Koppeling vervangen (gewoon op straat)

Stap voor stap beschrijvingen van reparaties.
Wim
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 9:28 pm
Locatie: Alkmaar

Koppeling vervangen (gewoon op straat)

Bericht door Wim »

Koppeling vervangen (gewoon op straat)

Dit is het recept dat ik heb gebruikt met mijn koppelings perikelen .

Om te beginnen , werkt u op de openbare weg (zoals ik) dan raad ik u aan om , om te beginnen met een zeil op de straat te leggen , dit om geen miljeu delicten te veroorzaken . Omdat mijn bus nog wel enigzins mobiel was , was ik in staat om de bus op oprij brugjes te zetten .
Dit gaf mij genoeg hoogte om redelijk "comfortabel" onder de bus te werken . De volgende stap is , verwijder de achterste kap onder de bus .
Hij zit vast met 6 boutjes , bij mij was het dop 10 waarmee ik ze loskreeg . Maak nu alle kabels los van de versnellingsbak . Vergeet niet de massakabel boven aan het staartstuk en maak ook de koppelings kabel los . Aan de bak zitten twee steunen
een voor de uitlaat en een voor het schakel mechanisme verwijder die beide . Het schakel mechanisme kan je bij de bak simppel uitelkaar drukken . Maak nu de min kabel los van de akku en zorg er voor dat hij geen contact meer kan maken met de min pool .
maak eerst de bekabeling los van de startmotor en verwijder de startmotor . Plaats nu een krik onder de achterkant van de versnellingsbak en laat die het gewicht van de bak dragen . Verwijder nu de bout die dwars door het ophang rubber en de twee ophang beugels van de bak gaan , laat de ophang beugels aande bak vastzitten .
Plaats nu een dun plankje hout +/- 10mm tussen de achterkant van de motor en de rand van het gat waar de motor in hangt . Dit om beschadigingen te voorkomen . Laat nu de krik zakken , maar laat de bak steeds op de krik rusten . nu kun je zonder veel moeite rondom de bouten uit het koppelings huis aan de motor zijde verwijderen .
Hierna kan je de bak naar achter toe weg nemen , doe dit liefst met z'n tweeen en gebruik de krik hierbij , LETOP hij is zwaar .
Hierna kan je de koppeling zien zitten op het vliegwiel en het druklager in het koppelingshuis , maak de boutjes van de drukgroep geleidelijk los doe dit niet meer dan 1 slag per keer per bout en kruislings , dit om scheef trekken van de drukgroep te voorkomen . Nu komt de kopelingsplaat vrij en is ook het top lager bereikbaar . Als je het hele zaakje zover uitelkaar heb liggen zou ik alles vervangen ook het top lagertje bij een lager leverancier heeft dit lagertje de code "HK 1816"
Het verwijderen van dit lagertje is lastig , ik heb het met een dremel inde lengte in geslepen en daarna de lagerschaal naar binnen getikt waarna ik het met een punttang kon wegnemen . Als je het op deze wijze gaat doen wees dan voorzichtig en slijp niet in de krukas . Het opbouwen is het zelfde als het demonteren maar dan andersom . Het enige aanhaal moment dat ik heb gebruikt is op de boutjes van de drukgroep op aanraden van een bevriend garage houder 35 NM

Veel succes (u sleutelt voor eigen risico , aan het bovenstaande kunnen geen rechten worden ontleend)

Vriendelijke groet Wim
Quintus
Berichten: 384
Lid geworden op: za okt 13, 2007 7:58 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Quintus »

Wat leuk! Joecan en ik hebben een paar weken terug mijn koppelingsplaten vervangen en ik wilde vandaag de foto's er van posten maar wist niet echt het proces in woorden te omschrijven, gelukkig jij wel :P

Alleen kan ik mij niet herinneren dat we de startmotor verwijderd hebben? Wel het reservenwiel dat onderop achter de bestuurderskant zit en hebben we ook de stabilisatorstang even los gehangen.

Verder hebben we ook de olie uit de versnellingsbak vervangen, die dus eerst leeg laten vloeien. Gadver wat stinkt dat spul lekker he :lol:



De bak eraf
Afbeelding

De bak eronderuit en schoongemaakt, wat was hij víes!
Afbeelding

De nieuwe en oude plaat en drukgroep, wat een verschil!
Afbeelding

Oude koppelingsplaat
Afbeelding
Actie foto, met de momentsleutel de nieuwe drukgroep vastzetten
Afbeelding

Actie foto, nno
Afbeelding

Het koppelingshuis met nieuwe drukgroeplager
Afbeelding
Wim
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 9:28 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Wim »

Ja je vergeet altijd wel wat , dus inderdaad bak aftappen .
De startmotor zit vast met twee bouten die ook de bak aan de motor vastzetten . Als hij dan toch los hangt dan haal ik hem liever weg kan ie ook niet vallen !

Maar wat een samenwerking zo nietwaar ?

Groeten Wim
Quintus
Berichten: 384
Lid geworden op: za okt 13, 2007 7:58 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Quintus »

ja het kan ook dat joecan hem snel heeft los gemaakt toen ik even wat anders aan het losmaken was, ik moet bekennen dat hij het brein is achter al het gesleutel die dag :wink:

maar inderdaad wat samenwerking! :mrgreen:
Wim
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 9:28 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Wim »

Jongens (en ook meisjes) ,

Ik was nog wat vergeten , vergeet niet het priseas lager (toplager) van vet te voorzien . Niet te veel , anders komt het op de plaat , niet te weinig
want dan loopt het naaldlager vast en de resultaten daarvan kennen we
nietwaar !

Groeten Wim
Frodo
Berichten: 116
Lid geworden op: ma feb 09, 2009 12:10 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Frodo »

vraagje: ik ga dit zeer binnenkort dus ook doen, nu vroeg ik mij af of het raadzaam is ook de krukaskeerring te vervangen. Als ik nu onder mijn bus kijk zie ik op de rand van de versnellingsbak/motorblok veel vette troep zitten, dus ik vermoed dat het wel eens daardoor kan komen, nietwaar?
Wim
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 9:28 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Wim »

Frodo ,

Tja dat weet ik niet ,die vettigheid kan van twee plaatsen komen .
Vanuit de motor (krukaskeering) of vanuit de bak .
Ik heb geen van beide vervangen , maar verlies jij veel olie ?
Of merk je er niet veel van , voor de krukaskeering moet n.l. het vliegwiel eraf en daar weet ik niets van .

Misschien weet een der collega's hier wat over te melden ?

Groeten Wim

ps Succes
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Bericht door lleoo »

vliegwiel kan je gewoon los maken door alle boutjes los te draaien, het past er maar op een manier op om alles weer vast te zetten dus kan niet mis gaan.
Wel even weer wat lijm erbij doen want lostrillen is lastig en ze zitten aardig vast hoor maar heb het al enkele keren vervangen toen ik de motor moest wisselen
Gebruikersavatar
harrie
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo mei 30, 2007 7:32 pm
Locatie: AMSTERDAM

Bericht door harrie »

Ik heb op project Harrie ergens een foto geplaatst waar ik het vliegwiel heb geborgt dan kun je in iedergeval het vliegwiel losmaken en later ook weer vastzetten en gebruik een druppel loctyt op elke bout :lol:
Gr: Harrie en Riek.
----------------------------------------------------
Wij zijn niet rijk maar wel gelukkig getrouwd en vrolijk.
Quintus
Berichten: 384
Lid geworden op: za okt 13, 2007 7:58 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Koppeling vervangen (gewoon op straat)

Bericht door Quintus »

Ik wilde binnenkort mijn koppelingsplaat plus drukgroep e.d. vervangen. Heeft iemand tips voor het centreren van het hermonteren van de drukgroep?
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: Koppeling vervangen (gewoon op straat)

Bericht door lleoo »

je kan er een centreerstaaf voor kopen of maken, zelf fabriceer ik die met een potlood een rol behang en een rolletje plakband, kwestie van wikkelen plakken en terug scheuren.
Lijkt wat vreemd maar heb er nooit problemen mee gehad en al heel vaak gedaan, voor een afbeelding van een staaf even googlen
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Quintus
Berichten: 384
Lid geworden op: za okt 13, 2007 7:58 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Koppeling vervangen (gewoon op straat)

Bericht door Quintus »

oja, goeie tip! met tape en een stokje kun je natuurlijk zelf zo'n staaf maken! bedankt!
Wim
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 9:28 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Koppeling vervangen (gewoon op straat)

Bericht door Wim »

Ik gebruikte een dopje van m'n kleine doppen setje met een verlengstuk en heel wat tape 8)
Net als Lleo doe ik dat al jaren en idd nooit en probleem mee gehad .
Groeten Wim

De LT is verbouwd tot een Renault Master II

http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
Gebruikersavatar
lleoo
Site Admin
Berichten: 3166
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 8:32 pm
Locatie: veendam
Contacteer:

Re: Koppeling vervangen (gewoon op straat)

Bericht door lleoo »

In plaats van alleen tappe gebruik ik behang papier wat ik er omheen rol, met de tape geef ik de afstand aan die ik moet hebben en scheur hem dan terug naar de juiste maat. Dan klein stukje tape er omheen en klaar ben je.
Heb zoiets binnen 5 min klaar en passend
De doler is geschiedenis, we gaan verder als de heks op wielen met de hollandse heksenbus
Wim
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 9:28 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Koppeling vervangen (gewoon op straat)

Bericht door Wim »

Er zijn dus meer wegen die naar Rome leiden :mrgreen: :lol:
Groeten Wim

De LT is verbouwd tot een Renault Master II

http://www.campertechniek.eu
http://www.oudecampers.nl
Plaats reactie