Tip bij startprobleem LT diesel na langer staan

Stap voor stap beschrijvingen van reparaties.
hidde
Berichten: 4
Lid geworden op: wo apr 07, 2010 8:06 pm

Tip bij startprobleem LT diesel na langer staan

Bericht door hidde »

Aangezien de LT enige tijd stilgestaan had en met een bijna lege tank weggezet was, wilde deze niet meteen met een nieuwe 100AH accu starten.

Ooit was mij als goedkope truuk getipt (ook geschikt bij koude start benzine autos) het spuiten van remmenreiniger in het luchtinlaattraject:
het is goedkoop maar wel gemeen spul; een duurdere oplossing is Holts
Startpilot (ether) voor een tientje: beide hielpen niet aangezien de motor
geen diesel kon aanzuigen: er was een luchtbel ontstaan tussen de doorzichtige leiding van het brandstoffilter (als men de klep met metalen
clip rechts achter de bestuurdersstoel omdraait ziet men de achterkant -distriebutiezijde- van het zescilinder lijnblok met links van het blok de brandstofpomp ook wel injectorblok genaamd met iets daarvoor en daaronder het filterhuis met aan de voorzijde de verbinding richting tank en achter de verbinding met de plunjerpomp-de brandstofpomp via genoemde doorzichtige leiding) en in het brandstofpomphuis wat een vacuum opleverde, waartegen de compressie van het blok niet kon aanzuigen om de vergelijking met een benzinemotor maar even te maken; bij een diesel werkt het toch iets anders.

De oplossing was: het openschroeven van de achterste platte schroef/bout op het brandstofpompblok, dus direct voor de distributieriemloop, in dit geval een zwarte schroef: let wel op bij het losdraaien en eruit halen: onderop zit een koperen ring, die makkelijk kan vallen, dus ondersteun de doorzichtige buis met ringtoevoer op het eind bij het naar boven halen als deze eenmaal los zit: er zit ook nog een koperen ring boven het leidingstuk (onderkant platte schroef/bout). Men
neme vervolgens een pipet, in dit geval een leeg kunstof Kroonolie flesje
met een spitse tuit en vulle dit met diesel; vervolgens de doorzichtige leiding die vanaf het brandstoffilter naar boven gaat vullen met diesel voorzover er een luchtbel in zit; vervolgens ook het brandstofpompblok
vullen met diesel tot er niets meer bij kan. Goed dichtschroeven en koperen pakkingringen niet vergeten!

Starten en zo nodig even doorstarten en aanslaan!
Plaats reactie