vervangen voorste schokbrekers

Stap voor stap beschrijvingen van reparaties.
Plaats reactie
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

vervangen voorste schokbrekers

Bericht door Rik »

Op de afgelopen apk-dag bleek dat beide schokbrekers aan de voorkant lek waren. Dus bij de Brezan nieuwe gehaald van Monroe. Waren 198 euro voor 2 stuks, dat was met 35% korting. Het kan misschien nog goedkoper maar dit was snel en laagdrempelig.
Toen moest de uitvoering nog komen. Op de apk-dag waren we aan het kletsen over het vervangen van schokbrekers. De één leek het een makkelijk klusje, de ander vertelde dat zijn garage de hele voorwielophangen los moest maken omdat de nieuwe schokbrekers niet door de onderste draagarm zouden passen. Enfin, met enige opluchting las ik in de opvallend korte handleiding dat het gat in de onderste draagarm wat groter gemaakt moest worden zodat de nieuwe schokbreker erdoor zou passen. Gelukkig! Achteraf denk ik dat nieuwe draagarmen het gat groot genoeg hebben en dat met name de gaten van de oudere draagarmen iets groter gemaakt moeten worden.
Vandaag was de grote klusdag aangebroken en ik heb wat foto’s gemaakt. Dus hier komt “schokbrekers vervangen voor dummies”:

Wat heb je nodig:
- garagekrik
- assteunen
- blokken hout
- platte schroevendraaier
- dop 19 of wielmoersleutel
- dop 13
- momentsleutel
- steeksleutel 6 of een bahco
- steeksleutel 17
- eventueel haakse slijper met afbraamschijf
- bier en borrelnoten

Het wiel hoeft er niet af maar ik vond het zelf wel makkelijker werken:

Verwijder met een platte schroevendraaier de wieldeksel en draai de wielmoeren een kwartslag los. Dit is alleen maar om te voorkomen dat het wiel na het opkrikken mee gaat draaien, dus echt niet meer dan een kwartslag losdraaien.

Leg een plat stuk hout op je krik en krik de LT op in het midden van de vooras. Voor de zekerheid assteunen erbij zetten. Dat kan onder de onderste draagarmen. Natuurlijk niet daar waar de boutjes van de schokbreker zitten...
LT-tje opkrikken en vervolgens het wiel er af halen.

Nu kun je de schokbreker los maken door de onderste 2 boutjes los te draaien. Goed bewaren want deze heb je straks weer nodig.
Afbeelding

De bovenste moer kun je los krijgen met behulp van steeksleutel 17 (om te draaien) en steeksleutel 6 of een bahco (om meedraaien van het schroefdraad te voorkomen). Heb je een haakse slijper bij de hand dan kun je de bovenste moer ook doorslijpen:
Afbeelding

Nu valt de schokbreker onder uit de draagarm:
Afbeelding

Oude meuk en nieuwe bling bling:
Afbeelding

Probeer of de nieuwe schokbreker door het gat in de onderste draagarm past. Is dat niet het geval, dan moet je met de haakse slijper en een afbraamschijf het gat een beetje groter maken. Niet te rigoreus, het gaat om millimeters...

Trek nu de metalen pen van de nieuwe schokbreker helemaal uit. Dit gaat zwaar. Doe vervolgens de metalen ring, een rubber en het afstandsbusje over de bovenste pen van de schokbreker. De metalen ring moet met de holle kant naar boven:
Afbeelding

Nu kan de schokbreker weer in de draagarm gezet worden. Houdt de overgebleven ring, het rubber en de moer bij de hand. Schuif nu de schokbreker door de onderste draagarm naar boven en zorg ervoor dat de onderste bevestiging (rode pijl) onder de goede hoek staat. Anders een halve slag draaien:
Afbeelding

De bovenkant van de schokbreker moet nu door het gat van de bovenste draagarm komen. Is dat niet het geval dan moet je de schokbreker nog verder uittrekken en weer opnieuw proberen. Als het lukt duw je het overgebleven rubber over het afstandsbusje, zodat het precies in het gat van de draagarm valt. Metalen ring erover (deze ring moet met de holle kant naar beneden) en de moer erop.
Afbeelding

Aandraaien met steeksleutel 17, tegenhouden met steeksleutel 6 en doordraaien totdat de metalen ring op het afstandsbusje zit. Dat kun je niet zien maar wel voelen doordat de moer zwaarder draait. Even goed vastzetten en de bovenkant is klaar. Nu kunnen de 2 moertjes aan de onderkant weer vastgezet worden met 25 Nm. Klaar!

Al met al ben ik er ongeveer een uur mee bezig geweest, dus viel mij heel erg mee!

Oh ja, vergeet niet het wiel weer terug te zetten... :shock: :roll: :P
Laatst gewijzigd door Rik op zo mei 04, 2008 10:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
kkraaij
Berichten: 30
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 4:37 pm

Re: vervangen voorste schokbrekers

Bericht door kkraaij »

Goede beschrijving. Ik ga het proberen. Alleen jammer dat de foto's uit deze post verdwenen zijn. Is daar nog wat aan te doen?

Met vr gr Kasper
Afbeelding
Rik
Berichten: 1354
Lid geworden op: za jun 02, 2007 12:08 am
Locatie: Zwolle

Re: vervangen voorste schokbrekers

Bericht door Rik »

De foto's kan ik helaas niet meer vinden. Succes met de klus!
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: vervangen voorste schokbrekers

Bericht door Harmless »

Ik heb vorige week exact hetzelfde gedaan.
De schokbrekers waren nog origineel, dus 25 jaar oud. De onderste bouten zaten zo vast dat 3 van de 4 afbraken. Dus deze moest ik uitboren en met een goede brander verhitten en weer koelen.
Dus dat was plots een compleet andere klus. 6 uur werk en zonder brug onmogelijk.

Dus als onder het goed vastgeroest zit, dan is het een rotklus. boven is altijd makkelijk. Gewoon doorslijpen.

Resultaat is geweldig
Ik kan nu weer met 40 over drempels!!!
(Dat was stapvoets)
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 1551
Lid geworden op: di mei 22, 2007 6:31 pm
Locatie: Venlo

Re: vervangen voorste schokbrekers

Bericht door Carlo »

Mijn schokbrekers zijn ook niet meer jofel (en waarschijnlijk 29 jaar oud). Goed dat je het zegt van die afgebroken bouten. Als ik er aan begin zal ik ze een week dagelijks inspuiten met WD40.
1990 1G, tweetanksysteem
Gebruikersavatar
Harmless
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 03, 2008 4:49 pm
Locatie: Amsterdam

Re: vervangen voorste schokbrekers

Bericht door Harmless »

IMG_20190610_080041_864.jpg
IMG_20190610_080041_864.jpg (121.38 KiB) 9168 keer bekeken
Hierboven een deels uitgeboorde M8 onderkant veerpoten.

Ik zou kruipolie gebruiken ipv WD40. (Lees dit ::https://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php

Daarna een paar keer Roodgloeiend stoken en alles er omheen tegelijk nat houden. Want de rubbers gaan in de fik.

Succes!
Uiteindelijk lukt het
Plaats reactie