelie op het juiste inspuitmoment en op moment vastgezet, nogmaals de inspuit moment gecontroleerd, inspuitleidingen gemonteerd en alles rondom de nieuwe cilinderkop nogmaals gecontroleerd.
Voor de zekerheid nog eenmaal de motor handmatig een complete ronde laten maken.

Afgevuld met koelvloeistof en het spannende moment om de sleutel om te draaien eerst kort daarna wat langer hopend dat hij aanslaat. bij het niet tijdig aanslaan even de inspuitleidingen van de eerste 2 of 3 cilinders losmaken zodat de aanwezige lucht via die openingen makkelijker weg kan
Na wat gepruttel en gesputter begon mijn motor heftig rokend aan zijn werk tijdens het proefdraaien kwamen we er achter dat de verstuiver van de eerste cilinder zijn werk niet goed deed en heftige klappen makend zijn ongenoegen liet blijken.
Een verstuiver geleend en gemonteerd waarbij het roken ophield en meteen beter ging lopen.
Nadat de koelwater temperatuur boven de 80 graden was de motor gestopt en na een afkoel periode mijn sterke vriend weer uitgenodigd om de kopbouten nogmaals 90 graden aan te draaien.
De motor verder afgebouwd, vloeistoffen gecontroleerd en 6 nieuwe verstuivers besteld.
Na die montage een proefrondje gereden en onderwijl alles in de gaten houdend.
Na 1000 kilometer nogmaals mijn sterke vriend uitnodigen om de kopbouten weer een kwart slag te geven.

Barny Afbeelding
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
CindyenRoy

Bericht door CindyenRoy »

Hallo Barny,

Ik heb een vraagje aan jou,

Je schrijft:
Nadat de koelwater temperatuur boven de 80 graden was de motor gestopt en na een afkoel periode mijn sterke vriend weer uitgenodigd om de kopbouten nogmaals 90 graden aan te draaien.

Na 1000 kilometer nogmaals mijn sterke vriend uitnodigen om de kopbouten weer een kwart slag te geven
Nu heb ik nog geen ervaring met die M12 rekbouten, maar lees ik in het werkplaatshandboek op de LT-Site (ledengedeelte) dat er staat 40, 60 NM en 180 graden aandraaien.

Ik had de bladzijde waarop dit staat graag willen plaatsen maar, ik heb begrepen dat men dit liever niet heeft :( , maar jij weet ook waar het op de LT site te vinden is :wink:

Ik vind dit nogal een verschil een kwart of een halve slag, zeker de laatse keer na 1000 km !

Daar ik jou zeer zeker beschouw als doorgewinterde sleutelaar, al sleutel jij wellicht niet in de winterkoude :wink: Zou ik het fijn vinden als jij eens hierna zou willen kijken.

En ja die vlaai, die ik beloofd had om tijdens een minitreffen mee te brengen, heb je nog steeds te goed van me :lol:

Groet Roy.
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Bericht door Barny »

Die tijden dat ik nog beroepsmatig aan volkswagens sleutelde was dat met die rekbouten de reguliere gang van zaken.
De aanhaalmomenten stond ook op de verpakking waar de koppakking in zat.
is 2x een kwart slag ook geen 180 graden?
Het grappige vind ik ook als de bouten eenmaal gaan “rekken” je dat ook voelt, het draait eventjes wat lichter.

het lijkt me leuk omeven te kijken bij je ,ik was toevallig afgelopen dinsdag nog in Nuth een trailer bewonderen die daar achtergelaten in een stuk bos staat te verpauperen


Barny Afbeelding
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
CindyenRoy

Bericht door CindyenRoy »

Je bent altijd welkom Barny :lol:

Goed ik heb dus 40, 60NM daarna 90 graden, toen warm laten draaien en nog eens 90 graden gedaan.

Na 1000 km doe ik dan nog eens 90 graden.

Dit voelde goed :wink:
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Bericht door Carlo »

Aangezien dit bij de handleidingen staat wil ik de lezers wijzen op een fout van Roy in zijn laatste bericht.
Roy heeft het over "40, 60NM daarna 90 graden"
Dit is FOUT, het moet zijn 40 Nm, 60 Nm, 90°, 90°.
Roy is één keer 90° vergeten.
1990 1G, tweetanksysteem
Herbert
Berichten: 103
Lid geworden op: do okt 14, 2010 4:42 pm
Locatie: Deventer

Tips? Krijg Turbo niet los!

Bericht door Herbert »

Hallo Barny,

Dank voor je behulpzame verslag! Ik ben momenteel bezig aan de zelfde openhart operatie, maar strand voorlopig op het losschroeven van de turbo. Morgen een goed inbusbitje 6mm halen om het inlaatspruitstuk los te halen zodat ik beter bij de achterste 2 moeren kan, maar voorlopig krijg ik geen enkele moer van de turbo los met ringsleutel 17. Ook niet de voorste 2. Heb je nog tips?

Dank!

Groet Herbert
Barny
Moderator
Berichten: 1844
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 6:10 pm
Locatie: Nederland en omstreken

Bericht door Barny »

eigenlijk maar 1 tip een hele goeie (merk) steek ring sleutel gebruiken
alle goedkope zooi beschadigt je alleen maar de moer mee zodat hij rond wordt en als je dan echt pech heb moet hij losgebickt worden.

Als je lef heb kan je ook eerst de moer met met en lasbrander verwarmen


Barny
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee

k Heb overaal al zwurven,
En voak zo'n zet van hoes,
Ik ken de krougen oet mien kop,
Mor in t Gele Bussie vuil k mie thoes.
Afbeelding
Herbert
Berichten: 103
Lid geworden op: do okt 14, 2010 4:42 pm
Locatie: Deventer

Re: Koppakking vervangen

Bericht door Herbert »

Dank Barney,

Kop ligt er inmiddels af, tijd om wat advies in te winnen bij wat ervaren sleutelaars hier in de buurt nu.

Het spul weer in elkaar schroeven lijkt goed te doen, maar ik wil wel vooraf zeker weten dat ik het probleem van koelvloeistofverlies er mee oplos. Heb wel een stukje oude klepdichting uit een oliekanaaltje gevist, dat is alvast winst zullen we maar zeggen. Klepdichtingen in ieder geval maar doen dan. Koppakking: 1 koperen ring van een olietoevoerkanaal is uit de pakking losgekomen en 4 kleine oliekanaaltjes tussen de zuigers zijn verstopt geraakt. Verder zie ik er nog weinig bijzonders aan, maar misschien iemand met een meer geoefend oog wel..

Wordt vervolgd
Herbert
Berichten: 103
Lid geworden op: do okt 14, 2010 4:42 pm
Locatie: Deventer

Re: Koppakking vervangen

Bericht door Herbert »

In het kader van "kop laten afpersen kost ook geld en de kans is nogal groot dattie lek is", iemand enig advies of dit een goed idee is? 1ste inlaatklep heeft wel soort van dubieuze verkleuring zo te zien. Zie onderstaande link:

http://link.marktplaats.nl/419692323
Gebruikersavatar
chamois
Berichten: 175
Lid geworden op: za feb 14, 2009 1:08 pm
Locatie: Rijen

Re: Koppakking vervangen

Bericht door chamois »

Of er is een nieuwe klep in geplaatst..
1982 VW LT28D 2.4 CP
Plaats reactie